Kada smo nedavno u Hvaru radili temu o neprimjerenom autobusnom kolodvoru anketirani građani su nam ukazali i na neadekvatnu benzinsku crpku u Križnoj luci, a posebno upozorili da bi se nesnošljive ljetne gužve na Dolcu mogle riješiti izmiještanjem većih prodajnih objekata iz središta grada na periferiju.
Jedan od trgovačkih lanaca koji je itekako zainteresiran za otvaranje svojeg centra u otočnom središtu je i trgovački lanac "Plodine" sa sjedištem u Rijeci, koji je gradskoj vlasti tijekom protekle dvije godine poslao čak dva pisma namjere, ali odgovor iz Grada nisu dobili.
Zbog toga se žestoka rasprava vodila i na sjednici Gradskog vijeća na čijem je dnevnom redu bila i točka o prihvaćanju pisma namjere tvrtke "Plodine" o izgradnji supermarketa na predjelu Bukainka, odnosno Pais. Taj je trgovački lanac od većeg broja dotadašnjih privatnih vlasnika kupila oko 8000 četvornih metara zemljišta za izgradnju šoping-centra površine oko 2000 kvadrata.
Imali su i neformalni razgovor u Gradskoj upravi, ali se lokalna vlast potom svemu tome usprotivila. Iskristaliziralo se da su vijećnici HDZ-a, HSS-a i Nezavisne liste Joška Rosse nedvojbeno za pokretanje postupka za izgradnju trgovačkog objekta, premda je na toj lokaciji, prema važećem urbanističkom planu uređenja (UPU) predviđena izgradnja nekoliko kuća, dok su ostali bili protiv - Nezavisna lista gradonačelnika Rikarda Novaka i SDP.
Pale su i teške riječi o pogodovanju s obiju strana, jer su na sličan način prethodno usvojene izmjene planske dokumentacije za trgovački centar "Tommy" na predjelu Dolac. Na kraju su lokalni zastupnici našli "kompromisno" rješenje i usvojili zaključak da Gradsko vijeće prihvaća pismo namjere "Plodina" i zadužuje poteštata Novaka da se izradi stručna analiza o eventualnom pokretanju izmjena Prostornog plana grada (PP) i UPU-a za to područje.
Vijećnik Rosso, kao izvjestitelj o toj točki dnevnog reda, spomenuo i joker "pitaj publiku", aludirajući kako bi u tom slučaju najdemokratskije bilo da o svemu odluče građani. I to se sada, zbog šutnje administracije, očito i događa.
Počelo je, naime, potpisivanje peticije u kafiću "Aloha" i restoranu "Il Porto" kojom je Hvaranima omogućeno da izraze svoj stav treba li gradu trgovački centar "Plodine" na predloženoj lokaciji. Priprema se i javna prezentacija projekta u Gradskoj loži za srijedu, 21. veljače, u 18.30 sati.
Na službenoj internetskoj stranici Grada oglasio se i poteštat Novak koji je sublimirao stavove protivnika izgradnje spomenutog trgovačkog objekta za koje pokretači peticije smatraju da obiluju nizom proizvoljnih i netočnih razloga, rokova i "izgubljenog" vremena i novca, a sve s ciljem odvraćanja građana od izražavanja svoje demokratske volje.
Gradonačelnik u čijoj su nadležnosti predlaganje proračuna i izmjena PP-a, smatra da bi usklađenje sa županijskim PP-om u tom slučaju trajalo minimalno godinu i pol, a da bi procijenjena vrijednost izrade dokumentacije iznosila od 30 do 50 tisuća eura.
Tome dodaje da bi izmjene UPU-a Pais trajale minimalno šest mjeseci, s procijenjenom vrijednošću od 15 tisuća eura. Moglo bi doći i do potencijalnih sudskih sporova s građanima, jer bi neke ceste morale biti izgrađene preko već postojećih građevinskih parcela.
Bilo bi potrebno izmijeniti idejni projekt "spojne ceste", za što bi opet trebalo minimalno šest mjeseci. Procijenjena vrijednost je 15 tisuća eura. Osim toga, bilo bi potrebno rekonstruirati Ulicu Miće Marchija s izgradnjom pločnika, što bi bila procedura od minimalno godinu dana i troškovima od 30 do 40 tisuća eura.
Tu bi onda došla još izgradnja oborinske i fekalne odvodnje, što bi bila otprilike istovjetna investicija. Naravno, nije zaboravio ni izgradnju otvorenog oborinskog kanala prema Dolcu što bi koštalo dodatnih 15-ak tisuća eura.
Zbog izmjena dimenzija kanala gradonačelnik smatra da se mora promijeniti gotov idejni projekt škole, odnosno formirati novu građevinsku parcelu. Trajanje procedure bi bilo minimalno šest mjeseci, a procijenjena vrijednost oko 10 tisuća eura.
Isto se to odnosi i na gotovo idejno rješenje sportske dvorane, pa i pristupne ceste u UPU-u Dolac, s jednakim rokom i troškovima. Naposljetku bilo bi potrebno izmijeniti idejni i glavni projekt zatvorenog oborinskog kanala (Pjaca), što bi potrajalo barem godinu i pol i "progutalo" još 30 do 40 tisuća eura.
Dosad utrošeno vrijeme i cijena rada na gore navedenim projektima su po Novaku neprocjenjivi, a sve navedeno nalažu zakonski propisi ako bi se želja potpisnika peticije ostvarila. Prema tome, prvi čovjek grada tvrdi da bi troškovi u konkretnom slučaju dosegnuli oko 220 tisuća eura, čemu dodaje sudske sporove, cijenu rada službenika i kašnjenje svih navedenih projekata.
S druge strane, otvaranje nove gospodarske zone izvan naseljenog područja, i to oko 250 metara dalje od tog dijela grada bi omogućilo da se za lokaciju ravnopravno bore svi trgovački lanci.
Nasuprot poteštatovim navodima, oni koji su za projekt tvrtke "Plodine" se na društvenim mrežama čude kako je Novak sve to brzo izračunao, te tvrde da je zaboravio da manja mjesta na škoju puno brže napreduju od Hvara. Primjerice, Jelsa ima dva suvremena trgovačka centra, a Hvar nijedan.
Hvarani prigovaraju i to da se već gotovo 30 godina govori o glavnini tih gradonačelnikovih navoda. Građanima nedostaju ne samo novi i bolji autobusni kolodvor, benzinska postaja i trgovački centri, nego i zgrada nove škole, te sportskog, pa i zdravstvenog centra.
No, barem se odnedavno realizira projekt novoga gradskoga groblja, neki se po svemu sudeći nadaju da će biti barem malo mira na onome svijetu ako ga već nema na ovome na kojem žive.