Županijska ustanova Dalmatinska energetska agencija (DEA), osnovana prije četiri godine, cijelo vrijeme koristi usluge unajmljivanja vozila od rent-a-car tvrtki iako su do pred kraj 2023. imali samo jednog zaposlenika, i to ravnatelja Marija Jakića, koji je na tu funkciju došao zahvaljujući pregovorima Domovinskog pokreta (DP) s vladajućim HDZ-om, kojem je tada trebala "ruka" te stranke za sklapanje većine u regionalnom parlamentu.
Nakon toga je došlo i do razmimoilaženja unutar DP-a, ali Jakić je na toj dužnosti ostao, samo je ispred njegova imena uklonjen dodatak "vršitelj dužnosti", sada je i punopravan ravnatelj. No, zanimljivo je da Jakić na posao u zgradu županijske uprave u Splitu, na adresi Ulica Domovinskog rata 2, dolazi unajmljenim automobilom, iako mu je udaljenost od službene adrese stanovanja do poslovnih ureda tek nešto veća od četiri kilometra.
Premda se i u Pravilniku o plaćama, naknadama plaća i ostalim primitcima DEA-e, donesenom 26. listopada 2022., u članku 9., kojim se uređuje naknada troškova prijevoza, uredno navodi:
- Poslodavac (DEA, op.a.) snosi troškove prijevoza radnika na posao i s posla u visini cijene za Poslodavca najpovoljnijeg (najjeftinijeg) sredstva javnog prijevoza iz mjesta prebivališta, odnosno u visini cijene najjeftinije moguće opcije toga prijevoza, primjerice mjesečne karte, ako je dostupna kao opcija u konkrentnom slučaju.
No, kako je vidljivo iz Plana nabave, za unajmljivanje automobila bili su sklopljeni ugovori s dvjema tvrtkama – prva je "Viator" s kojom je sklopljen ugovor 1. lipnja 2022. na godinu dana, a 18. travnja 2023. za tu uslugu isplaćeno joj je 8643,64 eura.
Druga tvrtka je "Uni rent", s kojom je sklopljen ugovor 14. travnja 2023., također na godinu dana, a za istu uslugu predviđeno je 14.190 eura.
Dodatno povećana "cifra", od 14.400 eura, predviđena je za unajmljivanje automobila i u Planu nabave za 2024., s navodom da je planirani početak postupka u siječnju i trajanje ugovora od godinu dana.
Dakle, 1200 eura mjesečno izdvojit će se iz proračuna DEA-e za rent-a-car usluge, odnosno plaćanje vozila za potrebe ravnatelja ustanove, premda u Pravilniku o plaćama i naknadama stoji kako se treba birati – najjeftinija opcija.
Pitanja vezana uz ovaj slučaj poslali smo ravnatelju Jakiću, a njegovi odgovori slijede...
Koliko sada imate zaposlenih?
- DEA u ovom trenutku ima tri zaposlena djelatnika: ravnatelja, voditelja projekata i specijalista za javnu nabavu.
Počinju li novi natječaji za nove djelatnike i koje struke?
- U ožujku 2024. raspisujemo natječaje za još dva djelatnika: energetskog savjetnika i referenta-administrativnog tajnika. Kao i do sada prije objave natječaja DEA će u medijima i na svojim web stranicama najaviti vrijeme objave natječaja i pozvati zainteresirane da se pripreme i jave.
Koliki vam je proračun za 2024. godinu?
- Proračun DEA-e je isti kao i lani - 645.781,17 eura.
Na kojem trenutno projektu radite, osim zgrade Doma zdravlja na splitskom Mertojaku?
- Sunčana elektrana DZ Mertojak puštena je u trajni pogon. Nalazi se u paralelnom režimu rada s javnom energetskom mrežom time je DZ Mertojak "Status kupca" zamijenio u "Status kupca s vlastitom elektranom s mogućnošću isporuke električne energije u elektroenergetsku mrežu".
Proizvedena energija se primarno troši u građevini kupca na čiju instalaciju je elektrana spojena. Sav višak proizvedene električne energije koji se ne potroši u objektu, isporučuje se u javnu mrežu, odnosno prodaje se na temelju ugovora o otkupu s odabranim opskrbljivačem.
U slučaju nedovoljne proizvodnje iz sunčane elektrane, potrebna energija se preuzima od odabranog opskrbljivača. Uporabni vijek ove elektrane je najmanje 25 godina, a ukupna očekivana godišnja proizvodnja je 59.524,96 kilovatsati.
Radimo i na puno drugih projekata. U završnoj fazi su radovi na ugradnji sunčanih elektrana na sljedećim javnim objektima: OŠ Kralja Zvonimira Solin, OŠ Marka Marulića Sinj, Učenički dom Split te rekonstrukciji FE OŠ "Ostrog" Kaštel Lukšić. Priključenje ovih sunčanih elektrana i njihovo puštanje u trajni pogon očekujemo već do 1. ožujka 2024. godine.
U fazi objave natječaja za sunčane elektrane su DZ Vrgorac, DZ Imotski i DZ Dječji dispanzer Split. Uz navedeno, DEA je u protekloj godini izradila vodič za ugradnju foto-napona, te su za javnost održane četiri kvalitetne prezentacije i to tri puta u centru "Joker" i jednom u centru "City One". Također, održan je određen broj predavanja za jedinice lokalne uprave i samouprave u cijeloj županiji.
Izradili smo i projektni web obrazac za upite realizacije projekta kako bi svim zainteresiranim građanima i ustanovama omogućili da što prije realiziraju fotonaponsku elektranu. Realizirali smo devet idejnih projekata, te smo za iste ishodili EES i glavne projekte za škole na kojima je potrebna integralna obnova u Splitsko-dalmatinskoj županiji.
Također smo izradili bazu podataka projektanta i izvođača te objavili na internetskoj stanici. Važno je istaknuti da u ovoj godini krećemo s analizom potrošnje energenata kroz sustav ISGE kao i pokretanja objedinjene nabave električne energije i plina za sve ustanove u vlasništvu SDŽ. Realizacija ovog projekta donijet će značajne uštede u dijelu energetike.
Za koje projekte koristite usluge rent-a-cara?
- Navedene usluge koristimo za rad na svim projektima kao i za redovno poslovanje. Trošak usluge osiguran je iz sredstava poslovanja DEA-e. Planiramo osigurati sredstva za nabavu vozila u drugoj polovici 2024. godine. Naime, čak 40 posto sredstava investiranih u solarne elektrane kroz uštede vraća se DEA-i.
U kojoj je fazi evidencija mreže električnih punionica?
- Upravo smo krenuli s tim važnim projektom. Koristim i ovu prigodu da pozovem sve distributere i registrirane javne punionice električnih automobila i bicikala, te električne punionice za pomorski promet na području Splitsko-dalmatinske županije da podatke o lokaciji, broju punjača i snazi punionica dostave na mail DEA-e (info@dea-sdz.hr) u svrhu izrade sveobuhvatne mape mreže električnih punionica na području županije. Lani je Hrvatskoj prodano 1618 električnih automobila.
Broj javnih punionica za električne automobile, bicikle te električnih punionica namijenjenih za pomorski promet raste iz dana u dan, no mnogi građani koji posjeduju električna vozila još uvijek nemaju kartu s mjestima gdje su one postavljene kao ni pregledne informacije o njihovoj snazi. Taj bi se problem, izradom DEA-ine sveobuhvatne mape mreže električnih punionica, riješio!
U drugom koraku DEA će izraditi i digitalnu aplikaciju koja će uz podatke o broju i lokaciji punionica sadržavati i podatke o tome je li punionica zauzeta što će građanima i turistima itekako olakšati njihovo korištenje. Kako bi korisnicima olakšali planiranje i korištenje e-punionica radit ćemo na mogućnost jedinstvenog sustava naplate korištenja istih. U 2024. pokrećemo projektnu realizaciju e-punionica za brodove i trajekte i to u suradnji sa Županijskom lučkom upravom.
Podsjećam da je DEA do sada realizirala otvaranje punionice snage 2×11 kilovata za električna vozila SDŽ na lokaciji Domovinskog rata 2, a uskoro će ići i javna nabava za realizaciju e-punionice za e-vozila i e-bike na lokaciji Doma zdravlja u Matoševoj ulici u Splitu. Ovaj projekt smo krajem godine i prijavili na natječaj za potporu od strane FZOIE.
Ostalih 10 idejnih projekta za realizaciju fotonaponskih elektrana gotovi su i predani na HEP-u za ishođenje EES. U 2024. planiramo njihovu ugradnju i puštanje u trajni pogon.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....