StoryEditorOCM
Županijanajbolji na jadranu

Reporterski đir brodogradilištem i marinom u Betini: ‘Stižu gazde najluksuznijih brodova, odlučili smo im ispuniti sve želje i to dobro naplatiti!‘

Piše Zdravko Pilić
13. ožujka 2021. - 09:30

Prije gotovo 300 godina, točnije 1745. godine u Betinu je s Korčule doplovio Paško Filipi, donijevši sa sobom bušku i umijeće brodogradnje, te sinove koji će nastaviti njegovo djelo. Buška je – ako tko ne zna, kao što nisam ni ja znao dok nisam otišao i Betinu - nacrt u obliku polukruga pomoću kojega brodograditelj odredi oblik i dimenzije rebara broda. A onda od tog rebra, kao što je Bog od Adamova načinio ženu, načini sebi i svojima brod, pa su od tog vremena Betinjani poznati i priznati kao brodograditelji na svim morima i obalama svih šest ili sedam kontinenata. A ako to netko od gore stvarno vidi sve, onda i Paško i sinovi mu, i unuci, imaju stvarno što i vidjeti u svojoj Betini.

Jer, na mjestu na kojem je on utemeljio škver, 'neki novi klinci' u ovoj djelatnosti, u Brodogradilištu i marini d.o.o Betina idu koracima od sedam milja, još i dalje. Vizure ovog mista na otoku Murteru odnedavno krasi novi detalj, impresivni travel lift, nosivosti čak 440 tona, što ga čini doraslim i sposobnim za vađenje jahti i drugih plovila 'a i takve' deplasmanske težine, te dužine do 50 metara, s kojima je ova tvrtka sa stotinu zaposlenih spremna za nove iskorake u svom poslovanju.

Lift od 1,2 milijuna eura

- Naše je brodogradilište remontno, ono nema dok, ali ima pored ovog novog 440 tonskog velikog travel lifta još dva manja, od dvadeset i četrdeset tona. Radimo kompletan servis ili remont za jahte do dvadeset metara i radimo mega jahte od 20 do 50 metara, a naravno, što je i dio naše tradicije i drvene brodove svih mogućih namjena. Od prije smo poznati po profesionalnom održavanju svih vrsta plovila, brodskih motora i nautičke opreme te vrhunskoj kvaliteti mehaničarskih, stolarskih i drugih radova u drvu, plastici i metalu. Posebno smo ponosni na to što zapošljavamo dosta kooperanata s područja od Splita do Zadra, a surađujemo i s velikim brojem dobavljača iz cijele zemlje - kazao nam je Davor Slišković, direktor tvrtke, za koju samouvjereno tvrdi da je u svom fahu najbolja na ovoj obali Jadrana.

U brodogradilištu su pored instalacije novog velikog travel lifta, vrijednog 1,2 milijuna eura, samohodne dizalice, proizvedene u jednoj od vodećih svjetskih tvornica za proizvodnju travel liftova i opreme za servisiranje brodova (BOAT LIFT, Alba, Italija) završeni i radovi na proširenju i uređenju novog betonskog terminala za remontne radove, koji je ujedno i pralište za plovila s ugrađenim cjelovitim sustavom zbrinjavanja otpadnih voda, s mehaničkim i kemijskim pročišćavanjem prema najvišim ekološkim standardima. Tako sada mogu bez ograničenja pružati usluge vađenja i spuštanja brodova, te kompletna uslugu servisiranja i održavanja jahti i komercijalnih plovila duljine do 50 metara na preko 30 tisuća metara četvornih kopnenog dijela površine, kao i usluge smještaja i čuvanja brodova.

- U marini, koja ima 190 vezova i koja je izgrađena još 1989. godine po projektu velikog arhitekta, Murterina i Kurnatara, Nike Bašića, planiramo izgradnju novog sidrenog sustava s ciljem podizanja sigurnosti plovila i ljudi, ulaganje u svu potrebnu opremu za pružanje usluga ekološki prihvatljivog preuzimanja fekalnih i drugih otpadnih voda s plovila svih veličina, te izgradnja sustava daljinskog javljanja incidentnih situacija (dim, prodor vode) na plovilima na vezu, kao i izgradnju i opremanje igrališta za djecu, punionice za električne automobile, praonice rublja, kako naši gosti mogu s brodova oprati i ispeglati sve što im treba, te početak pružanja concierge usluga nautičarima za cijeli ovaj akvatorij - kazao nam je Slišković.

Sve navedene investicije teške su oko 20 milijuna kuna, i sva su sredstva, do posljednje kune, osigurana vlastitim financiranjem i bez kune kredita.

Neka traže nemoguće

Da ne budemo suhoparni, concierge su face u hotelima s pet i više zvjezdica koje su gostima na raspolaganju da im udovoljavaju i rješavaju sve njihove želje. E, takve bi face Slišković stavio na raspolaganje i našim nautičkim gostima, kako bi vlasniku jahte od – recimo – 30 milijuna eura omogućio da ode na Big game fishing i da svojim rukama ulovi tunu, da mu djeci omogući proslavu rođendana na Kornatima, na koje ću mu dovesti kazalište lutaka i održati predstavu.

- Treba ljudima dati mogućnosti, potaknuti im maštu da pitaju i nemoguće. Želimo da imamo u marini najbolji rum bar na Jadranu, bar u kojem će se služiti najbolji rum i najbolji kokteli na bazi ruma na Jadranu. Kad imate sve najbolje, onda vam i dolaze najbolji. A onda to vuče za sobom i sve ostalo. Eto, čudi nas, recimo da nema helidroma na Murteru. To nije ništa nemoguće i nije nikakav luksuz, već potreba. Nama dolaze veliki gazde, vlasnici super luksuznih, skupih brodova, koji se ne žele truckati pola sata od aerodroma u Splitu ili Zadru ako mogu doći helikopterom. Omogućimo im to! I naplatimo, naravno.

Jer, ništa nije besplatno! Čak 75 posto naših prihoda čini izvoz jer naši strani klijenti prepoznaju kvalitetu radova, ali i našu ekološku moderniziranost, te posebno cijene čistoću i red u brodogradilištu - zvuči vrlo uvjerljivo Davor Slišković.

A one kojima se sve to čini elitistički, valja podsjetiti da ne možeš ni dati, ako prethodno nisi zaradio, odnosno uzeo bogatima.

Pomoć Baniji

Pa, tako Brodogradilište i marina sudjeluju i u akciji općine Tisno koja gradi jednu kuću stradalima u potresu na Baniji, o svom je trošku sanirala i cestu, mjesni put koju su izrovali kamioni koji su odvozili šutu kada se proširivala marina, sudjelovali su nedavno, zajedno s općinom i u kupnji medicinske opreme, vrijedne 30-ak tisuća kuna

- Mi ne živimo na oblaku, nego ovdje, s ovim ljudima, koji su ujedno i naši radnici. Digli smo i plaće jedno deset – petnaest posto, prije nego je krenula ova korona jer ljudi od te plaće žive. Istina, država daje neke poticaje za zapošljavanje ljudi s otoka. To vam je recimo na naših sto zaposlenika, 180.000 kuna godišnje. Kap u moru! Ali, ne daje se recimo poticaj da se na otoku zaposli čovjek iz Šibenika! I kako ćete vi onda nekom tko živi, stanuje daleko učinit da mu bude interesantno ovdje doći raditi. Uveli smo sistem da mu plaću – ne dodatke, nego bruto plaću – povećamo za 300, 600 i 900 kuna mjesečno. Zavisno koliko ste daleko. To vam je naknada za vrijeme provedeno u prometu!

Ovi iz Murtera i Betine nemaju ništa jer žive blizu, odmah pokraj tvrtke, radnog mjesta. Imaju zdravu šetnju! Ali, ovi iz Tisnog, oni se tramakavaju – 300 kuna im je za taj tramak. Oni koji su u Vodicama – 600, a ovi koji su u Šibeniku i Raslini – tisuću kuna. Kao što vidite, mi smo se već oporavili, a sad nam ostaje da vjerujemo u brz oporavak našeg turizma i cjelokupnog gospodarstva, a jednako tako i naše Banije. Optimizma nam treba, svima! - veli direktor tvrtke koja i kroz aktualnu pandemiju, nastavlja slavnu tradiciju betinskih kalafata, brodograditelja i vodi je kroz nove izazove.

Jer, unatoč milijunima, luksuzu i blještavilu, more je uvijek nudilo kruh sa sedam kora, stalnu borbu. Nekad s ćudima vjetra i drugih prirodnih sila, a danas s još ćudljivijim tržištem, rokovima, cijenama, kvalitetom...

14. studeni 2024 17:21