StoryEditorOCM
Županijanadaleko poznat

Ovaj most važniji je od sata! Po njemu se planiraju poslovi, a zbog njega su mnogi završili u moru

Piše Rajko Ćuzela Papata
17. srpnja 2024. - 19:21

Tišnjanski most izgrađen je prije 200 godina na morskom tjesnacu koji spaja otok Murter s kopnom u dužini 22 metra i širini oko 4-5 metara. Izgrađen je sa svrhom da bude veza otoka sa kopnom preko kojeg su mogli prijeći ljudi, kari, stoka, a kad je produbljen kroz njega su prolazili i brodovi. Most se jedno stoljeće otvarao ručno, bio je željezni s drvenom podlogom. Prvi izgrađen na struju 1968. zbog pogrešnih proračuna bio je nepokretan. Most izgrađen 1989. projektiran je da se diže i spušta okomito pogonom na hidrauliku, izrađen je u Sloveniji i funkcionira do danas.    

Međutim ovaj tekst nije priča o povijesti mosta, već želja da ga stavimo u kontekst današnjeg vremena. Tišnjanski most je i nakon 200 godina na istom mjestu otprilike iste vozne širine s prosječnom dubinom mora ne većom od 1,8 metara. Prije 200 godina otok Murter nije imao nijedan automobil, stanovnika je bilo oko 7.000, a jedino prijevozno sredstvo bili su kari koje su preko mosta vukli konji, mazge ili tovari.

image
Niksa Stipanicev/Cropix

Danas u sezoni na otoku je: što turista, što vikendaša, nautičara, kampista i domicilnog  stanovništva  preko 30.000, automobila više od 10.000, četiri nautičke marine, četiri supermarketa, svakodnevno kruže deseci dostavnih šlepera, kamiona i autobusa, građevinski strojevi i kamioni, osobna vozila, vatrogasci, hitna pomoć i da ne nabrajam.  Frekvencije vozila preko mosta u pojedinim dijelovima dana i do 30.000 ili na sat preko 1.000 vozila. Kroz most morskim putem prolaze manja plovila. Dva puta na dan u 9,oo i 18,oo sati, kada se most otvara, pokušaju proći veće jahte, nije rijetkost da se nasuču, čekajući plimu ili pomoć.

Posljedice takvog stanja su:

Referentno vrijeme na otoku nisu sati, poslovi se planiraju vremenski prije ili poslije otvaranja mosta  u 9,oo ili 18,oo sati,  jer se u tom vremenu prekida sav promet preko mosta u trajanju od 30 minuta. U tom vremenu stvaraju se kolone vozila od  2 – 3 kilometara.  Nakon spuštanja mosta za nešto više od 30 minuta stanje u prometu  se donekle normalizira.

Dok je most otvoren često dolazi do ubrzanog spuštanja pa ponovnog dizanja uslijed hitnih intervencija, kola za hitnu pomoć ili vatrogasnih intervencija. Sačuvaj nas Bože većih katastrofa koje su moguće dok je most otvoren. 

image
Nikša Stipaničev/Cropix

U čitavom tom košmaru nema prometne službe, kojoj bi bio zadatak da makar donekle regulira promet. Često se događa da vozilo koje ide preko mosta prema istočnom dijelu Tisnoga zaustavljaju vozila koja idu prema Murteru, Jezerima ili Betini bolje reći zapadnom dijelu otoka, jer vozila u suprotnom pravcu koja idu preko mosta u pravcu Šibenika imaju prednost. Sve se to događa i na drugom kraju mosta ako neko vozilo ide zapadno prednost imaju vozila koja idu preko mosta iz pravca Šibeniku na otok Murter što zaustavlja protok vozila iz pravca otoka prema Šibeniku.

U svemu tome su sudionici pješaci kojima su na raspolaganju tri označena pješačka prijelaza i još mnogo neoznačenih, ovisno o brzini pretrčavanja ceste.

I sve se to događa na državnoj cesti D 121

I prije ovog teksta, mnogo prije postojali su prijedlozi da se otok Murter poveže s kopnom drugim mostom boljim i suvremenijim rješenjima, jer neminovno sve će jednog dana doći u blokadu - kad-tad !

Mnogi mostovi su izgrađeni mnogi su u planu sa ciljem da se uspostave normalni tokovi prometa, zaobilaznicama  se rješavaju mnoge prometne gužve kroz mjesta i gradove.

O problemu otoka Murtera i mogućim posljedicama u slučajevima već navedenim, ne postoji ni u jednim planovima Županijskim, Općinskim, Hrvatskih cesta, Hrvatske vatrogasne zajednice, Ministarstva zdravstva, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ministarstva prostornog uređenje, graditeljstva i državne imovine.  

image
Niksa Stipanicev/Cropix

Nije na meni da dajem rješenja. Predlažem da se što prije izrade studije i planovi koji bi uključivale Županijske planove, prostorne planove Općina, projektne i ekološke studije koji mogu dati rješenja.

Do tada Tisno od Kapele do Murtera ostaje prepoznato po državnoj cesti D 121 koja je dva puta u prekidu u 9,oo i 18,oo sati na dan.

Ne žurite da stignete na vrijeme prije dizanja mosta, jer neki su s vozilom završili u moru.

16. studeni 2024 00:27