StoryEditorOCM
ŽupanijaEvidencija dr. nevena Cukrova

Ljeti je šibenski kanal sv. Ante poput autoceste: Prava je sreća što dosad nije bilo većih ekoloških incidenata

Piše Branimir Periša
30. listopada 2020. - 13:59

Mareograf, uređaj za mjerenje morskih mijena postavljen je u more kod lanterne na ulazu u uvalu Minerska, gdje će uskoro biti otvoren Posjetiteljski centar Tvrđave sv. Nikole i zaštićenog krajobraza Kanala sv. Ante pod upravom županijske JU Priroda.

Mareograf je pribavljen kao dio projekta PEPSEA i označava njegov početak, a Šibensko-kninska županija projekt provodi putem INTERREG programa prekogranične suradnje Italija-Hrvatska s ciljem da se razvije sustav za veći stupanj zaštite mora i priobalja od onečišćenja, kazao je uvodno župan Goran Pauk na mjestu događaja.

Ukupna vrijednost projekta je 2,9 milijuna eura, od čega Županija sudjeluje s 500 tisuća kuna, a važnost učinkovitog sustava koji omogućuje što hitrije reagiranje na zagađenje mora u kanalu sv. Ante od posebnog je značaja, budući da u sezoni najprometniji plovni put na Jadranu prolazi upravo zaštićenim kanalom sv. Ante.

Osim Šibensko-kninske, u provedbi projekta partnerski sudjeluje Splitsko-dalmatinska županija, Centar ATRAC iz Rijeke, te Razvojna agencija Zadarske županije.

Raduje što je s tim mareografom, simbolički rečeno, u more uronjena hrvatska pamet, budući da je radarski sustav za mjerenje udaljenosti, topline mora, visine vala i brzine površinskih strujanja osmišljen i proizveden u zemlji, pod firmom gotovo isključivo izvozno orijentirane zagrebačke tvrtke Geolux, koja, pazi sad, s hidrološkim uređajima toga tipa pokriva čak trećinu kineskog tržišta i među vodećima je u svijetu. Vrlo je ugodno čuti što nakon Boga, koji je napravio svijet, proizvodnju svega ostalog ipak ne potpisuju Kinezi do zadnje puntine...

Nije se s time hvalio Tomislav Grubeša, jedan od Geoluxovih inženjera, nego je njih istakao još jedan vanjski suradnik na projektu, dr. sci. Neven Cukrov iz Instituta Ruđer Bošković, točnije znanstvenik u njegovu odjelu stacioniranom na Martinskoj. Cukrov među ostalim, već godinama evidentira plovila na ulasku u kanal sv. Ante. U sezoni, tijekom srpnja i kolovoza, broj plovila koja prometuju tim tjesnacem penje se i na vrtoglavih 1600 dnevno, kao da je auto put, usporedio je Cukrov dodajući kako je prava sreća što osim malobrojnih nasukavanja bez posljedica po okoliš, dosad nije bilo ekoloških incidenata.

Grubeša je pak zadovoljan što su u rijetkoj prilici postaviti neki od svojih uređaja u Hrvatskoj, budući da slični projekti nisu toliko česti u zemlji.

Svi podaci s toga mjernog sustava u realnom vremenu bit će odašiljani na središnji server i javnosti biti dostupni na web-u JU Priroda sa zakašnjenjem od nekoliko minuta, napomenuo je Grubeša. Temperature mora mjerit će se u osam točaka, a brzine strujanja u dvije, što je važno u slučaju zagađenja ili kakve havarije na moru, kako bi se lako predvidjelo kretanje onečišćenja. Sanja Slavica Matešić, pročelnica županijskog Odjela za zaštitu okoliša i komunalne poslove podsjetila je da je županija otprije vlasnik specijalnog broda čistača mora, kojim upravlja Javna vatrogasna postrojba.

Uređaj će vrlo točno procijeniti kolika je debljina bočatog, odnosno slatkog sloja vode u estuariju Krke te će nam omogućiti da još više i točnije istražimo njegove biokemijske karakteristike. Vrlo rado priključili smo se ovom projektu, jer ovaj šibenski morski okoliš smatramo jedinstvenim na Mediteranu, objasnio je dr. Cukrov razloge zašto je znanstvena zajednica, na Martinskoj prisutna već 40 godina rado pristupila suradnju na tome projektu.

Povećanje nautičkog prometa raduje, no tjera nas da se još bolje opremimo, organiziramo i obučimo ljude. Projektom PEPSEA bitno je osigurati dodatnu opremu za intervencije. Kakvu i u kojoj količini, znat će se nakon izrade Studije procjene rizika, zaključila je Slavica Matešić.

16. studeni 2024 16:19