Za razliku od brojnih u Hrvatskoj, grad Vodice nema problema s čišćenjem ulica, održavanjem javnih površina, odvozom smeća i drugim komunalnim poslovima, iz jednostavnog razloga što ima samo jedno gradsko poduzeće koje sve to odrađuje – Gradsko komunalno poduzeće "Leć" d.o.o. Osim tih poslova, "Leć" održava i gradsko groblje, gradske plaže i njima upravlja, a upravlja i gradskom tržnicom. S Gradom sklapa i interventne poslove, kao što je nedavno bio posao čišćenja šahtova oborinskih voda. I sve – štima! Jedino se ne brinu o gradskim parkiralištima, jer je to posao druge gradske tvrtke.
Vodičani ne skrivaju zadovoljstvo čistoćom svojeg mista, zelenim i cvjetnim površinama, održavanjem plaža... Hvale "Leć" i njegove djelatnike koji se trude i, posebno u srcu sezone kad je u gradu četverostruko više ljudi, ne dozvoljavaju da im gužve, suša i vrućine "iznerede" grad. I dalje se Vodičani drže slogana "Rascvitano, lipo, čisto, moje misto" pod kojim je prije nekoliko godina "Leć" u suradnji s gradskim portalom pokrenuo akciju nagrađivanja najljepše uređenog travnjaka, vrta, balkona i autohtonog vrta. Natječaj se više ne provodi, ali se riječi iz slogana provode u djelo.
– Prezadovoljni smo. Vodice su primjer mnogim sredinama, bile su i ostale grad cvijeća. Štoviše, čak se i unaprjeđuje i sve je više uređenih javnih površina izvan samog centra. Sve je besprijekorno i neka samo tako nastave – rekao nam je Vodičanin Mladen Ledenko.
Da ih danas ne muče komunalna pitanja, pobrinuli su se 1985. godine, kad su komunalci još bili u sastavu Građevinskog komunalnog poduzeća "Vodice". Kako su Vodice rasle i postajale jako turističko mjesto, trebalo je razgranati djelatnosti, poboljšati usluge, zaposliti nove radnike, kupiti nove strojeve, potpuno se preustrojiti kako bi bile zadovoljene sve potrebe grada i njegovih mještana, tada je osnovano samostalno komunalno poduzeće. Danas "Leć" ima 58 stalno zaposlenih, a u sezoni ih je puno više. Ove su godine zaposlili 19 sezonaca, te dvanaestero studenata. Svi ugovoreni poslovi odrađuju se prema planu i programu, a usluge plaćaju Grad, Turistička zajednica i građani.
– Krajem svake godine s Gradom dogovorimo točnu kvadraturu zelenih površina koje ćemo održavati, koje ulice i gradske prometnice čistiti i koliko je to novaca. Građani svako malo od nas traže da se u čišćenje uključi neka nova ulica i mi to predložimo Gradu. Ako se prihvati, uvrstimo i te ulice u naš plan za sljedeću godinu. Naravno, Gradu dajemo izvješće o realizaciji, a budući da i sami imaju naš plan rada, svaki dan mogu provjeriti je li neki ugovoreni posao napravljen ili ne – kaže direktor "Leća" Stanko Birin koji tvrtku uspješno vodi već sedam godina.
On dodaje kako su se razvojem mjesta i turizma povećavali poslovi pa se prije desetak godina krenulo i u održavanje ulica i zelenila u Srimi, a prije četiri godine i na otoku Prviću. Na kraju svakog mjeseca Gradu i dostavljaju račune za obavljene poslove i zarađeni novac redovito stiže na račun firme.
– Nikad s naplatom nismo imali problema, a to je za jednu komunalnu tvrtku izuzetno važno. Cijene naših usluga su realne, gradsko smo poduzeće i ne radimo za dobit, već je važno pokriti troškove i poslovati bez gubitaka. Također, izuzetno je važna dobra suradnja Grada, Turističke zajednice i "Leća", jer svi smo mi odgovorni za izgled mjesta ili red na plažama, a u svemu, naravno, značajnu ulogu imaju i sami građani - kaže Birin.
Ta suradnja, posebno s Gradom, značajna je i kod ulaganja u nove projekte ili opremu. Zajedno su, tako, radili na izgradnji nove vodičke tržnice, koja je dobila brojne domaće i strane nagrade za svoj izgled i projektno rješenje. Novac za opremanje nalaze i u drugim izvorima, kao što je Fond za zaštitu okoliša, posebno kad se radi o prikupljanju, odvozu i odvajanju komunalnog od korisnog otpada. Po gradu nema kontejnera i takozvanih "zelenih otoka", već svako domaćinstvo ima po dvije kante za otpad: jednu za komunalni, a drugu za korisni. Podsjetimo da su Vodičani među prvima, ne samo u Šibensko-kninskoj županiji već i šire, krenuli s odvajanjem otpada na kućnom pragu i u odnosu na druge sredine daleko su odmaknuli.
Njihove kante za otpad su već čipirane i imaju svoj barcod, ima ih svako domaćinstvo na administrativnom području grada kao i u općini Tribunj za koju odrađuju posao prikupljanja i odvoza komunalnog otpada, i kad se uskoro krene s naplatom odvoza smeća prema volumenu, bit će i za to (naj)spremniji.
– Naš cilj je pratiti europske standarde u organizaciji odvoza smeća i zbrinjavanja otpada na ekološki prihvatljiv način. Nastojimo što više korisnog komunalnog otpada prodati i, do sada, to uspijevamo. Ali, da bismo ga mogli plasirati na tržište, uglavnom slovensko i hrvatsko, moramo ga sortirati po frakcijama: odvojiti novinski papir od kartona, bijelu od obojene PET ambalaže, boce od ulja, bijelu od šarene folije i slično. Sve se to radi ručno u našoj sortirnici, preša, balira i čeka kupca. Priče da nitko neće kupiti korisni otpad za reciklažu nisu točne. Istina, neće, ako nisu pravilno sortirani i stoga je nužno imati sortirnicu u kojoj se sve radi ručno - kaže Birin i dodaje da problema s prodajom uopće nema. U svojem dvorištu deponiraju korisni otpad pripremljen za prodaju, a pošto otkupne cijene variraju, čekaju povoljan trenutak.
Na deponij Bikarac ne odvozi se granje i ostali biljni otpad. Leć je 2015. godine kupio stroj za usitnjavanje granja i lišća koji služi za zbrinjavanje biootpada sa zelenih površina, potom ga kompostiraju i kao hranu vraćaju zelenim površinama. Da bi vodička priča o zbrinjavanju komunalnog otpada bila cjelovita, nedostaje im jedino reciklažno dvorište. Prema zakonu obaveza je to jedinice lokalne samouprave, u ovom slučaju Grada Vodica.
Zadovoljni radnici
U parku nadomak gradske tržnice nailazimo na radnike "Leća" koji uređuju zelenilo, pa smo i s njima prozborili riječ-dvije o čistoći, zelenim i cvjetnim površinama.
– Prošli ste Vodicama i sami vidite kao to izgleda. Lako je to što mi kažemo da je dobro i lipo. Važno je što kažu drugi koji dolaze u Vodice, a i oni govore isto. Radimo, jer ako nešto ne valja – a koga će kriviti nego nas. Ali, mi nećemo dozvoliti da do toga dođe, kaže vrtlar Žarko Sarađen koji 20 godina radi u "Leću" te dodaje da su organizacija rada, plaće i uprava – "sve za pet".
Potvrđuje to i njegov kolega Nebojša Perica. Trideset godina je u "Leću" i govori da mu nije dosadilo, jer je uvijek nešto novog u poslu. - Grad raste pa raste i posao, kaže.
Pola radnog vijeka, 20 godina, u Leću je i Marijana Ledenko koju smo zatekli u društvu s Nedom Dubravica dok su nadomak obale okopavale begonije uz prometnicu, na jednoj od brojnih javnih površina pod cvijećem.
– Godinu dana radim kao vrtlarica, a prije sam radila kao čistačica ulica. Lipo je, kolegica i ja sadimo cvijeće, okopavamo, zalijevamo. Sve je dobro, a što je najvažnije plaća je redovna, nema kašnjenja – kaže Marijana.
Srima kao primjer
"Leć" već godinama se brine i o gradskim plažama. Održavanje plaža na Srimi i u Prvić Šepurini plaća im Grad, a Turistička zajednica održavanje Plave plaže te plaža Imperial, Lovetovo i Vruje. S obzirom na to da se sezona produžila, produženo je i vrijeme čišćenja, pa više nije do 15. rujna, već do 1. listopada. Sve je to regulirano ugovorima. Uz to, "Leć" je na sebe preuzeo i upravljanje plažama, pa se brinu o zadovoljavanju svih kriterija koje nalaže plava zastava. Da javno poduzeće može uspješno upravljati plažom, primjer je srimska plaža.
– Kad smo radili plažu na Srimi, ideja je bila njezina samoodrživost. Konkretno, da troškove održavanja ne moraju plaćati niti Grad niti Turistička zajednica, već da prihodi pokriju rashode. I u tomu smo uspjeli. Plaža je zonirana pa imamo područja s ležaljkama i suncobranima i to fiksnim, dok su zone između njih namijenjene kupačima s ručnicima. Kao i ostali, Gradu plaćamo koncesiju za iznajmljivanje ležaljki, ali one nisu "u sukobu" sa šugamanima. Tko želi nekoliko kvadrata mira, za 95 kuna dnevno, unajmi dvije ležaljke sa suncobranom, a može ih rezervirati i dva tjedna unaprijed. Korištenje tuša i WC-a naplaćuje se po dvije kune i s tim prihodima pokrijemo troškove održavanja plaže. Uložili smo znatna sredstva, ali se pokazalo da komunalno poduzeće, ako se stvari dobro postave, može na zadovoljstvo svih upravljati plažom - ističe Birin te dodaje da zarada ne ide u dobit već se ulaže u plažu, jer su javna firma.
"Leć" ima 58 stalno zaposlenih, a zaposlili su i 19 sezonaca, te 12 studenata
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....