Ravnatelji šibenskih privatnih i vjerskih vrtića, Dječjeg vrtića Žižula, Sunce, Osmijeh, Blažena Hozana, Brat Sunce obratili su se roditeljima, javnosti i medijima kako bi dali svoj osvrt na proteklo vrijeme i ponuđeni Ugovor o uređenju međusobnih prava i obveza pri sufinanciranju redovitog programa predškolskog odgoja od strane Grada Šibenika prema vjerskim i privatnim vrtićima.
Grad Šibenik „obećao“ je cijenu vrtića 90 eura prema svim roditeljima, bez obzira pohađaju li djeca gradski, privatni ili vjerski vrtić Grada. U nastojanju da postignemo dogovor te da se na korektan način reguliraju partnerski odnosi Grada i privatnih i vjerskih vrtića dopustili smo poslovnu analizu. Analiza je provedena isključivo od strane zaposlenika Grada i zaključci analize u mnogim dijelovima nemaju uporište u ekonomskim parametrima koji čine poslovanje ustanove ranog i predškolskog odgoja. Ekonomsku cijenu koju je Grad predložio svakom pojedinom vrtiću, ne samo da nema zakonsko uporište već nema nikakvog gospodarskog smisla. Ponuđena ekonomska cijena odvela bi privatne i vjerske vrtiće u stečaj te bi na takav način 700 djece bilo bez mjesta u predškolskim ustanovama.
U uočavanju nedostataka u ponuđenom ugovoru potražili smo pravnu pomoć. Odvjetnik, koji će nas dalje zastupati upozorio nas je na nedostatke Ugovora kojima se krše određeni Zakoni.
U ponuđenom Ugovoru trebalo se uzeti u obzir Konvencija o pravu djeteta, čiji je Republika Hrvatska potpisnik i obveznik u primjeni, a čija temeljnih načela su:
· Načelo nediskriminacije prema kojemu djeca ne smiju trpjeti diskriminaciju “neovisno o rasi, boji kože, spolu, jeziku, vjeri, političkom ili drugom mišljenju, nacionalnom, etničkom ili društvenom podrijetlu, vlasništvu, teškoćama u razvoju, rođenju ili drugom statusu djeteta, njegovih roditelja ili zakonskih skrbnika”.
· Pri donošenju svih odluka ili izvršenju postupaka koji utječu na dijete, ili na djecu kao skupinu, najvažnija mora biti dobrobit djeteta. To se odnosi kako na odluke koje donose vladina, upravna ili zakonodavna tijela, tako i na odluke koje donosi obitelj.
· Države stranke: pružit će odgovarajuću pomoć roditeljima i zakonskim skrbnicima kako bi oni mogli ispuniti svoju dužnost prema djetetu, te jačati ustanove i službe za dječju zaštitu i skrb,
· Iskoristit će sve odgovarajuće mjere da djeca zaposlenih roditelja mogu uživati zaštitu i skrb ustanova i službi koje im u tom smislu stoje na raspolaganju.
- Na ponuđeni ugovor odnosi se i Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju, koji u članku 48. propisuje da dječji vrtić osigurava sredstva prodajom usluga na tržištu i iz drugih izvora sukladno zakonu.
Prema članku 2. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju (NN 10/97; 107/07; 94/13; 98/19; 67/22, određuje se da ako na području jedinice lokalne samouprave nema organiziranog programa ranog i predškolskog odgoja, jedinica lokalne samouprave dužna je sufinancirati pohađanje programa ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja za djecu sa svog područja
Grad Šibenik je u praksi sufinancirao pohađanje programa ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja za djecu sa svog područja, ali uz diskriminaciju djece prema kriteriju da li pohađaju gradski vrtić ili privatni, odnosno vjerski, pri čemu roditelje djece koja pohađaju gradske vrtiće Grad Šibenik sufinancira u znatno većem iznosu.
Kada jedinica lokalne samouprave, Gradovi ili općine odluče na svom području sufinancirati roditelje djece u pogledu cijene vrtića, tada su dužni sufinancirati sve roditelje u istom iznosu, bez obzira da li njihova djeca pohađaju gradski ili privatni, odnosno vjerski vrtić, a što Grad Šibenik ne čini, pa odgovorne osobe u Gradu time zloupotrebljavaju svoje ovlasti.
Želimo postići miran dogovor s Gradom koji se temelji na Zakonskim, pravnim, ekonomskim i moralnim načelima u svrhu nastavka rada vrtića i osiguravanja uvjeta boravka 700 djece u predškolskim ustanovama- stoji u priopćenju kojeg potpisuju eavnateljice, DV Žižula, Zorana Ivić, DV Osmijeh, Franka Ercegović, DV Sunce, Jasna Grubišić, DV Blažena Hozana, Rahela Rukavina i DV Brat Sunce, Anita Krajač.