StoryEditorOCM
ŠibenikDIŽE SE RAMPA

Parking u krugu šibenske bolnice plaćat će i zaposlenici i građani, pa tko prije uhvati svoje mjesto?!

Piše Davorka Blažević
29. travnja 2022. - 12:33

Opća bolnica Šibenik otvara se za slobodno parkiranje uz naplatu! Čak će i zaposlenici, liječnici, sestre i drugo osoblje ustanove plaćati parkirališnu kartu u bolničkom krugu, a spominje se i cijena od 150 kuna mjesečno. Ta vijest zvuči gotovo blasfemično jer automobilima doista ne može biti mjesto u bolničkom krugu, koji je, s mini parkom i klupama, zamišljen kao prostor kojim bi se pokretni, stabilniji i lakši pacijenti mogli prošetati, sjesti i družiti se s članovima obitelji i prijateljima tijekom posjeta, izvan deprimirajućeg ambijenta bolničke sobe. No ako se cijeli taj prostor pretvori de facto u javno parkiralište, ne samo da to neće biti moguće, nego se dovodi u pitanje i osnovna funkcija bolnice, dakle, briga za zdravlje bolesnika.

Automobili su godinama prisutni u krugu bolnice, ali su dosad bili ograničeni samo na zaposlene, pa ako ništa drugo, barem je frekvencija prometa bila manja, a time i količina ispuštenih otrovnih plinova u zrak. Jer zaposlenici bi parkirali pri dolasku na posao i svoja bi vozila pokretali tek pri odlasku s posla. Liberalizacijom parkiranja, uz naplatu, bolnica postaje javno parkiralište!

Parkiranje u krugu šibenske bolnice akutni je problem s kojim se svaki ravnatelj ustanove pokušavao uhvatiti ukoštac, ali nijedan ga nije uspio riješiti. Neki su posezali za restriktivnim mjerama, neki su liberalizirali parkiranje, ali dosad nijedno rješenje nije bilo optimalno, a ni na korist same bolnice i njezine primarne funkcije neometanog pružanja zdravstvenih usluga građanima i neometanog prometovanja sanitetskih, vatrogasnih i opskrbnih vozila.

Samo s iskaznicom

Bivša ravnateljica Opće bolnice Šibenik Sanja Jakelić prije nekoliko je godina, u ambiciji da stane na kraj kaotičnom stanju s automobilima, zatvorila bolnički krug za parkiranje građana, pa su kroz glavnu portu bolnice osobnim vozilima mogli proći samo zaposlenici ustanove s odgovarajućim iskaznicama i djelatnici srodnih ustanova koje s bolnicom dijele zajednički prostor, poput Zavoda za hitnu medicinu i Doma zdravlja. Na takvu je mjeru bila prisiljena, objašnjavala je, zbog ugrožene sigurnosti i onemogućenog nesmetanog rada. Dnevno se događalo da se sanitetska, komunalna i vozila hitnih službi ne mogu probiti od bolničke porte do nekog od odjela ili drugih zdravstvenih i komunalnih objekata ustanove zbog potpune opsade bolničkog prostora automobilima.

image

Parking u krugu poliklinike koji se prije naplaćivao, a za vrijeme COVID-a je ukinut

Nikolina Vukovic Stipanicev/Cropix/Hanza Media

Dobra namjera uprave Bolnice da se omogući slobodan ulazak pacijentima i njihovim posjetiteljima prilikom dnevnih posjeta pretvorila se u noćnu moru, jer su tu mogućnost zloupotrebljavali mnogi, osobito oni koji žive ili rade u blizini bolnice, kao besplatno i sigurno parkiralište na kojem su ostavljali vozila čak i preko noći, a neki i danima, bez straha od kazni ili, nedaj bože, "pauka", a što je eskaliralo sa zatvaranjem parkirališta na Poljani zbog radova.

Ravnateljica Jakelić stoga se odlučila "spustiti rampu" i za posjetitelje hospitaliziranih, kojima je preostalo tražiti najbliži parking za vozilo kad žele u posjet bolnici. Za teško oboljele ili slabije pokretne pacijente koji u bolnicu dolaze na terapiju uvedene su posebne propusnice isključivo s potpisom ravnatelja. Prioritetno je bilo osigurati parking za oko tisuću zaposlenih u bolnici i službama povezanima s njom.

Ide preko natječaja

I dok je Jakelić "spustila rampu", aktualni ravnatelj šibenske Bolnice Kristijan Stipaničev odlučio ju je ponovno podignuti. No demantira da mu je na umu to učiniti u suradnji s Gradskim parkingom, koji bi preuzeo naplatu.

– Točno je da smo razgovarali s Gradskim parkingom o našem problemu, idejama, mogućim rješenjima i primjerima dobre prakse, ali nije bilo govora o tome da Gradski parking preuzme organizaciju i naplatu parkiranja jer će sam javni natječaj, kada definiramo projekt, pokazati tko su ponuditelji te usluge, a koncesionar će, ako se odlučimo za takav model, biti izabran sukladno Zakonu o javnoj nabavi – objašnjava Stipaničev.

Posebno napominje:

– Bolnica kao javna ustanova prema Zakonu o ustanovama i prema Zakonu o zdravstvenoj zaštiti ne može sama pružati uslugu parkiranja koju bi naplaćivala. Takav je prijedlog, za doregistraciju djelatnosti u sudskom registru, prije nekoliko godina bivša ravnateljica podnijela i Trgovačkom sudu, koji je to odbio – kaže, dodajući da projekt još nije razrađen, tek su u procesu prikupljanja informacija koje su im potrebne za optimalno rješenje.

Prema tome, napominje Stipaničev, iznos mjesečne karte nije utvrđen, niti to može biti prije definiranja projekta.

– Kao "probni balon", a u svrhu mapiranja stvarnih potreba naših djelatnika za parkiranjem u krugu bolnice, poslali smo dopis svim zaposlenicima da se izjasne tko je zainteresiran za plaćanje naknade za slobodan parking u krugu bolnice. U dopisu smo potencijalni iznos definirali na 150 kuna mjesečno. Svrha je takvog dopisa isključivo mapiranje stvarnih potreba za parkiranjem, a ne potreba za parkiranjem djelatnika koji žive u "plavom" ili "crvenom neboderu", u krugu od jedan do dva kilometra od bolnice, jer oni svoj automobil ne bi trebali parkirati u bolničkom krugu – smatra ravnatelj.

Cijena mjesečnog parkiranja za zaposlenike bit će definirana, dodaje, nakon interne studije potreba, na način da odredimo cijenu koja je najniža moguća za zaposlenike, jer intencija bolnice nije profitirati na koncesiji od parkirnih naknada za zaposlenike, nego je intencija nužno usklađivanje s propisima o protupožarnoj zaštiti i omogućavanje nesmetanog transporta hitnih pacijenata, tvrdi prvi čovjek šibenske Bolnice.

'Pusti me pet minuta'

Činjenica je, naglašava, da trenutno u krug bolnice ne smije ući niti jedan automobil pacijenta koji za to nema posebnu dozvolu, a u praksi je nemoguće izdavati pojedinačne suglasnosti za automobile pacijenata ili obitelji pacijenata za dolazak po novorođenče s majkom, ili po pacijente koji su otpušteni iz bolnice nakon akutnog liječenja, ili za ostavljanje pacijenta u bolnici.

Činjenica je, veli ravnatelj, i da se u krug bolnice ponekad puštaju automobili zaposlenika okolnih tvrtki ili javnih ustanova koje se nalaze u blizini bolnice, ali i da pojedini vozači automobila zamole portire da ih puste "na pet minuta" radi odlaska po pacijenta, a onda ostanu satima ili čak danima parkirani u krugu bolnice.

– Javnim natječajem usluga portira na ulazu u bolnicu dodijeljena je trgovačkom društvu koje je u trenutku ugovora bilo najjeftiniji ponuditelj – ističe Stipaničev.

image


Dr. Kristijan Stipaničev, ravnatelj Bolnice
 

Niksa Stipanicev/Cropix/Hanza Media

Inače, trenutno se razmatra ideja da krug bolnice ili dio bolničkog kruga ostave otvorenim za parkiranje građana, kojima bi do pola sata zadržavanja bilo besplatno, a potom bi se dugotrajnije parkiranje u krugu bolnice destimuliralo višom naknadom za parkiranje po satu u odnosu na okolna parkirališta.

No to su zasad samo inicijalna razmišljanja, a kad projekt bude definiran, treba dobiti suglasnost Upravnog vijeća, a potom i Županijske skupštine kao osnivača ustanove, jer pružanje usluge parkiranja ide u koncesiju, ako se Bolnica odluči za taj model, i obvezuje na raspisivanje natječaja sukladno Zakonu o javnoj nabavi. Dakle, sve je još u samom začetku.

To nam je potvrdio i direktor Gradskog parkinga Goran Bulat, koji o detaljima projekta nije mogao govoriti jer još ništa nije dogovoreno.

– Istina je, razgovarali smo o tome, ali samo na razini ideje – veli Bulat.

– Nismo još došli do faze uspostave elemenata ugovora. Samo smo razgovarali o tome da bolnica ima velik pritisak vozila, često i onih potpuno neopravdano parkiranih u bolničkom krugu, i o tome da eventualno preuzmemo naplatu. Postoji intencija da se ide u tom smjeru. Vjerujem da ćemo zaokružiti tu priču, ali zasad smo se samo upoznali s problemom koji bolnica ima, iskazanim nezadovoljstvom i namjerom da se to stanje dalje ne tolerira – kazao nam je Bulat.

U osnovi je ove ideje, uvjerava nas ravnatelj Bolnice Kristijan Stipaničev, da prometna gužva i fluktuacija vozila bude značajno manja, pa time i zagađivanje zraka, ali i zagađivanje bukom u krugu zdravstvene ustanove.

Zagrebački primjeri

Ipak, provede li se ova zamisao o rješavanju vječitog problema parkiranja u krugu šibenske bolnice, mogao bi to biti jedinstven primjer bolničke prakse kod nas. Na tu našu opasku ravnatelj ističe kako je problem većine bolnica u Hrvatskoj parkiranje u bolničkom krugu.

– Recimo, KB "Sveti Duh" u Zagrebu je novoizgrađenu garažu dao u koncesiju, gdje su djelatnici klinike u mogućnosti kupiti povlaštenu kartu, a garaža je istovremeno otvorena za javnost. Slično je rješenje i u KBC-u Zagreb, gdje djelatnici mogu kupiti povlaštenu mjesečnu kartu za dnevno parkiranje od 6 do 18 sati po cijeni od 200 kuna mjesečno. Oba modela ne garantiraju dostupnost parkirališnog mjesta u svakom trenutku, nego to ovisi o raspoloživosti parkirališnog kapaciteta – govori nam Stipaničev, podsjećajući:

– Šibenska je bolnica izgrađena na današnjoj lokaciji prije 139 godina, konkretno 1883. Razvoj automobila na svjetskoj razini započeo je tri godine poslije, 1886. godine. Bolnica na sadašnjoj lokaciji svojim prostornim gabaritima, paviljonskim tipom bolnice koji nema toplu vezu između svih odjela, ali i lokacijom u središtu grada s nedostatkom parkirnih mjesta u krugu bolnice, ali i u okolici, ne udovoljava standardima koje naši pacijenti, ali i naši zaposlenici zaslužuju, pa i ovaj aktualni problem dokazuje da bolnica žudi za novom lokacijom te da je sve ostalo improvizacija kako bismo se prilagodili problemu i ublažili njegove učinke.

image

Gradski parking uz bolnicu

Nikolina Vukovic Stipanicev/Cropix/Hanza Media

I na kraju, ovu staru priču o uvijek aktualnom problemu parkiranja u bolničkom krugu ravnatelj zaključuje u stilu gradonačelnika Željka Burića, koji je i sam svojedobno bio na čelu šibenske bolnice:

– Jedino je sretno rješenje i za pacijente i za djelatnike Opće bolnice Šibensko-kninske županije gradnja nove, moderne bolnice, koja i cestovnim pristupom i parkirališnim kapacitetima, a i svim ostalim standardima zadovoljava potrebe svih građana naše županije, i na tom ćemo projektu ustrajati.

S obzirom na već poduzete korake u tom smjeru, pa i potpuno suglasje između Grada Šibenika i Županije šibensko-kninske, projekt nove bolnice "na kraju grada" više se i ne čini pukom predizbornom tlapnjom koja oživi od izbora do izbora.

08. svibanj 2024 10:13