StoryEditorOCM
ŠibenikGOVOREĆI OTVORENO

Kako vrijeme brzo leti! Prije pet godina počela se kopati garaža ispod Poljane: projekt koji je promijenio cijeli Šibenik

Piše Zdravko Pilić
19. studenog 2023. - 08:27

Kako vrijeme brzo leti! Prije pet godina, u jesen 2018. godine počela se kopati podzemna garaža ispod šibenske Poljane, s 256 parkirnih mjesta, na tri etaže, za što je tri tisuće četvornih metara najvećega gradskog trga trebalo iskopati u dubinu od čak 13 metara.

Bio je to golem građevinski pothvat, u Šibeniku dotad neviđen, za koji je osim goleme građevinske operative i logistike, koju je osigurao izvođač radova “Lavčević”, na snagu stupila i posebna regulacija prometa u samom srcu grada. Koji je od 1. listopada 2018. godine živio u “izvanrednom stanju”.

’Nema od toga ništa’

Strojevi, bageri i kamioni radili su i po 15 sati dnevno, hidraulički čekići “Liebherr”, “Komatsu”, “Hyundai”, tukli su kao sumanuti, uz gotovo danonoćnu inspekciju “nadzornih kamera”. Ako je netko zaboravio, bili su to šibenski penzioneri koji su povazdan ćirili kroz rupe probužane u pletenoj najlonskoj ogradi i gledali “unutra” da vide što se događa.

– Miču li se, radi li se šta? – bila je to tih dana glavna šibenska tema.

A govorilo se i pričalo svašta! Od neizbježnog “nema od toga ništa”, to je “samo za izbore” pa do “pronašli su vodu”, “stali su zbog arheoloških nalaza”, i na koncu – “Stalo se. Doli je more”. Jer, kopati do 13 metara, to je ispod razine mora, koje će probiti i potopiti podzemnu garažu.

image

Nikolina Vuković Stipaničev/Hanza Media

Nikolina Vukovic Stipanicev/Hanza Media

A ako ih ne potopi more, onda će ih potopiti “financijske obveze”, tih 60 milijuna kuna s PDV-om koliko je koštala podzemna garaža, kako je pričala šibenska oporba, a najviše SDP Tonča Restovića. Pod tim će kreditnim obvezama potonuti ne samo “Gradski parking” koji je digao kredit, nego i financije Grada Šibenika koji neće moći vraćati rate kredita.

Restović i SDP su tumačili kako se s tih 61 milijun kuna mogao dugoročno riješiti ne samo problem parkinga, nego i problem javnoga gradskog prijevoza u centru grada.

– Na ovaj način to je nepovratno propušteno, a zbog vraćanja tog kredita bojim se da će “Gradski parking” proširiti naplatu parkiranja na cijelo područje grada Šibenika ili će povećati cijene parkiranja – kazivao je predsjednik šibenskog SDP-a Tonči Restović.

Cijene ostale iste

Na sreću, ništa se od ovog nije dogodilo – cijena parkiranja ostala je pod Poljanom ista kakva se plaćala i nad Poljanom – deset kuna ljeti, od 1. lipnja do 30. rujna, a pet kuna ostatak godine. Danas se plaća 1,33 eura u sezoni, a 0,66 izvan sezone.

Investicija u podzemnu garažu ispod Poljane, u koju se nijedna gradska vlast do Burića nije usuđivala zagristi, iako je svaka o njoj pričala, a javnost je po internetu zazivala, kako bi ne samo vratila Poljanu pješacima, nego i oživjela staru gradsku jezgru i trgovine u njoj, s čime se navodno pogodovalo veletrgovačkim “gradovima na kraju grada”, na kraju se pokazala spasonosnom i za javni promet.

Novoizgrađena garaža pod Poljanom postala je “logistički centar” integrirane mobilnosti, čime je grad – “hokus-pokus” – dobio od EU fondova još 40-ak milijuna kuna, s kojima je kupio 11 niskopodnih autobusa i digitalizirao 17 autobusnih stajališta. Oni su, u organizaciji “Gradskog parkinga”, koji se od tvrtke koja je počela s važom piture i pinelom, prometnula ne samo u organizatora brodskog prometa, nego i u autobusera, koji je u proteklih godinu dana – od 1. rujna 2022. do 1. rujna 2023. – prevezao ravno milijun putnika.

Treba imati petlje

Ako uzmemo da Šibenik ima 40 tisuća stanovnika, onda ispada da se svaki stanovnik Šibenika u tih godinu dana vozio javnim gradskim prijevozom čak 25 puta, što je uistinu impresivna brojka. Koja svjedoči da se dogodilo do jučer nezamislivo – da se brojni građani njime služe svakodnevno, jer su 3200 Šibenčana korisnici mjesečnih pretplatnih karata. I da će ta brojka rasti sve više, posebno kad se postojećoj floti novih MAN-ovih autobusa doda 11 novih električnih autobusa koje Grad nabavlja u suradnji s nadležnim ministarstvom.

Zahvaljujući sustavu gradskih kamera, ti se autobusi više ne moraju bojati da se neće moći parkirati na autobusnom ugibalištu, na koja se zbog paprenih kazni više nitko od Šibenčana i ne pomišlja zaustaviti, a kamoli parkirati.

Čim vidiš nekog da se ispred “Dana i Noći” zaustavio da skokne kupiti kruh ili cigarete na trafici na vrlo frekventnom ugibalištu ispred bivše Jadranske banke – sad HPB-a – odmah znaš da nisu u pitanju Šibenčani, nego Zadrani ili Splićani. Ili dostava daruvarskih registracija. Domaći znaju da je to skup hobi koji se više ne isplati.

Jednako kao što više nikom ne pada na pamet voziti skuter bez kacige, niti sjedati u automobil, a da se nisi vezao pojasom. I tu se red uvodio jednako i na isti način, kao i s kamerama – kaznama. Za kojima nakon Šibenika posežu već i Vodičani, koji će s njima, pored nepropisnog parkiranja kontrolirati i prekoračenje dopuštene brzine na ključnim gradskim rutama.

Konvencionalne metode, poput ležećih policajaca, više nisu efikasne, ocjenjuje vodički gradonačelnik Ante Cukrov Desto. I zaključuje kako je batina iz raja izišla. Odnosno da građani “jedino razumiju kad osjete po žepu!”.

A sve je počelo prije samo pet godina, s podzemnom garažom ispod Poljane! Za koju je trebalo imati petlje. Isto kao što je treba imati i danas za kamere. Najlakše je ne raditi ništa, tako se nećeš nikome zamjeriti. Ni građanima, a ni moćnim tajkunima iz sjene, onima čije se ime nikada ne spominje, a svi ih znaju!

27. travanj 2024 12:32