StoryEditorOCM
ŠibenikĐir šibenskim suvenirnicama

Domaći turisti samo gledaju, Japanci luduju za maslinovim uljem, Rusi ne pitaju za cijenu, Francuzi vole izvorno i umjetničko, a Poljaci i Česi kupuju tek sitnice (FOTO)

Piše Marija Lončar
Nikolina Vuković Stipaničev/HANZA MEDIA
22. srpnja 2017. - 19:46

 

Po čemu turisti pamte Šibenik i kakav suvenir kupuju za uspomenu na svoje ljetovanje u ovom dijelu Jadrana ili kao dar za svoje prijatelje i rodbinu? Đir po šibenskim suvenirnicama, art galerijama i desing shopovima koji posljednjih godina po šibenskim kalama niču takvom brzinom i u tolikom broju da je svaki drugi poslovni prostor u Kalelargi ili Masnoj ulici postao svojevrsna suvenirnica, otkriva zanimljive detalje:

Francuzi i Britanci vole autentične hrvatske proizvode i izvorne šibenske suvenire te ih zanima kulturna baština i priče koje se kriju iza nekog proizvoda. O svemu tomu rado će razgovarati s prodavačem, dok su Japanci i Kinezi ludi za maslinovim uljem i tartufima koji također postaju nezaobilazni u ponudi mnogih šibenskih desing shopova i suvenirnica.

Lani bilo bolje

Nadalje, Rusi, premda u Šibeniku baš i nisu brojni gosti, vrlo su veseli, srdačni, komunikativni i spremni svega i svačega kupiti. Česi, Slovaci i Poljaci najčešće kupuju tek poneku sitnicu, dok domaći turisti mahom gledaju, odmjeravaju i premišljaju se. Na kraju ništa ne kupe, jer sve im je uglavnom preskupo.



Zvonko Knežević, vlasnik suvenirnice u Zagrebačkoj ulici pokraj crkve sv. Ivana promovira hrvatske proizvode, osobito one sa šibenskog područja, pa tako s ponosom pokazuje policu s buteljama šibenskih vina. Ali, uzalud mu trud, kaže, jer najbolje se prodaju magnetići iz Kine.

- Što mi vrijede sva ta maslinova ulja, prirodna kozmetika i sapuni koje prodajem, ukrasni i uporabni predmeti od maslinova drva, vina koja uporno nabavljam isključivo s našeg područja?! Da nije suvenira i magnetića iz Kine, mogao bih zatvoriti trgovinu – jada se Knežević i dodaje kako je ovogodišnja turistička sezona krenula odlično no u lipnju je, kaže, počela stagnacija.

- Ne znam o kakvom povećanju broja gostiju se govori? Pa gdje su svi turisti? Lani je zarada u ovo vrijeme bilo puno bolja – zaključuje.

Unatoč priči o magnetićima koji se prodaju po cijeni od oko 25 kuna, turisti rado kupuju i šibensku kapu, ručno rađenu, koja košta i do 260 kuna kao i nakit sa šibenskim botunom. Prsten, naušnice ili kolajna u pravilu su skuplji od 100 kuna.


Katedrala - 100 eura

Upravo oni su, iako Šibenik nema službeni suvenir, svojevrsni simbol grada i njegove baštine. Uz glave s UNESCO-ove katedrale, krapanjsku spužvu te vino Babić i travaricu, kapa i botun redovito se nađu u paketima kojima TZ grada Šibenika daruje goste i turiste u različitim prigodama, odnosno strane turističke novinare za njihova posjeta gradu i županiji, ističe direktor šibenskog TZ-a Dino Karađole.

 

– Magnetići su najprodavaniji ne samo u Šibeniku, nego u cijeloj Dalmaciji. To su suveniri koje kod nas kupuje prosječan turist. Iako je davno prošlo vrijeme čaplji i drvenih magarčića i danas imamo sve profiliraniju ponudu, nama fali kvalitetnih turista – ističe Karađole.



A tih "kvalitetnih“ gostiju kojima nije problem dublje zavući ruku u džep ipak ima. Oni, reći će šibenski prodavači, vrlo dobro znaju zašto je šibenska katedrala stavljena pod UNESCO-vu zaštitu i nije im teško izdvojiti gotovo 100 eura za kamenu skulpturu katedrale. U suvenirnici NP Krka ove su se sezone mogle kupiti i slavne "startasice“ iz Borova. Cijena prava sitnica – 190 kuna, barem za strane turiste! I odlično su se prodavale, kaže Meri Zanze.

- Zapravo, ne znaju turisti baš za Borovo i Vukovar. Privukle bi ih "startasice" u izlogu, a kada bi čuli cijelu priču o tim patikama i gradu, bili bi oduševljeni! Važna je priča!

Dizajnirani nakit

"Kvalitetniji“ turisti u Šibeniku rado obilaze i art galerije s radovima hrvatskih umjetnika i dućane s dizajniranim nakitom, pa čak i odjećom. Koliko je takvih turista teško je doznati, jer prodavači i vlasnici, javno ističu samo ljepšu stranu medalje!

Kažu, kako turisti čim uđu, dobro znaju gdje su i da u takvim trgovinama mogu pronaći tek poneku sitnicu za 20-ak kuna, dok se cijene keramičkih ukrasa, tanjura, čaša, naušnica, prstenja, ogrlica, slika… kreću u prosjeku od nekoliko stotina do nekoliko desetaka tisuća kuna.

U galeriji na Gorici otkrivaju kako većini turista za oko zapnu keramičke ribe. Komad je oko 120 kuna, a jedan je Francuz nedavno kupio čak 20 komada. Otkrio je i da ima svoj restoran, pa će sada hrvatske ribe krasiti i jedan francuski restoran.



Ribe su na neki način hit i u galeriji na Skalicama gdje su prave ribarske kašete napunjene inćunima. Umjetničkim, od keramike, a na prvi pogled izgledaju kao da su živi i komad košta 15 kuna. Rado ih, kažu, kupuju i šibenski iznajmljivači kao dar za svoje goste.

Kupaca ima i u jedinoj oleoteci u Šibeniku, u Kalelargi, gdje se, uz maslinova ulja i proizvode od maslina, među ostalim, prodaju i razne dalmatinske delicije: arancini, smokvenjaci, prženi bademi… Pomno osmišljenog dizajna i ambalaže, različitih veličina pakiranja kako turisti, osobito onima koji dolaze avionom, ne bi imali problema s prtljagom.

I dok prosječni hrvatski turist pažljivo vadi svaku kunu iz novčanika, stranci, kada se odluče nešto kupiti, ne pitaju za cijenu, otkrivaju šibenski trgovci.

O konkretnim iznosima i zaradi pak nisu spremni govoriti, no sudeći po tomu da će se gotovo sve suvenirnice i galerije zatvoriti kad završi sezona te će ponovo oživjeti tek idućeg ljeta, sigurno i u još većem broju, čini se da turisti po mnogočemu vole pamtiti svoj boravak u Šibeniku.
 

25. lipanj 2024 15:48