Marko Jelić osniva stranku AP, što je zapravo skraćenica od “Akcija za promjene”, s kojom izlazi na izbore. Tako glasi vijest koju smo nedavno dobili, zajedno s datumom osnivačke skupštine u Zagrebu, na kojoj se planira izglasati statut, izabrati rukovodstvo i glavna tijela nove stranke.
– Na našem programu su radili eminentni i priznati stručnjaci te autoriteti iz raznih područja, koji su objedinili strateške zadatke koje Hrvatska treba ispuniti da bi opstala i postala uređena demokracija jednakih i slobodnih ljudi koji ne rade za institucije i državu već institucije i država rade za njih – kazao je Marko Jelić.
Nomen est omen, ali...
Naravno, to da šibensko-kninski župan osniva stranku koja se zove po inicijalima Andreja Plenkovića, šefa HDZ-a, nije prošlo nezapaženo. Nije manjkalo ni onih koji su to protumačili kao “nomen est omen” ili kao “moje ime je moj program”, aludirajući i na to da to jasno pokazuje s kim su poslije izbora spremni koalirati.
No, razlog zašto se stranka Marka Jelića zove AP, a ne recimo MJ, što bi na prvu loptu bilo daleko logičnije, puno je prozaičniji. Naime, ako se glasački listići sastavljaju po abecedi, a sastavljaju, onda će i lista nove stranke Marka Jelića biti na vrhu, pod rednim brojem jedan. I birači je neće morati puno tražiti.
Uostalom, sjećate se onih nesretnika koji su se prezivali na A pa su uvijek bili prvi na udaru čim bi profesor otvorio imenik i počeo ispitivati. E, u politici je to marketinški jako isplativo, a i lako se oglašava – “Zaokružite listu pod rednim brojem 1. Marko Jelić! Glasaj za promjene.”
K tome, ako je netko prvi, ljudi lako povjeruju da to nije samo onako, nego da u tome ima i neke simbolike. Bolje biti prvi nego negdje po sredini. Pa će zaokružiti.
A neki, koji glasaju po inerciji, i nemaju baš nekog preferiranog za kojeg će glasati, kad vide Marka Jelića na prvome mjestu, mogli bi i ne čitati dalje, nego baš za njega glasati. Tim prije što je sam Marko Jelić kao politički proizvod opće prihvatljiv, i ako ne izaziva pozitivne, ne izaziva ni negativne konotacije.
Nije on Stipe Petrina, koji polarizira ljude, pa da ga jedni obožavaju, a drugi ga ne mogu nacrtanog vidjeti. U tom smislu, izbor imena AP sasvim je prihvatljiv i lako pamtljiv, i što se marketinga tiče jako dobro izabran. Jednim udarcem dvije muhe ubija. Osim toga, s izborom termina “Akcija” izbjegao se naziv “Stranka” koju su Jelić i njegova ekipa nastojali svakako izbjeći, jer je narodu pun kufer stranaka. I evo, kako vidimo, uspjeli su. Bilo je dovoljno samo malo domišljatosti.
Bandićev poučak
I to vam je, dragi moj svitu, cijela tajna i sva mudrolija koja leži iza neobičnog naziva nove stranke šibensko-kninskog župana.
Zato je svojedobno, ako se sjećate, i pokojni Milan Bandić svoju stranku nazvao BM 365, a ne MB 365.
Znao je veliki meštar politike koji se preko blatnjavih Kozari puteva i Kozari boka uspinjao do vrha Zagreba da je bolje da bude gore pri vrhu liste, nego da ga njegovi birači traže dole negdje pri dnu. Jer, i ne vidimo svi baš najbolje, a nećemo ni očale baš svi ponijeti na birališta. Na kojima “svaka mala” igra i svaki mali detalj odlučuje. Puno prije nego velike riječi poput – “Želimo učinkovito zdravstvo, reformu pravosuđa, zakonodavstvo koje će uistinu iskorijeniti nepotizam i korupciju, slobodno tržište koje privlači investitore te čistu i očuvanu zemlju u kojoj žive zdravi ljudi jednakih prilika”.
To smo već čuli dosad stotinu puta. I znamo napamet. Zato je najvažnija stvar biti vidljiv i prvi po redu. Sve drugo je – drugo i nebitno.