Iako smo još uvijek suočeni s epidemijom bolesti COVID-19, ukinut je niz mjera te u ovom trenutku nema zapreka da se odgojno-obrazovni rad u dječjim vrtićima i školskim ustanovama ne izvodi neposredno, to jest licem u lice.
Povratak u dječje vrtiće i škole ključan je za odgoj i obrazovanje djece i učenika, a posebice za njihov emocionalni, kognitivni, socijalni i profesionalni razvoj – osnovna je poruka Ministarstva znanosti i obrazovanja za novu školsku godinu koja stoji u najnovijem dokumentu "Modeli i preporuke za rad u uvjetima povezanima s bolesti COVID-19 u pedagoškoj/školskoj godini 2021./2022.".
Nakon izdanih epidemioloških preporuka za novu školsku godinu Ministarstvo ministra Radovana Fuchsa, naime, upravo je objavilo dokument s detaljnim uputama i preporukama za organizaciju nastave i rad škola i vrtića. Iako se naglasak stavlja na povratak djece u školske klupe i izvedbu nastave uživo u učionicama, zbog činjenice da pandemija koronavirusa ne jenjava, u najnovijim preporukama tako stoji kako će i u novoj školskoj godini biti dopuštena provedba triju modela nastave: A uživo, B kombinacija i C online, a o primjeni pojedinog modela odlučivat će nadležni lokalni stožer.
"O primjeni pojedinog modela (A, B i C), zatvaranju/otvaranju odgojno-obrazovne skupine ili razrednog odjela u pojedinoj školi ili pak određene škole, više škola ili svih škola određenog područja, odlučuje nadležni lokalni stožer. Koji će od modela i u kojem trenutku biti primijenjen uvelike ovisi i o zdravstvenim preporukama koje se odnose na epidemiološku situaciju u Hrvatskoj na nacionalnoj i lokalnoj razini na početku školske godine ili u bilo koje vrijeme tijekom školske godine", navode iz MZO-a.
U slučaju potrebe za izvođenjem nastave na daljinu Ministarstvo obavještava kako nastavljaju suradnju s HRT-om na provedbi „Škole na Trećem“ za najmlađe učenike (od prvog do četvrtog razreda osnovne škole), dok će učenicima predmetne nastave biti dostupan niz videolekcija za sve predmete od petog razreda osnovne škole do gimnazija.
Iako su mjere u školama u idućoj školskoj godini ublažene pa će, primjerice, biti dopušteno miješanje učenika iz različitih razreda tijekom izborne i fakultativne nastave, a vraćaju se i dopunska te dodatna nastava, Ministarstvo i dalje preporučuje da se, što je više moguće, predmetna nastava izvodi u dvosatima i trosatima. Ravnatelje tako pozivaju da omoguće izvođenje blok-sati za učenike od petog do osmog razreda osnovne škole te učenike srednjih škola, pri čemu je osobito važno smanjiti broj dana održavanja nastave u jednom tjednu učitelja i nastavnika koji rade u dvije ili više škola.
Iako je dosad vrijedilo pravilo da se tijekom odmora što manje izlazi iz učionica, sada se preporučuje suprotno. Naime, MZO u najnovijim preporukama poziva da se u školama organiziraju odmori na koje učenici mogu izići iz učionice.
"Posebno se preporučuje da učenici iziđu na otvoreno tijekom odmora kad god to vremenske prilike dopuštaju. Odmori izvan učionice nužni su zbog očuvanja tjelesnog i mentalnog zdravlja i dobrobiti učenika te zbog boljeg održavanja i usmjeravanja pažnje tijekom nastave", poručuju iz Ministarstva.
S obzirom na to da i dalje stoji preporuka da se početak i završetak nastave za različite skupine učenika organizira u različito vrijeme, moguće je da u nekim školama i u ovoj školskoj godini neće zvoniti školsko zvono.
Što se tiče prvog dana nove školske godine, MZO, kako kažu, zbog epidemiološke situacije ne može izdati jedinstvenu preporuku, nego će svaka ustanova pronaći najbolja rješenja uz provođenje epidemioloških mjera. Iako je uobičajeno da se za prvašiće organiziraju priredbe te da s djecom dolaze njihovi roditelji, zbog epidemije priredbe se ne preporučuju ili ih je moguće organizirati u skladu s epidemiološkim uputama.
"Moguće je planirati i zajednički dolazak učenika i jednog roditelja u školu radi upoznavanja djece i roditelja s učiteljem, i to za svaki razredni odjel u posebnoj prostoriji ili na otvorenom", predlažu iz Ministarstva.
Učenici ostalih razreda prije početka nastave 6. rujna, odnosno prvog dana nastavne godine, trebaju biti obaviješteni o vremenu dolaska u školu te pridržavanju svih uputa, kao i o učionici u kojoj će se za njih izvoditi nastava. Poželjno je da prvog dana s tim učenicima bude samo razrednik, a ne i drugi učitelji, iako škole samostalno mogu odlučiti hoće li i prvi dan biti nastave.
I u novoj školskoj godini osnivači škola (lokalna vlast) bit će dužni osigurati maske za učenike od petog razreda osnovne škole te učenike srednjih škola, sredstva potrebna za higijenu, čišćenje i dezinfekciju, treba osigurati opremu i prostor za izvedbu nastave, recimo osigurati postavljanje pregrada na stolovima, mogućnost prelaska rada škole iz jednosmjenske u dvosmjensku nastavu, pronaći drugi odgovarajući prostor za izvedbu nastave ili, ako je potrebno, osigurati veći broj autobusa ili drugih vozila za organizirani prijevoz djece u školu i iz škole kako bi se ispunile propisane mjere i smanjio rizik od zaraze.