StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetUZLAZNI TREND

Roditelji zabrinuti, sve više poteškoća u predškolskom uzrastu: Samo u Dalmaciji odgođena škola za 825 djece!

Piše Marijana Cvrtila/SD
26. rujna 2023. - 13:16

Što se događa? Jesu li odgode polaska u školu, to jest u prve razrede osnovnih škola postale trend, koji su tome razlozi, kakve probleme imaju mali ‘digitalni nomadi‘ i koliko to utječe na njihov ulazak u školski sustav?

Jesu li na sceni zaigranije, nesamostalnije, emocionalno nezrelije generacije nego što su to bile one prije desetak i više godina? – neka su od pitanja na koja smo pokušali naći odgovor nakon što su brojni ravnatelji i učitelji s kojima smo razgovarali početkom još jedne nove školske godine upozorili na to da iz godine u godinu raste broj odgoda upisa učenika u prvi razred osnovnih škola, kao i odobrenja za primjereni program školovanja za djecu s teškoćama u razvoju.

Naravno, podsjetimo, svako dijete koje je školski obveznik (navrši šest godina života do 1. travnja tekuće godine) prolazi testiranje i procjenu nadležnog stručnog povjerenstva osnovne škole za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta. Na temelju njihova mišljenja rješenje o odgodi donosi stručno povjerenstvo ureda državne uprave u županiji nadležno za poslove obrazovanja, roditelji se na to mogu žaliti, i da ne duljimo, procedura postoji, a djetetu se polazak u školu može odgoditi samo za jednu školsku godinu.

image
/Cropix

Zanimalo nas je stanje u Dalmaciji, a podatke smo dobili iz nadležnih županijskih ureda za obrazovanje. Tako je prema podacima odjela za prosvjetu Splitsko-dalmatinske županije (SDŽ) u novoj 2023./2024. školskoj godini odgođen upis u prve razrede osnovnih škola za čak 500 djece! To je više nego protekle 2022./2023. godine, kada ih je bilo 466.

Trend je porasta...

- Imamo trend porasta odgoda u prvi razred osnovne škole – ističe Tomislav Đonlić, pročelnik Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu, tehničku kulturu i sport SDŽ-a, ali ipak dodaje da je u novoj školskoj godini 2023./24. u prve razrede upisano ukupno više djece (4128) nego prethodne školske godine (3928). Time je prekinut i petogodišnji konstantni pad broja prvašića.

U Zadarskoj županiji ove školske godine (2023./2024.) odgoda upisa u prvi razred osnovne škole izrečena je za 110 djece (plus jedno privremeno oslobađanje od upisa), što jest povećanje u odnosu na godinu ranije, kada je odgoda bilo 99 (plus šest privremenih odgađanja od upisa).

image

Manjak igre i druženja i previše vremena za ekranima loše utječu na razvoj djece

Pu DnŽ/

Međutim, prije dvije godine brojke su bile još i više, ukupno 121 odgoda, pa u toj županiji procjenjuju da je trend odgoda na razini županije više-manje sličan posljednjih godina.

- Međutim, ako gledamo škole pojedinačno, kod nekih jest primijećen trend povećanja odgoda. Zašto je tome tako, to je više pitanje za struku, odnosno stručne službe pojedinih škola – odgovaraju iz Zadarske županije.

U Šibensko-kninskoj županiji kažu da su u novoj 2023./2024. školskoj godini na području te županije u osnovnim školama imali 81 odgodu upisa u prvi razred, naspram prošlogodišnjih 72.

- Trend povećanja odgoda je očit posebno u posljednje dvije godine, budući da se u periodu od 2017. do 2021. broj djece za koje je zatražena odgoda kretao oko 50 godišnje – kaže Sanja Kumanović Stipaničev, pročelnica Upravnog odjela za prosvjetu, znanost, kulturu, sport i nove tehnologije ŠKŽ-a.

Blago uzlazni trendovi u posljednje vrijeme zamijećeni su i u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, gdje je 2022./2023. upisano 1135 učenika-prvašića, a za 124 školska obveznika odgođen je upis u prvi razred. Ove školske godine 2023./2024. upisano je 1169 učenika-prvašića, a odgoda upisa izrečena je za čak 134 djece.

Kada se sve zbroji i oduzme, samo u četiri dalmatinske županije odgoda polazaka u prvi razred osnovne škole u novoj 2023./2024. odobrena je za ukupno 825 djece, naspram prošlogodišnjih 761.

image
/Cropix

Podsjetimo, prema pripadajućem pravilniku, odgode upisa u prve razrede školska povjerenstva najčešće izriču kada na temelju neposrednog pregleda i dostavljene dokumentacije o psihofizičkom stanju djeteta procijene da bi odgoda upisa pozitivno utjecala na djetetov psihofizički razvoj, te kada se dijete nalazi, ili će se početkom nastavne godine nalaziti na liječenju ili rehabilitaciji u zdravstvenim ustanovama dulje od mjesec dana (djeca s teškoćama).

Teškoće s govorom

Prim. dr. Željka Karin, specijalistica školske medicine i ravnateljica Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije, prenosi da je ove školske godine 2023./2024. u toj županiji pregledano ukupno 4577 djece koja su trebala krenuti u prvi razred, a za njih 11,29 posto odgođen je polazak u školu, dok je 1,83 posto zbog psihofizičkih teškoća upisano po posebnim uvjetima.

Godinu ranije, 11,17 posto pregledanih mališana u toj županiji dobilo je odgodu upisa, a dvije godine ranije njih 9,52 posto, što govori o (blagom) uzlaznom trendu.

- Kada gledamo unatrag deset godina, odnosno od kada sam počela raditi u školskoj medicini prije 25 godina, iz prakse znam da posljednje desetljeće imamo sigurno značajan porast odgoda upisa u prve razrede osnovnih škola – kaže prim. dr. Karin. Prema skupnom izvješću Službe za školsku i adolescentnu medicinu, najčešće ustanovljene teškoće su iz skupina teškoća specifičnog poremećaja razvoja govora.

image
Ivo Ravlic/Cropix/Ilustracija

- Ove godine te su teškoće ustanovljene kod 9,06 posto sve pregledane djece. Radi se o specifičnim poremećajima razvoja govora, koji su često praćeni poteškoćama u ostvarivanju socijalnih kontakata, poremećajem komunikacije, teškoćama u čitanju i izgovaranju te poremećajima ponašanja i emocija – objašnjava prim. dr. Željka Karin.

Također, dodaje, ovi podaci potvrđuju saznanja o porastu teškoća na koja mogu utjecati neki od okolišnih čimbenika i način života kao što je manjak komunikacija s roditeljima i vršnjacima, prevelika i nekritička upotreba ekrana i digitalnih uređaja, kao i manjak dječje igre i druženja koji su bitni ne samo za motorički, već intelektualni i emocionalni razvoj djece.

Dijagnoze su sve složenije

- Kada sam prije 21 godinu počela raditi kao psiholog u osnovnoj školi, veoma mali broj djece dobivao je rješenja o primjerenom obliku školovanja najčešće zbog intelektualnih teškoća, teškoća poput disleksije, disgrafije i slično. S vremenom su te dijagnoze postale sve složenije, a usporedo je išao trend inkluzije. Rekla bih stoga da je jednim dijelom porast odgoda uvjetovan sve većim uključivanjem te djece u redovni sustav obrazovanja, a kroz godinu dana terapije i rehabilitacije koju prolaze prije škole roditelji ih nastoje pripremiti za sustav obrazovanja - iznosi svoja iskustva Rajka Šore, psihologinja u OŠ “Bijaći” iz Kaštel Novog i članica školskog povjerenstva za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta.

Uz to, dodaje, za određeni broj djece liječnici školske medicine najčešće izriču dijagnozu “opća psihofizička nezrelost”, a najviše se to odnosi na djecu koja su rođena pred kraj roka za upise u prvi razred (kraj ožujka tekuće godine).

- Većina razloga za odgodu vezana je za nezrelost, probleme s koncentracijom i pažnjom, zaostajanje u govoru, manjak grafomotoričkih sposobnosti gdje vidimo velika odstupanja u odnosu na generacije prvašića od prije deset i više godina. Danas su ti mališani puno nespretniji, komunikacija je lošija, nedovoljno se potiče komunikacija u dječjoj dobi, a djeca su previše izložena ekranima – iznosi neke
od razloge odgoda psihologinja Šore.

Lani je 147 prvašića palo razred

Stručnjaci upozoravaju na to da jedan od razloga odgode polaska u prvi razred može biti i procjena da dijete zbog psihofizičke nezrelosti neće moći svladati zahtjevne školske zadatke, poput osnova čitanja, pisanja, matematike itd. Podaci Ministarstva znanosti i obrazovanja iz baze ŠeR (Školski e-Rudnik) pokazuju da je prošle školske 2022./2023. godine prvi razred osnovne škole palo 147 najmlađih učenika, što je više nego u godinama prije pandemije korone – 2018./2019. padova prvašića bilo je 144, a 2019./2020. ukupno 98 (a to su bile višebrojnije generacije). Ipak, to je znatno manje nego prije deset godina, kada je (2013./2014.) prvi razred palo 279 malih đaka!

23. prosinac 2024 01:30