Glavni dio turističke sezone je na pragu, a u javnosti se posljednjih dana neprestano čuje da je Hrvatska ove godine preskupa destonacija, čak i strancima, prenosi
Govoreći o tome u HRT-ovom Studiju 4, Paško Burnać s Ekonomskog fakulteta u Splitu kazao je da mu se ta ocjena čini pomalo preoštrom i da se ne može govoriti o pohlepi sve dok ima ljudi spremnih plaćati visoke cijene, piše Net.hr https://net.hr/danas/hrvatska/svi-se-zgrazaju-zbog-taksista-koji-je-naplatio-900-eura-voznju-a-strucnjak-podsjeca-na-suludu-situaciju-prije-ubera-i-bolta-c4376826-1665-11ee-ab8a-3ac15e07cf97
Neven Vidaković, ekonomski stručnjak i broker, očekuje od sezone, pak, blagi pad noćenja i potrošnje, ali i rekordne prihode zbog rasta cijena.
"Može se primijetiti da u Splitu, Dubrovniku, Hvaru, manje-više na cijelom Jadranu, postoji logika ugostitelja prema kojoj su odlučili npr. kuglicu sladoleda naplatiti 3 eura, jer, kako kažu, tako je u Nici, Barceloni te da su ionako prevladavajući gosti koji dolaze u RH, uglavnom iz tih država. Zaboravlja se da stranci imaju najmanje tri puta veće plaće i da računaju na takve cijene", kazao je Burnać dodavši da je turističko tržište podijeljeno na dva dijela - domaće i strane goste - koji nemaju gotovo nikakve veze.
‘Iznajmljivači smatraju da im je život skuplji‘
Po njegovom tumačenju, dominantan uzrok rasta cijena na Jadranu jest činjenica za neko mjesto na terasi u ugostiteljskom objektu domaćem gostu konkuriraju norveški umirovljenik, IT stručnjak iz Njemačke i slični. Vidaković, pak, napominje da prošle godine nije bilo inflacije, ni kod nas ni u EU.
"Ljudi su imali ostatka novca i štednje još iz vremena COVID-a, pa su nahrupili u Hrvatsku. To je dalo poticaj u Hrvatskoj da se dignu cijene. Oni koji iznajmljuju apartmane smatraju da im je život postao skuplji, pa su zato i digli cijene", kaže.
Podsjeća da je u Njemačkoj, odakle nam dolazi najviše turista, u protekle dvije godine realna potrošnja pala za 10 posto pa su ondje postali osjetljiviji kada je potrošnja u pitanju.
"Najprije gledaju kamo će otići, a kada dođu gledaju koliko će potrošiti. Ne pristaju na te cijene pa onda i imamo podatke o blagom padu potrošnje i padu noćenja", kaže Vidaković.
‘Domaći ugostitelji su se odnarodili‘
Burnać je ustvrdio da su se, s obzirom na cijene, domaći ugostitelji odnarodili.
"Apartman u centru Splita koji je prije dvije godine koštao 100 ili 120 eura, danas stoji 170, 200 pa i više eura", kazao je, ali i odbacio tvrdnje da je riječ o pohlepi sve dok ima gostiju spremnih toliko platiti.
Burnać smatra da će sezona biti barem na razini lanjske.
"Očigledno je da smo još uvijek na zamahu post-covid razdoblja u kojem ljudi i dalje putuju. (…) Čini mi se da nema mjesta nekakvim katastrofičnim prognozama po kojima bi se broj turista smanjio. Barem to trenutni podaci ne pokazuju", kaže.
Nominalni rast, ali i realni pad
Vidaković je rekao da će Hrvatska ove godine imati nominalni ekonomski rast, ali i realni pad.
"Nominalno je ona cijena koju vi plaćate. Ako je cijena otišla gore, netko plaća veću cijenu, više je uprihođeno. Broj prodanih kuglica sladoleda ili broj ručkova u restoranu vjerojatno će zbog inflacije i zbog stanja u drugim državama malo pasti. Kada govorimo o padu, stvarno govorimo o 1-2 posto pada. Nema 20 ili 50 posto pada. Imat ćemo vjerojatno blagi pad noćenja, blagi pad potrošnje, blagi pad te realne konzumacije, ali zbog rasta cijena nominalni rast će biti jako visok, tako da će novčani prihod od turističke sezone biti rekordni. Ali to neće doći od veće potrošnje, nego jednostavno od velikog rasta cijena", smatra Vidaković.
Taksist naplatio 900 eura od Splita do Trogira
Govoreći o slučaju američkog marinca kojemu je nedavno taksist vožnju od splitske trajektne luke do Trogira naplatio 900 eura, Burnać kaže da ga to ne čudi, ali čudi ga nešto drugo.
"Meni je još uvijek neobično da u 2023. godini postoje nekakve takve zaštićene skupine kojima vi ne možete stati na kraj, nazovimo ih ovom prilikom - pirati s Resnika. S obzirom da se tu radi dominantno o liniji zračna luka Resnik - Split. Neki još uvijek misle da se od par mjeseci rada u turizmu, taksiranja u sezoni, može živjeti cijelu godinu. Međutim s liberalizacijom je to vrijeme prošlo. Jedini lijek s tim u vezi je liberalizacija. Podsjetit ću na potpuni ekonomski nonsens od prije Ubera i Bolta, u kojem je broj taksista bio reguliran zakonski. Imali smo točno određen broj koncesija. To je bilo suludo. Zašto bi postojalo 50 taksija u Splitu, ako postoji potražnja za 51", ustvrdio je.