Zbog epidemije koronavirusa u kineskom gradu Wuhanu svjetska autoindustrija bilježi gubitke koji premašuju šest milijuna dolara dnevno.
Zatvaranje tamošnjih tvornica direktno se odražava na proizvodnju Honde, Nissana, Renaulta i General Motorsa. Neki dobavljači dijelova iz Wuhana još uvijek se oslanjaju na sve tanje zalihe, ali i one će im uskoro nestati.
- Veliki problem leži u distribucijskoj mreži i transportnoj blokadi koja se još nije približila normalizaciji - izjavio je zaposlenik tamošnje autoindustrije za kineski list Global Times.
Provincija Hubei s Wuhanom kao centrom jedno je od glavnih kineskih čvorišta autoindustrije i domaćin je brojnim kineskim, kao i japanskim, američkim i europskim automobilskim kompanijama. S tamošnjih proizvodnih traka godišnje siđe i do dva milijuna vozila čija vrijednost, prema tvrdnjama kineskih državnih medija, doseže i do 60 milijardi dolara.
Kako je puna karantena u Wuhanu proglašena koncem siječnja, svi proizvodni pogoni morali su odložiti ponovno pokretanje proizvodnje nakon proslave Proljetnog festivala, odnosno Kineske nove godine. Kako sad stvari stoje, autoindustriji u ovoj pokrajini neće biti dozvoljeno nastaviti s radom prije polovice ožujka, što bi moglo prouzročiti štete od preko 300 milijuna dolara, a i nakon ponovnog pokretanja proizvodnje trebat će još najmanje mjesec i pol dana do uspostave punih proizvodnih kapaciteta.
Ne strada, međutim, zbog oku nevidljivog virusa samo svjetska i kineska autoindustrija, nego i najveći tehnološki ponos kineske nacije – proizvodnja i prodaja pametnih telefona.
Prodaja smartphonea u samoj Kini već je u siječnju pala za više od trećine, objavio je Reuters. Najveći razlog pada je nefunkcionalan lanac narudžbi i isporuka, ali i strah građana da se pogubni virus može širiti i putem poštanskih paketa.
U siječnju je u ovoj zemlji kupcima isporučeno ukupno 20,4 milijuna pametnih telefona, što je za gotovo četrdeset posto manje u odnosu na 32,1 milijun uređaja u istom mjesecu 2019. godine.
Najviše je pala prodaja brendova s operativnim sustavom Android, što podrazumijeva najpoznatiji nacionalni brand Huawei, dok je navodno nešto manje stradala prodaja Appleovih uređaja.
Od koronavirusa i globalnoga straha od njegova širenja putem poštanskih pošiljki evidentno bi mogli dugoročno profitirati neki drugi, pa i zapadni proizvođači, no samo pokažu li se posve neovisnima o kineskoj proizvodnji dijelova i tamošnjoj radnoj snazi.
Kako se, osim mobitela, u Kini proizvodi i najveći broj elektroničkih komponenti za sva svjetska računala, tablete i laptope, po mnogima bi trebalo realno očekivati da se kao posljedica tamošnje epidemije ubrzo osjeti povišena cijena svih ovih uređaja na globalnome tržištu. Tehnološki i prodajni stručnjaci procjenjuju da bi se snažan skok cijena svih elektroničkih uređaja mogao primijetiti već s prvim danima proljeća, kad se na tržište tradicionalno puštaju nove generacije premium mobitela i srodne im robe.
Prve kalkulacije svojih gubitaka zbog izbijanja epidemije u Kini ispostavili su danas i najveći svjetski bogataši. Pet stotina najbogatijih na planeti izgubili su u samo jednom danu ukupno 139 milijardi dolara (više od 120 milijardi eura), a tržišta su se "zakočila" uslijed strahovanja da će širenje korona virusa ugroziti globalnu ekonomiju.
Treći najbogatiji čovjek na svijetu i CEO proizvođača luksuzne robe LMVH Bernard Arnault izgubio je 4,8 milijardi dolara, a bez istog iznosa ostao je i šef Amazona Jeff Bezos. Vlasnik Zare Amancio Ortega izgubio je četiri milijarde dolara, a osnivač Facebooka Mark Zuckerberg 3,48 milijardi dolara. Premda nominalno komunistička, Kina čini čak 40 posto svjetskog tržišta luksuzne robe, a tržišni pad je naročito jako pogodio i dionice agencija koje organiziraju luksuzna krstarenja.