Iako su uoči Božića i Nove godine Nezavisni hrvatski sindikati objavili svoju tradicionalnu procjenu blagdanske košarice u kojoj prognoziraju rast cijene košarice, svi poznatiji trgovački centri u finišu utrke za profitom snizili su cijene osnovnih blagdanskih proizvoda.
Stoga je i upitna sindikalna računica u kojoj blagdanska košarica stoji domaćinstvo 2175,98 kuna, za razliku od prošlogodišnje koja je bila 2067,94 kune (razlika: 108,04 kn). Skromnija košarica, po izračunu sindikata, ove godine iznosi 968,97 kuna, a prošle godine je iznosila 928,00 kuna (razlika: 40,97 kn). Ona treća, najskromnija je 581,34 kune, što je rast u odnosu na prošlu godinu u kojoj je iznosila 544,72 kune (razlika: 36,62 kn), piše Jutarnji list.
Sindikati u svojoj gradaciji košarica kombiniraju za Badnjak one koji jedu najskuplji bakalar, škampe, zubatac ili škarpinu, u drugoj košari su oni koji jedu srdele, trlje i šarune ili soma, štuku i šarana, a u trećoj oni koji poste uz konzervu ili srdele kojih će ipak biti jer je opet prekinut lovostaj za blagdane.
Za Božić neki iz prve košarice pripremaju puricu, neki janjetinu ili odojka, u drugoj košarici su oni koji imaju za jeftinije komade mesa, piletinu umjesto pure, pa i u pravljenju sarme nerijetko bacaju šaku riže više.
- Ni tradicionalna, ni srednja, a ni skromna košarica ne obuhvaćaju troškove darova, božićnog drvca, ukrasa, pirotehnike i sličnoga, što se uobičajeno kupuje za blagdane, kao ni troškove putovanja na razna odredišta, plaćene novogodišnje dočeke i slavlja i slično te se isključivo temelje na troškovima prehrane i troškovima pića koji su obuhvaćeni u razumnim količinama - napominju iz sindikata.
Međutim, sam pogled na blagdanske kataloge velikih trgovačkih centara i cijene po kojima se međusobno nadmeću dovoljan je za zaključak kako će prosječni potrošač, ako vodi računa o svom novčaniku, potrošiti manje nego lani.
Iako bakalar i druga riba za post nisu doživjeli značajniju promjenu cijena, kod mesa, sireva, suhomesnatih proizvoda i sastojaka za kolače pad cijena u odnosu na lani je veći od 10 posto. Najpoznatiji trgovački centri uoči vikenda se natječu tko će imati manju cijenu za glavne artikle - puricu, odojak, janjetinu.
Još je veći pad kod sastojaka za kolače. Orah (uglavnom uvoz iz Rumunjske) koji je lani bio na akcijama po 69 kuna, ove godine je 49, bademi iz Kanade ili SAD-a su sa 80 kuna pali na 60, a domaći lješnjaci su zbog dobrog uroda pali sa 100 na 69,99 kuna.
Domaći uzgoj
Dok je Konzum otkrio da prodaje odojka za 32 kune kilogram na pultu, janjetinu za 49 kuna, a puricu za 29.99 koja je lani bila 40 kuna, njegovi njemački konkurenti Lidl i Kaufland drže svoje kupce u neizvjesnosti navodeći kako je riječ o “Top cijeni” koja je tajna.
Nitko je ne zna dok ne uđe u dućan, a poznajući te marketinške trikove iz lanjskih iskustava svaki kupac će znati kako je riječ o tek nekoliko kuna koje na toj kilaži ne znače puno.
No, pitanje koje zanima potrošače je odakle nam za blagdane dolaze ti odojci, janjci i purice. Branko Bobetić, direktor Croatiastočara, kaže kako se za razliku od prošlogodišnje ponude nije bitno promijenila struktura ponude mesa.
- Uglavnom je riječ o uvoznom mesu poput janjetine koje će biti oko 90 posto iz Rumunjske, Makedonije ili Bugarske, odojaka će iz uvoza biti 60, a domaćih 40 posto, što je blagi rast. Ali će zato čak 90 posto purica na stolovima biti iz domaće industrijske proizvodnje Vindije, po pristupačnoj cijeni od 29,90, dok je cijena iz domaćeg uzgoja oko 45 kuna, kaže Bobetić.