Uskrs je pred vratima, veliki dio europskih zemalja već od Velikog tjedna (uoči Uskrsa) ima školske praznike, vrijeme je velikog proljetnog "muvinga", a od putovanja i turizma – ni traga.
I to ne samo onih travanjskih, nego i mnogo dulje. Jer svakim novim danom Europa sve žešće steže obruč zaključavanja u vlastite granice pojedinih zemalja, pa su dvije trećine zemalja potpuno ili djelomično zatvorene (uz značajna ograničenja pri ulasku i uz obveznu izolaciju) za međunarodni turizam, što su okolnosti koje nikome ne idu u prilog. Turistički radnici u svakodnevnoj komunikaciji, umjesto o rezervacijama, programima, cijenama i aranžmanima, govore o procijepljenosti, testiranju, COVID putovnicama i bojama koje označavaju razinu epidemiološke situacije u pojedinoj zemlji. I nitko sa sigurnošću ne može reći što će biti sutra i u kojem smjeru će nadolazeći treći val pandemije utjecati na kretanja putnika.
Dodatne police osiguranja
Ta nervoza, neizvjesnost i strah od onoga što donose mjeseci pred nama za sve koji žive od turizma, u posljednje se vrijeme u Hrvatskoj manifestira sve glasnijim zazivanjem velike akcije, promocije, oglašavanja, marketinga na svim razinama, koji bi, navodno, trebali stanje s nikad lošijim rezervacijama popraviti nama u korist. Kao primjeri spominju se Grčka i Turska, koje vrlo agresivno promoviraju svoje adute, organizaciju boravka i olakšice za putovanja i ulazak gostiju ovog ljeta. No, što te dvije zemlje doista promoviraju? Grčka je službeno najavila da će 14. svibnja biti otvorena za sve goste koji imaju uvjete za COVID putovnicu, odnosno ove bi sezone Grci primali sve goste koji su cijepljeni, negativni na testu ili su preboljeli COVID te imaju antitijela. Dakle, sve ono što je uvjet i za ulazak u Hrvatsku.
Turska je službeno objavila da prednost u cijepljenju ima turističko osoblje u hotelima i uslužnim djelatnostima te da za ulazak u zemlju neće tražiti uvjete iz COVID putovnice, nego će nakon 15. travnja svakodnevno pratiti stanje u emitivnim zemljama i prema njemu odlučivati o uvjetima ulaska turista. No, njihovi hoteli napravili su u dogovoru s državom svoj "Safe program" s mogućnostima testiranja gostiju za 30 eura, s čijim nalazom mogu u međunarodni promet. Uz dodatnu policu osiguranja od 12 eura, stranci mogu dobiti jamstvo zbrinjavanja i medicinske skrbi ako se razbole na odmoru u Turskoj. Uz tako promovirane pogodnosti, Grčka i Turska obećavaju i veliku procijepljenost stanovništva do početka ljeta, i to je manje-više ono što oni trenutačno promoviraju, nadajući se ove godine ostvariti barem polovicu normalnog turističkog prometa, od čega su lani bili predaleko.
– Trenutačno glavna emitivna tržišta ne pokazuju posebno zanimanje za pogodnosti koje te zemlje sada promoviraju ne bi li ih privukli na odmor, jer ključno je što od turista očekuje zemlja u koju se vraćaju nakon odmora. Tako za povratak u Njemačku sada putnici koji se vraćaju iz rizičnih područja moraju pokazati negativan test na koronu u roku od 48 sati od ulaska u zemlju i proći desetodnevnu karantenu, bez obzira na negativan test. Velika Britanija je odlazak na odmor u inozemstvo zabranila do srpnja, a oni koji napuste državu suočit će se s kaznom od pet tisuća funti, objavili su britanski mediji. Nije bolja situacija ni u Sloveniji, Austriji, Italiji, Mađarskoj, Češkoj, Poljskoj i Slovačkoj, u kojima je izolacija nakon povratka isto obvezna, pa malo tko sada konkretno planira putovanje, bez obzira na promociju – kaže nam vlasnik turističkog portala za rezerviranje smještaja.
U okolnostima gdje se epidemiološko stanje i preporuke mijenjaju iz dana u dan, Hrvatska bi, slažu se mnogi, trebala kontinuirano i agresivno promovirati upravo svoju zdravstveno-sigurnosnu brigu o gostima. Zato projekt "Safe stay in Croatia", koji ima za cilj educirati i upoznati posjetitelje s protokolima i mjerama koje se provode u Hrvatskoj u svim turističkim djelatnostima, profesionalci ocjenjuju kao pun pogodak i jak turistički adut koji trenutačno imamo, ako ga dobro iskomuniciramo u svijetu.
Više od slogana
– Hrvatska je iskustvom iz turističke sezone lani i projektom "Safe stay in Croatia" korak ispred konkurencije. Gostima treba poručiti koliko se brinemo o njima, što im znači boravak u objektu koji ima tu oznaku, koliko su zaštićeni i koliko smo mi kao domaćini odgovorni. To jedino pitaju kada zovu ili se javljaju mailom. Na tome treba raditi na svim razinama, od lokalnih turističkih zajednica do strukovnih udruga u turizmu. Treba promovirati broj objekata koji imaju tu oznaku, animirati domaćine da se potrude dobiti je i takve poruke slati u svijet jer tamo to ima veliku težinu. Goste nam u 2021. godini neće dovesti oglas o tome da smo lijepa zemlja, nego da smo zemlja odgovornih domaćina. "Safe stay in Croatia" odličan je projekt, za koji inozemni turistički profesionalci kažu da je primjer sadržajne i konkretne poruke za ovu sezonu, a ne samo slogan, ali nije u inozemstvu komuniciran na pravi način. Imamo odličan projekt, ali za njega tek rijetki znaju – kaže naš sugovornik.
Zato bi sada, umjesto kuknjave o tome kako je "tuđa trava zelenija", jer nije, u preostalim mjesecima do lipnja trebalo napraviti sve da kvalitetna i moćna poruka o našoj odgovornosti u prihvatu gostiju (kroz "Safe stay") stigne do svakog potencijalnog putnika koji će putem te stranice dobiti sve tražene odgovore. Kada već ne možemo biti sigurni koliko će "zelena" biti Hrvatska na epidemiološkim kartama (iako i to ovisi samo o nama!) i koliko će nam cjepiva do sezone udijeliti EU dogovori, možemo barem napraviti domaći rad. A to znači što više objekata i usluga sa sigurnosnom oznakom, osiguranje brzih i cjenovno prihvatljivih testova za turiste i agresivna poruka svijetu o svemu tome što smo za njihovu zdravstvenu sigurnost učinili. Sve snage i sredstva treba usmjeriti k tome jer to je napor koji je zalog za ljetnu posjećenost Hrvatske.