Nije da se nije očekivalo, ali je svejedno vijest: poskupjela su maturalna putovanja.
Jasno, uslijed opće inflacije, bilo je samo pitanje vremena. Točnije, bilo je pitanje trenutka kad će doći do odabira ekskurzija; a to je u idućih mjesec-dva.
Konkretno, u odnosu na nedavno odrađena putovanja, ova nadolazeća će koštati 10 do 15 posto više! Nije malo... U toj novoj konstelaciji troškova, izlet u Lloret de mar će koštati 900 do 950 eura, Grčka oko 800 eura, a Prag između 700 i 750 eura. Jasno, moguće su i više ili niže cijene, sukladno odabranim parametrima.
– Došlo je do povećanja cijena hotela u Italiji i Francuskoj od 15 do 20 eura po noći. U varijanti kada se u Španjolsku ide busom, tamo se ostaje dvije noći. Već vam je samo to 30-40 eura. Vrlo je složena situacija i što se tiče avionskog prijevoza, od flote od šest zrakoplova Croatia Airlinesa sada dva idu na rezalište, jer im je istekao rok trajanja.
Nijedna agencija zato nije još dobila potvrdu puta u Španjolsku. Dosad se, eto, uvijek išlo s njima, no sad bi mogli i drugi ući u tu priču – objašnjava nam Ivan Šunjerga iz "Eridana", najstarije agencije u Dalmaciji, koja radi u kontinuitetu već 30 godina, a posebice sa splitskim školama.
I u splitskoj poslovnici "Arriva Travela" potvrđuju jednaki uzlet cijena.
– Kad u aranžman za maturalac uvrstite sve elemente, vidite da su cijene otišle daleko više od očekivanog. Ustvari, već su za ovu godinu bile velike, a za sljedeću će ići još 10-15 posto gore. Naravno da je to roditeljima mnogo, ali je problematika svima jasna. Nažalost, svi svakodnevno sudjelujemo u povećanjima koja se onda prelijevaju i na sve drugo.
Energenti su tu ključna stvar, pogotovo za agencije poput nas, koji imamo svoje autobuse. Nama je gorivo najveća stavka, a ono se samo u zadnjih šest mjeseci puno povećalo. Zbog toga su i aviokompanije prilično digle cijene. Tako velike oscilacije se moraju ukalkulirati, pogotovo znajući da do Španjolske ima puno kilometara – govori nam direktorica Tamara Černeka.
Tim slijedom, najviše su požalili roditelji koji su odabrali putovanje avionom za svoju djecu. A mogli bi požaliti i oni koji žele da im potomci vide Akropolu, pošto grčki brodari, kaže Černeka, više ne žele primati grupe, već samo individualne posjetitelje. Stoga, neizvjesno je kolike će te cifre biti, ali će svakako biti veće.
– Baš sam prošli tjedan bila u Lloretu. Tamo izrazita sezonalnost jako utječe na cijenu, plus što nedostatak radne snage i opća inflacija čine svoje. Cijenu aranžmana, naravno, diže i cijena rada. A turistički vodiči su svoj sat rada gotovo poduplali u posljednjih par godina. Tako da je marža agencija tu još minimalna. Veći je problem u ovim drugim elementima – tvrdi Černeka.
S druge strane, njezin splitski kolega kao ključni problem cijena maturalnih i drugih ekskurzija nalazi u tome što se ona organiziraju u jako uskom periodu, pa onda golemi pritisak potražnje uzrokuje i porast cijena.
– Najveći je problem to usko grlo, gdje su svi maturalci utrpani od kraja kolovoza do polovine rujna. Da se ti izleti mogu realizirati do 15. listopada, cijene bi bile znatno manje. Druga stvar koja utječe je, očito, opći porast cijena, kako u nas tako i u inozemstvu – kaže Šunjerga.
Turistički djelatnik ističe i kako se agencijama zarada svakako povećala, ali se ista stvar dogodila i s troškovima. U drugu ruku, nažalost, onima koji njihove usluge plaćaju su narasli samo – troškovi.
Još kad se u to sve doda džeparac, od barem 50 eura dnevno... Al‘ ajde, možda uskoče baba i dida pa svima zajedno bude - teže.