EA sports - it's in the game! Vjerojatno ne postoji (sportski) „gejmer“ na kugli zemaljskoj koji barem jednom nije čuo ovaj famozni slogan na svojoj konzoli, računalu, laptopu. Riječ je o paroli Electronic Artsa, za koju je glas „posudio“ novinar Andrew Anthony, a koja je potpisniku ovih redaka obilježila jedan dio djetinjstva.
I da mi je netko prije desetak godina, dok sam još „visio“ na FIFA-i, NBA Liveu, Formuli 1 ili Medal of Honoru, kazao da ću na (revitaliziranoj) tvrđavi Barone voditi razgovor sa suosnivačem Electronic Artsa Jeffom Burtonom, vjerojatno bih ga proglasio ludim!
No, zahvaljujući galopirajućem globalnom razvoju startupa, kojemu se u posljednje vrijeme u debeloj mjeri pridružio i Šibenik, vijest o Burtonovu dolasku i nije bila pretjerano iznenađenje. Američki informatički genij, živuća legenda Silicijske doline i nekad glavni čovjek jednog od najvećih startup inkubatora Skydeck Berkeleya u Krešimirov je grad stigao kao predstavnik Acceleration Business Cityja (ABC). Riječ je o mreži ulagača i poduzetnika, koja diljem svijeta podupire najistaknutije startup ideje i, kako se to danas popularno kaže, daje support u nastojanjima da one postanu stvarnost.
ABC je takav jedan projekt prepoznao u šibenskom „Holiworku“ (naziv nastao spajanjem riječi „holiday“ i „work“ - op.a.), koji bi se trebao realizirati u sklopu (budućeg) centra „Trokut“.
Budući da je jedan od razloga Jeffova posjeta Šibeniku bilo i predavanje o njegovu impresivnom poduzetničkom putu, koje je održao na Baroneu, nismo odoljeli a da prije toga ne proćakulamo o EA-u, njegovu usponu do titule najvećeg svjetskog proizvođača videoigara, tehnološkom potencijalu Hrvatske, Šibenika.
Gotovo više od Jeffova pojavljivanja na Baroneu oduševila nas je njegova nevjerojatna jednostavnost i pristupačnost. Nju najbolje oslikava situacija u kojoj je Burton kolegi Krešimiru Gulinu i meni držao vrata dok smo unosili stolice, kako bismo u miru Baroneove suvenirnice obavili razgovor.
Jeff, zanimljiv je bio vaš poslovni uspon?
- Kad smo se 1982. godine našli u kući Tripa Hawkinsa, koji nas je sve okupio, prva je ideja bila da krenemo sa software izdavaštvom. Ja sam bio jedini među šest osnivača EA-a, koji je imao iskustva s videoigrama. Uskoro smo po SAD-u, a poslije i po svijetu, počeli vrbovati sve najbolje nezavisne programere, koji su se tada vikendima okupljali u najvećim gradovima. Iz diskografske smo industrije prekopirali način potpisivanja ugovora s programerima, pa su njihovi ugovori podsjećali na one s rock zvijezdama. Mi smo ih željeli predstaviti takvima, pa su na našim proizvodima bili otisnuti podaci o programerima, o tome kako su stvarali proizvod…
Htjeli smo da se kupci poistovjete s našim programerima. Da oni steknu publiku, koja će idući put, kad bude kupovala igru, odmah znati tko ju je napravio.
No, imali smo jedan problem. Programeri, po ljudskim osobinama, ipak nisu sličili rock zvijezdama! Zato mi je žao što tada nisu postojale društvene mreže jer bismo postigli i puno veći uspjeh.
Također, za razliku od glazbenika, stvaratelji videoigara nemaju nepresušni izvor ideja, pa smo s vremenom postali i razvojni centar za talentirane programere. Takav nas je način funkcioniranja približio Hollywoodu, filmskoj industriji.
Vjerujem da u početku niste mogli ni zamisliti da će Electronic Arts doseći takvu slavu? Barem se to da zaključiti iz vaše teze „kako je poslovni uspjeh povezan s izvrsnim tajmingom i čistom srećom“!
- Moje iskustvo mi govori da u poslovnom svijetu ništa nije do kraja sigurno. Istina je, uspjeh ovisi o tajmingu i sreći. A ni jedan od ta dva faktora čovjek nije u stanju kontrolirati. Electronic Arts je dosegao svjetsku popularnost i uspjeh zahvaljujući tajmingu i sreći, ali i sazrijevanju tehnoloških kapaciteta. Naša nit vodilja je u početku bila da ljudima omogućimo nešto što sami ne mogu stvoriti, čak ni zamisliti. Željeli smo kreirati svijet fantazije.
Iskreno, bili smo pomalo samouvjereni, čak i arogantni, i vjerovali da možemo daleko dogurati. Makar nismo imali predodžbu koliko je to „daleko“, što potvrđuje i podatak da nam je glavni cilj bio steći prihod od sto milijuna dolara!
Danas više niste dio EA tima. Predstavnik ste ABC-a. To je na tragu vašeg razmišljanja da u životu kontinuirano treba tražiti i prihvaćati nove izazove?
- To je najzanimljiviji stvar kod svakog startupa. Vi sami kontrolirate, ili barem donekle možete kontrolirati svoju sudbinu. Nevjerojatan je užitak kad ste u situaciji da sami donosite odluke i gotovo iz dana u dan svojim očima vidite promjene koje se zbivaju.
Kakav je, po vama, potencijal Šibenika i ovog dijela svijeta kad je riječ o tehnološkom razvoju?
- I dalje učim o tome što Šibenik može ponuditi. No, iskustvo me uči da se najbolje stvari u poduzetničkom smislu događaju kad su lokalna zajednica i gradska uprava usklađeni u svojim ciljevima. A mislim da je to u Šibeniku slučaj. Vi ovdje imate mješavinu odlične klime, prekrasnog okruženja, gotovo svih faktora koji tjeraju čovjeka da se tu poslovno razvija i živi.
U današnje vrijeme, zahvaljujući internetu, čovjek se može nalaziti bilo gdje na svijetu i sasvim normalno obavljati poslovne zadatke. No, kada tome dodate maloprije navedene čimbenike, dobivate savršenu kombinaciju!
Može li neki veliki brend poput, primjerice, Sonyja u dogledno vrijeme imati interes za ulaganje u Hrvatsku?
- Mislim da je to moguće, jer takve multinacionalne kompanije danas upravo traže ovakva mjesta na svijetu, koja nisu zasićena. U kojima živi velik broj obrazovanih ljudi, koji imaju interes za istraživanjem, tehnološkim napretkom. Područja na kojima ljudi žele djelovati izvan uobičajenih okvira razmišljanja ili, kako mi u SAD-u kažemo, out of the box.
Zanimljivo je da u Silicijskoj dolini danas postoji veliki interes za ulaganja u virtualnu i proširenu stvarnost, koja je upravo jedan od simbola ove revitalizirane tvrđave na kojoj se nalazimo?
- Naravno, prije dolaska u Šibenik to nisam znao i bio sam zbilja ugodno iznenađen tom činjenicom! Inače, proteklih sam deset dana s jednom kompanijom, koja se bavi virtualnom stvarnošću, proputovao Njemačku. I tamo sam se iznenadio koliko je takva tehnologija uzela maha. Posebice je to vidljivo u filmskoj industriji. Na kraju krajeva, jedan Steven Spielberg osnovao je u sklopu Dreamworksa, svog poznatog filmskog studija, poseban VR odjel.
Znate, dok sam šetao uskim ulicama vašeg prekrasnog grada, u glavi sam zamislio kako bi one mogle biti savršena scena za neku priču u virtualnoj realnosti. Tko zna, možda i za neku videoigru...
Ideja, za hrvatske pojmove, inovativnog projekta 'Holiwork' je privući u Šibenik mlade inovatore, poduzetnike, kreativce i istovremeno im ponuditi mjesto za rad i odmor. Kao idealan poligon za ostvarenje te ideje grad Šibenik vidi Centar za nove tehnologije i poduzetništvo - „Trokut“. Projekt je to koji je nedavno prijavljen na natječaj Europskog fonda za regionalni razvoj, za koji bi se u Šibenik trebalo 'sliti' gotovo 28 milijuna kuna.
- Temeljna potka Holiwork ideje bila bi 'work hard enjoy hard'. U Holiworku će se pronaći mladi ljudi, u dvadesetim i tridesetim godinama, takozvani milenijalci, koji izlaze iz uobičajenih okvira poslovanja. Koji, uz posao, traže i druge užitke. To su ljudi koji na kavu nose laptop, a radno vrijeme ne poznaju - kaže Boris Šurija, autor 'Holiworka'.
Njegova ideja idealno se uklopila u viziju Šibenika kao grada inovacija. Da se poigramo riječima, za njezinu provedbu bit će potrebno 'zatvoriti trokut'. Gradu Šibeniku i Šuriji trebala bi se priključiti Europska unija. Dakako, financijskom potporom. No, s obzirom na uspješnost Šibenika u povlačenju novca iz europskih fondova, 'Trokut' ne bi trebao doći u pitanje.
Dok sam šetao uskim ulicama vašega prekrasnoga grada, u glavi sam zamislio kako bi one mogle biti savršena scena za neku priču u virtualnoj realnosti. Tko zna, možda i za neku videoigru...
Electronic Arts dosegao je svjetsku popularnost i uspjeh zahvaljujući tajmingu i sreći, ali i sazrijevanju tehnoloških kapaciteta
I dalje učim o tome što Šibenik može ponuditi. No, iskustvo mi kaže da se najbolje stvari u poduzetničkom smislu događaju kad su lokalna zajednica i gradska uprava usklađeni u svojim ciljevima