Gdje će suza nego na oko, stara je poslovica koja je itekako primjenjiva i na ispravnost klima-uređaja u automobilima.
Dolaskom ljetnih dana i skokom temperatura zraka koji mogu dosegnuti i preko 35 stupnjeva, velika većina vozača se tek tada odlučuje na uključivanje klima-uređaja u svojim automobilima, bilo da je riječ o automatskim ili ručnim sustavima.
Međutim, tek tada mogu doživjeti neugodno iznenađenje shvativši da im klima uređaj lošije hladi, da je u kabini puno toplije nego bi trebalo biti bez obzira što rashladni sustav radi punom snagom. Zrak koji izlazi iz ventilacijskih otvora nije dovoljno hladan, pa čak ponekad imamo osjećaj da grije. Ako se tako nešto dogodi, najbolje je otići u najbliži specijalizirani servis u kojem će se ukloniti spomenuti problem.
No, kako uopće nastaju problemi s klimom, zašto slabo ili nikako ne hladi? Pokvariti se, dakako, može prekidač ili relej, može otkazati osigurač... No, najčešći problem ipak su manjak plina i ulja. Klima-uređaj je ostao bez dovoljne količine rashladnog plina i ulja, te ne može normalno funkcionirati.
Mnogi serviseri preporučuju kako je najbolje rashladni uređaj servisirati svake dvije godine da bi se izbjegle neugodne situacije s „kuhanjem“ u putničkoj kabini za vrijeme najžešćih vrućina. Naime, klima-uređaji u principu, ovisno o automobili i njegovoj starosti godišnje gube između 3 i 8 posto plina iz rashladnog sustava, dok kompresor i dalje radi izbacujući manje hladan zrak u putničku kabinu.
S obzirom na to da se plin iz rashladnog sustava godinama gubi postepeno, vrlo je teško uočiti razliku u temperaturi. Normalni radni pritisak plina u njemu iznosi do 20 bara, pri čemu se plin zagrije do oko 70 stupnjeva, a na istu se temperaturu ugrije i ulje. Ono se s kolanjem kroz sustav dodatno zagrijava i zgusne te se počinje lijepiti po stijenkama.
Drugim riječima, u sustavu ga ima sve manje, a kompresor klime sa svojim klipovima i lagerima počinje sve više raditi na suho. Zgusnuto ulje može zaštopati i ventile i filtar (sušač koji na sebe skuplja vlagu). Taj filtar bi se također trebao mijenjati svakih nekoliko godina, prije nego što se zaštopa, jer kad se to dogodi, onda nabija preveliki pritisak.
A kako se unutar njega nalaze sitne kuglice koje skupljaju vlagu, u tom slučaju postoji opasnost i da one izbiju iz filtra i zaštopaju sustav. To može dovesti do zatajenja kompresora koji tlači plin i ulje u rashladnom sistemu, i što je puno važnije puno većeg troška jer njegova zamjena košta od 5000 do 15.000 kuna, ovisno o marki automobila.
Ako je klima „zaštektala“ zbog manjka plina i ulja u sistemu, u servisu se to vrlo brzo rješava, za ne više od 45 minuta. Naime, uz pomoć posebnog uređaja se iz sustava izvuče kompletan plin i ulje, nakon čega se klima uređaj vakumira i radi test na nepropusnosti membrana i ostalih spojeva.
Ako u sustavu postoji i najmanja rupica, aparat neće početi ponovno puniti rashladni uređaj plinom i uljem. Prilikom servisa rashladni plin koji je izvučen iz sustava se pročišćava izvlačenjem nakupljenih nečistoća i vlage. Potrebno je obaviti i dezinsekciju s antialergijskim sprejom kako bi se uništile bakterije i gljivice.
Nakon toga aparat točno izmjeri koliko je plina ispumpano i koliko ga se treba vratiti nazad u sustav. Cijena ovakvog zahvata je oko 350 kuna, ovisno o tome kolika se količina novog plina ubacuje u rashladni sistem.
Naravno, ovdje je riječ o starijim automobilima s klima-uređajima, jer noviji starosti između dvije i tri godine koriste ekološki plin koji je puno skuplji i čija nadopuna puno više košta. Međutim, kako je riječ o gotovo novim vozilima, teško da će vozač doći u situaciju da mu klima-uređaj slabije radi i hladi.
Preporuka servisera je da se klima-uređaj koristi povremeno i zimi, za vlažnog i kišnog vremena, jer se uz njegovu pomoć zamagljena unutrašnja stakla puno brže i lakše odmagljuju, odnosno poboljšava se vidljivost. Isto tako dobro je povremeno uključiti rashladni uređaj, bez obzira na vremenske uvjete, a sve zbog toga da bi plin u sistemu cirkulirao.
Dakle, i zimi je dobro povremeno uključivati klima-uređaj, koji će za vrlo hladnog vremena ustvari raditi kao grijanje, jer rashlađeni zrak iz sustava je topao u odnosu na onaj izvana.
Zlatna pravila
- Provjeru obavite na proljeće, ne čekajte ljetne vrućine da biste provjerili rad klime nego je isprobajte na proljeće. To će vam dati dovoljno vremena za eventualno uklanjanje nedostataka.
- Redovno koristite klima-uređaj ako želite produžiti vijek klima-uređaja u vašem autu. Koristite ga i na jesen te povremeno i zimi barem jednom tjedno kada su temperature više od pet stupnjeva Celzijusa
- Redovno mijenjajte filtar. Proizvođač svakog automobila je predvidio servisni interval zamjene filtra klime na 10.000 do 15.000 kilometara. Mijenjajte ga na vrijeme.
- Dopunite plin u klima-uređaju. Nedostatak plina se najčešće pokazuje tako što se kompresor pokreće, ali zrak koji izlazi iz ventilacijskih otvora nije hladan. U servisu provjerite curi li negdje plin pa dopunite.
Vrlo važan savjet
Većina vozača koja klima-uređaj najčešće koriste ljeti rade veliku grešku gaseći motor s uključenom klimom. Naime, prema preporuci servisera najbitnije je da se klima uređaj isključi barem minutu prije negoli se ugasi motor kako bi se temperatura hladnjaka donekle izjednačila s unutrašnjom temperaturom putničke kabine.
Ako se to ne radi, postepeno na hladnjaku klima-uređaja se kupi vlaga, ali i stvaraju gljivice koje kasnije treba eliminirati jer izazivaju vrlo neugodne mirise.
Osim toga, za uspješnije izjednačavanje temperature hladnjaka i putničke kabine nakon gašenja klime dobro je ostaviti do prestanka rada motora uključen ventilator radi provjetravanja. Na taj način se izbjegavaju i neugodni mirisi koji se pojavljuju nakon ponovnog uključivanja klima-uređaja.