Zima je ove godine već sredinom studenoga još jednom pokazala svoju pravu ćud, tako da je i vrijeme za pripremu automobila za vožnju u zimskim uvjetima stiglo i prije zakonske obveze o uporabi zimske opreme.
I premda Dalmatinci baš i ne mare previše za zimske nedaće, premda se i to mijenja u našim glavama, dobro je ponoviti što sve treba uraditi na automobilu za sigurniju vožnju zimi. Naime, već nakon prvog zahlađenja i snijega mnogi su se neugodno iznenadili kada su krenuli na put u unutrašnjost bez zimske opreme ili ih je nevrijeme zateklo u povratku s kontinenta.
Kod nas u Dalmaciji, najvažniji detalj je ipak provjera rashladne tekućine, jer ako nema dovoljno antifriza može doći do pucanja bloka motora. Ta rashladna tekućina, koja usprkos svom imenu zimi grije auto kao i putnike u kabini, kola sitnim kanalima po čitavom motoru, pa je vrlo važno da se ne smrzne.
Naravno, u prodaji se može naći koncentrat antifriza koji se miješa s vodom ili već napravljena mješavina. Pred dolazak prave zime treba ispitati i stanje akumulatora, jer nakon tri godine on gubi snagu, a isto tako zbog osjetljivosti elektronike treba posvetiti pažnju tom segmentu.
Naime, niske temperature smanjuju kapacitet akumulatora koji zimi nema istu snagu kao ljeti. Idealno bi bilo nadopuniti ga prije zime na prikladnom punjaču, odnosno regenerirati. Treba provjeriti i spojeve na polovima akumulatora, da li dobro nasjedaju i da li su čisti.
Pored kvalitetnih brisača zimi je za neometan pregled kroz vjetrobransko staklo jednako je važna i kvaliteta tekućine za pranje stakala. I to u dovoljnim količinama, jer se zimi ona pojačano koristi. Stoga ne bi bilo zgorega u prtljažniku imati nekoliko dodatnih litara.
Isto tako, treba pogledati ispušni sustav zbog eventualnog curenja ugljičnog monoksida, naročito kod starijih vozila koji nemaju klima-uređaj, jer se zimi prozori rijetko otvaraju. Po mogućnosti trebalo bi zamijeniti i motorno ulje, onim s nižom stopom viskoziteta.
Zabludu oko toga kako je zimska guma namijenjena isključivo vožnji po prometnicama okovanim snijegom i ledom treba odmah u startu suzbiti. Naime, čim temperatura padne ispod sedam stupnjeva Celzija, ljetni pneumatici koji sadrže tvrđu komponentu gube svoje svojstvo i postaju pretvrdi, čime se smanjuje mogućnost trenja prilikom kočenja. S druge strane meka komponenta zimskih guma omogućava bolje prianjanje uz sklisku podlogu pri niskim temperaturama.
Uz to treba voditi računa da se prilikom izmjene pneumatika promjene sve četiri gume jer je kod nekih naših vozača “pravilo” da se zimske gume stavljaju samo na pogonske kotače, što može biti vrlo opasno. Istodobno važno je pripaziti i na tlak u gumama, koji je podložan promjeni s povećanjem ili padom temperature.
Snižavanjem temperature pada tlak u gumama, a povećanjem raste i pritisak u pneumaticima. Zbog oscilacija temperature preporučljivo je gume napumpati 0,1 ili 0,2 bara više od propisanih vrijednosti.
I za kraj jedan savjet u vezi same vožnje. U zimskim uvjetima, na skliskim, te snijegom i ledom okovanim prometnicama preporuča se defenzivnija vožnja. Treba izbjegavati nagle pokrete, naglo kočiti ili ubrzavati, te stalno održavati dovoljnu udaljenost od drugog vozila. U tom slučaju bit će vam mnogo lakše u zimskim uvjetima na cesti...
StoryEditorOCM
Lifestyledobro je znati
Savjetujemo kako pripremiti automobil za vožnju u zimskim uvjetima
22. studenog 2017. - 12:36