StoryEditorOCM
LifestyleSačuvajte novac

Oni zahtijevaju posebnu pažnju: Savjetujemo kako ćete pripremiti vaš brod za zimsko mirovanje

Piše Sergije Dvornik
23. prosinca 2017. - 13:01

Neovisno o veličini i tipu plovila, vašim financijskim mogućnostima i o tome brine li se netko za vaš račun o njemu ili ne, pripremu broda za zimu treba odraditi temeljito jer plovilo u stanju mirovanja zahtijeva posebnu pažnju kako zimovanje ne bi postalo – propadanje. A kako dolaskom zime dani postaju sve kraći i hladniji, pa su idealni vremenski uvjeti za temeljito pranje i sušenje sve rjeđi, pripremu broda za zimovanje treba na vrijeme planirati i odraditi.
Ovisno o mogućnostima, znanju i sposobnostima, kao i novcu kojim raspolažete za održavanje broda, planirajte da dio tih poslova obavite sami i s prijateljima, a dio će vam odraditi majstori u specijaliziranim servisima.

Pranje i čišćenje

Temeljito čišćenje plovila, izvana i iznutra, prva je akcija kojoj trebate pristupiti i posvetiti joj dovoljno vremena. Kako je pritom iznimno važno da pronjuškate i najskrovitije kutke broda, to je idealna prilika da pronađete zagubljene stvari, obavite dodatnu inspekciju i zamijetite nedostatke ili oštećenja o kojima niste pojma imali. U skladu s procjenom o učestalosti korištenja broda tijekom zime, opremu za koju ste sigurni da je nećete više koristiti do sljedeće sezone treba dobro oprati slatkom vodom i osušiti, te zaštititi i spremiti, po mogućnosti prema uputama proizvođača. Ako, pak, planirate još neko isplovljenje, ili ta oprema zbog nedostatka prostora na kopnu mora ostati na brodu, složite je na čisto i suho mjesto na kojemu neće smetati.

Posteljinu, tapete, navlake za jastuke, ručnike, odjeću i obuću... sigurno će tijekom zime zahvatiti gljivice i plijesan ako nisu pripremljeni za mirovanje i pohranjeni kako treba. Ako jastuci ostaju na plovilu, dobro bi ih bilo položiti na nož tako da se minimalizira dodirna površina ispod koje će se sigurno kondenzirati vlaga i stvarati podlogu za pojavu gljivica. Iako ćete to još jednom morati učiniti u proljeće, ne oklijevajte sve spomenuto oprati u stroju, te dobro osušeno složiti na suhom mjestu s mogućnošću provjetravanja. Ako zamijetite tvrdokorne mrlje na tkaninama i ostalim osjetljivim površinama koje nisu nestale nakon običnoga pranja, pokušajte se prisjetiti kako su nastale kako biste ih odstranili najprikladnijim sredstvom bez oštećivanja materijala.

Sve otvorite

Otvorite sve što se otvoriti može, od ormara i ladica do vrata kabina i WC-a, te podnica, a ako smještaj plovila to omogućava, otvorite i sve prozore i palubna okna, s tim što ćete potonje na kraju pažljivo zatvoriti žičanim mrežicama kako biste spriječili ulazak neželjenih podstanara.
Namještaj i interijer očistite od prašine i operite blagom sapunicom. Bilo bi dobro izvaditi ladice jer se iza njih tijekom sezone nakupi dosta prljavštine.
Od velike koristi bi bilo da stavite u ladice i ormariće nekoliko upijača vlage, ali pripazite da tekućina nastala djelovanjem tih sredstava ne iscuri jer agresivno djeluje na brodske površine. Stoga, provjerite upute proizvođača o brzini trošenja doze u odnosu na količinu soli i volumen plovila.
Prozorska okna s unutrašnje strane temeljito operite slatkom vodom, posebno pazeći ima li ponegdje nakupina soli, koje su znak da brtveni okvir propušta ili da se sol nakupila od kapljica morske vode što su na stakla dospjele tijekom plovidbe, a to pospješuje kondenziranje vlage i u konačnici uzrokuje propadanje lakiranih površina u blizini okna. Gumene brtve okna obvezno zaštitite nekim prikladnim sredstvom, primjerice vazelinskim uljem.

Podignite pajole

Valja vam zaći i pod poklopce kaljuže te provjeriti sve ono što nije moguće, ili je teško kontrolirati tijekom korištenja plovila..., te provjeriti sve sisteme koji se nalaze pod pajolama (podnicama). Pritom obratite pažnju jesu li se na gumenim cijevima pojavile paučinaste pukotine – predznaci pucanja. Provjeriti treba li očistiti filtre, u kakvom su stanju pumpe, posebno obraćajući pažnju na nakupine soli i kamenca – znak curenja ili vode u santinama. Utvrdite nastaje li voda kondezacijom ili curenjem, te u potonjem slučaju uklonite uzrok.
Prekontrolirajte i plovke automatskih sklopova i osigurajte im nesmetan rad, a prije odlaska s broda svakako zatvorite ventile za dovod i odvod morske vode. Na kraju, pobrinite se da brodsku kaljužu operete specijalnim deterdžentom i dobro isperete slatkom vodom, a poželjno je te stijenke povremeno premazati specijalnim lakom koji sadrži sredstva za suzbijanje gljivica i plijesni.

Električne instalacije

Baterije i električna instalacija na brodu najosjetljiviji su sustav koji tijekom zime, ako nije valjano pripremljen za mirovanje, može najviše propasti. Baterijama osigurajte suh i prozračan prostor. Ne nasjedajte pričama o odvajanju baterija od sistema, kao o načinu njihova čuvanja. Naime, kada kupujete novu bateriju, u uputama većine naći ćete napomenu da u cilju što dužega vijeka baterija ne smije stajati bez dopunjavanja više od 60 dana. To znači da treba spriječiti samopražnjenje, pa osigurajte kontrolu i punjenje barem svakih petnaestak dana.
Provjerite ispravnost i svih prekidača, utičnica, kabela, spojeva..., jesu li dobro pričvršćeni, ima li na spojevima tragova pregrijavanja ili iskrenja, što upozorava na nepravilan rad što ga izaziva kratki spoj, imajući na umu da oksid na kabelima i spojevima izaziva veći otpor i veću potrošnju struje. Stoga je važno da ih po potrebi dobro očistite nekim od namjenskih sredstava i zaštitite od vlage. Ako ste tijekom plovidbene sezone zamijetili da pada napon u brodskoj električnoj mreži pri uključivanju trošila, svakako pozovite stručnjaka da provjeri događa li se to zbog tehničkog nedostatka ili nekoga drugog uzroka.

Brodska elektronika

Elektronički instrumenti uglavnom su tvornički opremljeni adekvatnom zaštitom – nepropusnim kućištima i zaštitnim oblogama koje im omogućuju preživljavanje u vrlo agresivnim uvjetima, što nikako ne znači da ih treba prepustiti vlazi i hladnoći, njihovim najvećim neprijateljima. Posebice uvijek nazočnoj vlazi što nastaje kondenzacijom vodene pare iz zraka.
Koristite poklopce i gumene čepiće dobivene s tim proizvodima, te im osigurajte dobru ventilaciju, a nije zgorega ni staviti u kućišta vrećicu sa silica-gelom.
Ne zaboravite ni na elektromotorima opremljene uređaje, kao što su sidrena vitla, pumpe za vodu, kaljužne pumpe, hidraulične pumpe i slične dijelove opreme suvremenih brodova, obično smještene u vlažnom prostoru nedostupnom za česte kontrole. Stoga ih treba pažljivo pregledati i procijeniti zahtijeva li njihovo stanje samo rutinsko čišćenje i podmazivanje ili su u takvom stanju da ih treba generalno reparirati ili zamijeniti novima.

Crni tank i grijanje

Ako je vaš brod opremljen i sistemom za prikupljanje sivih ili crnih voda, te uređajem za klimatizaciju ili grijanje, svakako morate voditi računa o periodičnim pregledima i održavanju prema uputama proizvođača, te se na vrijeme opskrbiti zamjenskim dijelovima.
Brodskom alatu posvetite posebnu brigu jer je najskuplji onda kad vam treba: pregledajte ga, popišite dijelove koje treba zamijeniti ili dodati, a bez obzira je li od metala ili od plastike, zaštitite ga prskanjem vazelinskim uljem u spreju, kako vas u proljeće ne bi dočekala hrpa neupotrebljive ruzine. Danas su mnogi ručni električni alati opremljeni baterijama – napunite ih i spremite prema uputama.

Motor i oprema

Pogonski stroj i okolne sklopove obvezno dovedite u savršen red, očistite i prekontrolirajte sve sklopove, cijevi i plastična/gumena crijeva, a po potrebi i osvježite premaze. Složite pažljivo rezervne dijelove i alat, te sve prekontrolirajte i dopunite zalihe u skladu s inventurnom listom. Što se tiče pripreme motora za zimsko mirovanje, ovisno o njegovoj vrsti, veličini i vašoj spretnosti – dakako i financijskim mogućnostima – taj dio posla ćete obaviti sami ili ga prepustiti stručnjaku. Bitno je da se sve obavi profesionalno i prema uputama proizvođača, jer ćete samo tako osigurati u sljedećoj sezoni plovidbu bez kvarova, izbjeći neplanirane troškove i produžiti vijek motora.
Prije svega, izvršite inspekciju na brodu dok motor radi, a kako ste ga vjerojatno održavali čistim, lako ćete zamijetiti ako negdje nešto curi (morska voda, ulje, gorivo...), filtre za zrak prekrijte da kroz njih ne ulazi vlaga koja će se poslije kondezirati u motoru, te sve neobojene mehaničke spojeve premažite antikorozivnom mašću (molibdenom, litijem...).

Palubna oprema

Kad je riječ o pripremi palube i okova, temeljni zahtjev je čistoća, dok je za dijelove posebno osjetljive na atmosferalije, poput lakiranih površina i kovina koje oksidiraju, najbolje da se što veći dio zaštiti tendama i ceradama, naravno skrojenim po mjeri i od materijala u skladu s potrebom. Zaštitna navlaka ne smije otežavati ulazak na brod, a mora se i jednostavno skidati kad se brod priprema za isplovljenje. Također, nije mudro upakirati brod kao božićni dar, pogotovo ako je na suhom, jer se tako spriječi provjetravanje, odnosno olakša stvaranje gljivica i plijesni.
Navlake su najbolje rješenje i za zaštitu pojedinih dijelova palubne opreme. Dobro pregledajte i očistite sva spremišta u kojima se, osim soli, sigurno nakupilo i svega drugog, te očistite i zaštitite sve metalne dijelove, a gumene dijelove (prozorske brtve prozora, pokrivače instrumenata i sl.) zaštitite vazelinskim uljem ili drugim prikladnim sredstvom.
Mehaničke sklopove trebalo bi rastaviti, očistiti i zaštititi mašću otpornom na morsku vodu, te potom pokriti navlakom, dok ćete svu pokretnu opremu oprati u slatkoj vodi i zaštititi sredstvom na bazi vazelina – i spremiti na suho mjesto. Na kraju, premda je tikovina otporna na atmosferalije i promjene temperature, nije i na agresivna onečišćenja. Tikovinu treba očistiti i zaštititi uljem. Taj postupak se ponavlja i na početku plovidbene sezone.

Osnovni podsjetnik

Na kraju, ovdje smo mnogo toga zaboravili, jer nije moguće zaći u sve detalje svih vrsta plovila, a ona se razlikuju po gradbenim materijalima, izvedbi dijelova i materijalima korištenim u izradi pojedine cjeline, te ugrađenoj opremi, tako da je naš pregled neizbježno općenit i koncipiran kao opći podsjetnik na najvažnije radnje. Brodovi za razonodu i njihova oprema iz dana u dan sve su skuplji, pa se podrazumijeva da ih i vlasnici sve temeljitije održavaju, stječući pritom znanja i iskustva kojima produljuju vijek svojim plovilima i štite ih od nagloga pada uporabne i preprodajne vrijednosti.

16. studeni 2024 07:22