Ako ste već imali sreće pa vam u paketu tek pristiglom s Amazona nije bila upakirana cigla, evo nove opasnosti: šanse su 66 posto da artikl koji ste kupili ne prolazi test sigurnosti - odnosno da bi se mogao zapaliti, uzrokovati strujni udar ili biste se njime, ne daj Bože, mogli ugušiti.
Takve su rezultate, naime, pokazale analize šest europskih udruga za zaštitu potrošača koje su putem internetskih trgovina kao što su Amazon, AliExpress, eBay i Wish naručivale uređaje i provjeravale hoće li proći uobičajene europske testove sigurnosti.
USB kabeli i odjeća
Među njima su bili uređaji za otkrivanje dima i ugljičnog dioksida, igračke, USB kablovi i adapteri, odjeća - pa čak i sredstva za izbjeljivanje zubi.
Analize su uz pomoć specijalizirane Međunarodne mreže za potrošačko testiranje i istraživanje provele belgijska, talijanska, nizozemska, danska njemačka i britanska udruga za zaštitu potrošača, dok su Španjolci i Portugalci sudjelovali u objavi rezultata.
Svaki naručeni artikl prvo je bio podvrgnut “vizualnoj” inspekciji, a posebno je šokantno da je već i takva “primitivna” razina analize bila dovoljna da se dođe do zaključka kako s predmetom nešto ne štima.
Naprimjer, igračke su imale dijelove koje je vrlo lako odvojiti od ostataka, a pristigli su i primjerci majica s kapuljačama koje su imale predugačke vezice te predstavljale realnu mogućnost da će se dijete udaviti.
Ostali uređaji i artikli koji su na prvu izgledali pristojno, završili su na analizi u laboratoriju gdje su istražena i njihova brojna druga svojstva.
Neki od rezultata bili su zapanjujući.
Pregrijavaju se
Tri od četiri USB punjača i putnih adaptera “pali” su na testu sigurnosti jer se pregrijavaju ili mogu izazvati strujni udar, a većina testiranih bila je iznimno jeftina te produkt posve nepoznatih brendova.
Alarmantni su i rezultati testiranja igračaka: od ukupno 29 artikala koji su bili podvrgnuti analizi, njih devet imalo je u sebi nedozvoljenu razinu ftalata, spojeva koji pomažu da igračke budu mekane, ali za koje se sumnja da mogu utjecati na hormone pa su zato propisane točne razine prisustva ftalata koji su dopušteni u proizvodima.
Ipak, svaka treća igračka imala je prekomjernu razinu ftalata, a u nekima od njih ta je prekomjerna razina bila i do 200 puta veća od dopuštenog.
Posebno je zabrinjavajuće naručivanje odjeće za djecu putem interneta: 14 od 16 artikala imalo je dijelove - vezice, gumbiće i ostalo - prisutno izvan dopuštenih okvira, što znači da opasnost za djecu prijeti od čak 87 posto naručene odjeće.
Istraživači su posebnu pažnju posvećivali uređajima za detekciju dima kod kojih su rezultati bili najrazočaravajućiji: niti jedan od sedam naručenih uređaja za detekciju ugljičnog monoksida nije uspio detektirati prisustvo plina, a četiri među njima pritom su bila i pretiha.
Osim toga, zaštitari potrošača putem interneta naručili su i analizirali četiri uređaja za detekciju dima, no, začudo, niti jedan od njih nije uspio detektirati dim od gorućeg drva, pamuka ili plastike.
Rizični artikli
Rizičnim se pokazalo i kupovanje sredstava za izbjeljivanje zubiju preko online trgovina: sedam od deset testiranih primjeraka raznih brendova u sebi je sadržavalo previsoke razine hidrogen peroksida za kućnu upotrebu, i to razine koje su bile od 14 do 70 puta veće od propisanog, i od kojih dva proizvoda ne bi bila legalna za upotrebu niti u stomatološkim ordinacijama.
Kako napominju iz europske udruge za zaštitu potrošača BEUC, čije su članice i napravile testiranje, analiza pokazuje kako su online trgovine, usprkos činjenici da s vremena na vrijeme uklanjaju proizvode za koje se pokaže da nisu ispravni, i dalje mjesto na kojem je moguće kupiti artikl koji ne zadovoljava standarde.
“Problem leži u činjenici da se dobar dio online trgovina ne smatra odgovornim za sigurnost proizvoda koji se putem njih prodaju pa onda niti dovoljno ne kontroliraju artikle, proizvođače niti prodavače”, poručili su iz BEUC-a.
Njegova direktorica Monique Goyens poručila je da online trgovina jednostavno nije sigurna poput klasične trgovine, ponajprije zato što same platforme ne posvećuju dovoljno pažnje sigurnosti već proizvode uklanjaju tek nakon upozorenja koja im pristižu iz udruga za zaštitu potrošača.
“Vrijeme je da EU prisili online trgovine da budu odgovorne za robu koju prodaju te da se što prije nađu pod nadzorom europskih tijela”, poručila je Goyens.