Dogodilo vam se to vjerojatno više nego jednom. Kupili ste meso koje u supermarketu djeluje savršeno svježe i žarko crveno, ali kad ste kod kuće raspakirali kupljene namirnice, u vrećici ste našli bezbojni komad koji izgleda krajnje blijedo i bezukusno.
Nije to slučaj samo s mesom, isto se zna događati i s voćem i povrćem. Žuti limuni kao da izblijede nekoliko nijansi na putu do doma, zelena salata izgleda - žućkasto.
Riječ je zapravo o cijelome nizu trikova kojima se trgovci služe kako bi vam prodali ne tako svježe namirnice.
Za crvenu boju mesa odgovoran je mioglobin, protein koji ne cirkulira krvlju sisavaca, već se nalazi u mišićnom tkivu i ljubičaste je boje. U dodiru s kisikom, postaje oksimioglobin i producira žarko crvenu boju. Boja koju vidimo u mesnicama i pakiranjima stoga je upravo te boje, pomiješana i s hemoglobinom koji cirkulira krvlju, ali u tragovima se može pronaći i u tkivu, piše USDA.
No boja mesa ovisi uvelike i o starosti životinje, vrsti, spolu, prehrani, pa čak i količini njena gibanja. Što je životinja starija, i meso će biti tamnije jer se razina mioglobina u tkivu uvećava s godinama. Svježe crveno meso nakon klanja postupno "blijedi", no ako se skladišti na pravilan način, to je sasvim uobičajeno i normalno.
Ipak, ljudsko oko najprije će se uhvatiti za žarkiju boju, stoga se marketinški stručnjaci trude da ona ostane "postojana". Makar u supermarketu.
Stoga se naranče, mandarine ili crveni grejp pakiraju u crvene mrežice koje i voću daju takav ton, koliko god ono "u stvarnosti" bilo bljeđe, piše Agroklub.
Bijeli luk prodaje se u bijeloj vrećici, ljubučasti u crvenoj, crveni u narančastoj - sve kako bi se naglasila boja povrća, koja pod vješto pozicioniranim svjetlima u trgovini djeluje našem oku jako privlačno - riječ je o efektu koji se naziva Munkerova iluzija, a znači da naš mozak drugačije procesuira boje ovisno o onima koje ih okružuju.
Osvjetljenje je pak sljedeći segment kad su u pitanju trikovi trgovaca. Vitrine sa svježim mesom koriste često obojana crvena svjetla, one s ribom plavkaste nijanse. Kod dijela s povrćem, svjetlo koje se koristi je hladnije kako bi salata sa žućkastim rubovima izgledala "živahnije" i zelenije, javlja Business Insider.
Navode i čitav niz drugih trikova koji tjeraju kupce da troše više. Gigantska šoping kolica koja izgledaju poluprazno, grickalice i čokoladice koje vas mame dok čekate na kasi, skuplji proizvodi u razini vašega pogleda i ogromni znakovi koji oglašavaju zapravo niske popuste i akcije tu su da vas zavaraju.
Stručnjaci stoga preporučuju da u šoping idete siti i spremni - s popisom potrebnih namirnica i unaprijed pripremni na eventualne "propuste". Ukoliko ste detaljno isplanirali budžet i ne kupujete na brzinu, ne biste trebali ostavljati nepotreban dodatni novac u trgovini.
A što se tiče boje mesa, ne paničarite - nije se pokvarilo na putu kući, riječ je samo o jednome u nizu trikova...