Let 3, koji će nas predstavljati na ovogodišnjem Eurosongu, postigao je točno ono što je naumio.
Danima ne prestaju reakcije na pjesmu "Mama ŠČ". Sve je manje-više bilo očekivano, ali ne baš i peticija za ukidanje njihova nastupa na Eurosongu, koja je upravo pokrenuta online!
Doduše, vrlo mali broj ljudi ju je zasad potpisao, niti pet stotina njih, i vjerojatno neće postići cilj, ali to svejedno govori gdje smo stigli 2023. godine.
Ne želimo, kažu pokretači peticije, da Hrvatsku predstavlja Let 3 s "nakaradnom izvedbom". Među komentarima potpisnika su: "Promoviraju sotonizam", "Nismo mi idioti kakvim nas ovi predstavljaju" (a ne, genij do genija ovdje raste), "Ne želim da moju zemlju predstavljaju muškarci koji se odijevaju poput žena", "Potpisujem jer ne želim da moju domovinu predstavljaju nastranosti i poremećena transrodna ideologija i pederi", "Smatram nastup grupe Let 3 nakaradnim, pogotovo za oči maloljetne djece", "Ovo je pjesma s dijagnozom, kao i izvođači, samo što još nisu pregledani"...
I tako, neki među nama se nakon punih četrdeset godina skandaliziraju nad jednim scenskim nastupom kao da su kostimirani izvođači tek prvi put sletjeli, evo, najednom na našu pozornicu. Stariji među nama sjetit će se Olivera Mandića koji je "nadigao" bivšu državu 1981. godine, kada je našminkan te odjeven u najlonke i štikle otpjevao pjesmu "Probaj me". Čista transvestija, zgražali su se tada moralisti, ali Mandić je postao prava zvijezda uz milijune poklonika.
Koliko je, doduše, u to doba pomogao u razumijevanju transrodnih među nama, teško je reći. Ali u godinama koje su slijedile sve češće su se i svjetski i naši izvođači kostimirali, šminkali i preodijevali u suprotni spol, a prije svega za potrebe promocije, da je naprosto nevjerojatno koliko to još i danas uspijeva zapaliti javnost.
Na Eurosongu je, podsjetimo, transrodna Dana International iz Izraela pobijedila još 1998. godine, a 2014. austrijski transvestit s bradom Conchita Wurst. I onda je bilo negodovanja, a u Izraelu je izbio pravi rusvaj. Na Danin nastup pobjesnjeli su ortodoksni Židovi. Ona im je ovako odgovorila: "Moja pobjeda dokazuje da je Bog na mojoj strani. Želim svojim kritičarima poslati poruku oprosta: pokušajte me prihvatiti. Ja sam ono što jesam. Nije me briga što govore o meni. Vjerujem u Boga, u slobodu, i da svatko ima pravo živjeti kako želi."
Nekima je posljednjih dana jako stalo da se govori o transrodnosti, i to u povodu uhićenja hrvatskih državljana u Zambiji, pa su je nekako, valjda zbog kostima, prepoznali i u nastupu Leta 3. Pjesma "Mama ŠČ", naime, govori o apsurdu rata, ali čini se da je isprovocirala ideološko-vrijednosni rat kojemu je dovoljan plamičak šibice da se razbukta.
– S jedne strane, u kontekstu Eurovizije takav je izričaj normaliziran i dobro prolazi, a ovo je jedna od najuspješnijih pjesama koje smo mi uopće poslali tamo. Kako vidimo, na kladionicama se već dobro plasirala – kaže sociolog Sven Marcelić te podsjeća na finsku grupu Lordi, na lanjsku predstavnicu Srbije Konstraktu i slične konceptualne izvedbe.
– Pjesme iz Hrvatske plasirale su se užasno loše posljednjih godina, uglavnom su to bili pop-pjesmuljci neupečatljiva sadržaja i stoga nam je trebao zaokret. Let 3 nisu ništa novo izveli, jer njihov nastup je sličan već trideset godina. Sad je konačno netko zaključio da bi to moglo biti uspješno i na Euroviziji.
A s peticijom za zabranu ulazimo već u pitanja slobode govora. Ako se ne varam, i slušatelji su glasali, pa imamo i tu komponentu. Poruke pjesme su političke. Nisu usmjerene na transrodnost, već na rat u Ukrajini pa je upiranje prstom u temu transrodnosti zapravo jako reduciranje i selektivno čitanje nastupa Leta 3, što je na neki način tendenciozno. A ono što je najspornije u tome jest pokušaj društvene kontrole umjetnosti, što je, po mojemu mišljenju, puno veći problem.
Gledatelji i žiri su rekli da je to ono što bi nas trebalo predstavljati, a pokušajima zabrane vraćamo se u neka doba kada su postojale komisije za šund i slično. Što bi tu trebalo biti tako sporno da bi se trebalo zabranjivati? – pita Marcelić i dodaje kako se u krajnjoj liniji i Ustavom jamči sloboda izražavanja, pa je i peticija za zabranu nastupa Leta 3 na Eurosongu potpuno promašena.
Da, za nadati se da većina upravo tako razmišlja o nastupu "letovaca" na događaju koji je odavno već puno više od glazbenog festivala.
Riječ je o performansu i šouprogramu s gomilom vizualnih efekata. Estetska razina događaja je zapravo već odavno manje bitna od medijskog spektakla. To je sve skupa, kao i izvedba Leta 3, pravi estradni teatar, ali, eto, ni takav nije u nas pošteđen pokušaja zabrane.
"Sotono, odlazi iz našeg grada", vikala je rulja pred splitskim HNK-om uoči predstave "Naše nasilje i vaše nasilje" Olivera Frljića prije pet godina. Očekujemo ih s transparentima u konvoju za Liverpool kako bi pokazali da nismo mi idioti kakvima nas Let 3 predstavlja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....