StoryEditorOCM
Ostaloarija rizvić

‘Okupila sam jaku žensku glumačku ekipu‘: mlada, nagrađivana redateljica na daskama šibenskog teatra

Piše Marija Lončar
13. veljače 2022. - 09:35

"Ženski orkestar" nova je predstava Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Šibeniku koja će svoju premijeru imati uoči Dana žena - 5. ožujka. Tu žensku priču, u kojoj se, istina, na sceni pojavljuje i jedan muškarac, režira hvaljena i sve traženija mlada redateljica i glumica, Riječanka Arija Rizvić. I dok zagrebačka publika i ovoga mjeseca na repertoaru najveće nacionalne kazališne kuće ponovo može gledati predstavu "64" Tene Štivičić koju je režirala upravo Rizvić, u šibenskom HNK-u, nakon kraće stanke zbog korone, ovog utorka nastavljaju se probe Ženskog orkestra, prvoj predstavi koju Rizvić režira izvan Zagreba.

- Atmosfera na prvim probama bila je odlična, svi smo vesela i radišna ekipa, cijeli HNK Šibenik nas je lijepo dočekao i profesionalno i privatno. Ono što nas je malo zaustavilo usred procesa jest, nažalost, korona. Iako sam cijepljena i dvije godine uspješno je izbjegla, dobila sam koronu upravo u Šibeniku, kao i veliki dio moje ekipe. Bili smo spremni na takve scenarije s obzirom na pandemiju, tako da sve stvari koje nisu dio proba rješavamo od kuće. Veselimo se što smo ponovno skupa i što punom parom nastavljamo s probama – rekla je Rizvić.

Nova energija

Poziv za suradnju sa šibenskim HNK-om, dodaje, došao je od ravnatelja Jakova Bilića.

- Jakova jako cijenim i divim se njegovoj istinskoj posvećenosti kazalištu i smatram da je napravio dobre i velike promjene u šibenskom HNK-u i osnažio ga i novom energijom. Odmah sam bez puno razmišljanja i s veseljem prihvatila poziv. Nisam još režirala izvan Zagreba, tako da mi je to i svojevrstan izazov. Ovo je prekrasno kazalište, scena je odlična, i cijela ekipa koja radi u kazalištu puna je entuzijazma i pozitive. Odmah sam se zaljubila u cijelu tu radnu atmosferu, koja je meni vrlo bitna kada radim.

U odabiru teksta imala je, kaže, slobodne ruke. Jedina sugestija bila je da to bude komedija.

- Jakov mi je dao slobodu da sama izaberem tekst, ali je istaknuo da bi volio da radim komediju. S obzirom na to da sam u fazi kad me zanimaju "ženski tekstovi", sa svojom dramaturginjom Mirnom Rustemović bacila sam se u potragu i to nije bilo lako, jer nažalost malo je, pa gotovo da i nema, dramskih tekstova koji imaju isključivo ženska lica, a da pritom i osjetim da je to taj tekst koji ću režirati. Sve tekstove biram po tom unutarnjem "osjećaju", pa volim reći da mene zapravo tekstovi sami pronađu.

image
Nikša Stipaničev/Cropix

Groteskni likovi

"Ženski orkestar", pripovijeda dalje Rizvić, suvremena je adaptacija Mirne Rustemović originalnog teksta Jeana Anouilha.

- U fokusu je mali orkestar grotesknih likova koji su, svatko iz svog razloga, primorani svirati u kafiću koji se nalazi u sklopu lječilišta. Adaptacija upravo na suvremen način sadrži sva pitanja i moralne dileme te neobične situacije koje postaju komične baš kao i u originalnom tekstu. Nitko od likova ne uživa u svom radu i sviranju u tom lječilištu, ali iz godine u godinu sviraju tamo i ostaju zarobljeni u nemogućnosti svog odlaska. Komična je to priča u kojoj se na nastupu jedne ljetne večeri razotkrivaju mnogi problemi unutar samog orkestra. Kao i oni privatni: ljubavni trokuti, skrivene želje, frustracije, propitkivanje umjetnost i njezine svrhe...

Sve to protkano je s puno glazbe, a sam kraj predstave odmiče se od klasičnog dramskog narativa i donosi autorski kraj koji nastaje iz improvizacija ansambla. Predstava je protkana autorskom glazbom Ivana Pešuta, koja će se izvoditi uživo, a s obzirom da me zanima glazbeni teatar, uživam u projektu – otkriva Rizvić.

Iako je na zagrebačkoj akademiji diplomirala režiju, Arija Rizvić ima i glumačkog iskustva. Tijekom svojih riječkih srednjoškolskih dana učila je klasični balet i solo pjevanje te nastupala u predstavama i mjuziklima, kasnije i u drugim kazališnim projektima, a široj publici poznata je i kao glumica u telenoveli Drugo ime ljubavi. To što je bila u glumačkoj koži te poznaje i razumije "glumačke procese i mehanizme" i te kako joj pomaže u redateljskom poslu. Stoga za svoj "ženski orkestar" ima samo riječi hvale.

image
Nikša Stipaničev/Cropix

- Okupila sam stvarno odličnu i jaku glumačku žensku ekipu: Marina Redžepović, Franka Klarić, Gloria Dubelj, Ana Perković i Iva Šimić, a u predstavi je i jedan muškarac i to profesionalni instrumentalist Roko Radeljak. Autorski tim čine moji stalni suradnici: dramaturginja Mirna Rustemović, suradnica za scenski pokret Larisa Lipovac Navojec i skladatelj Ivan Pešut, a s nama su i scenograf Frane Celić i kostimografkinja Ana Mikulić te dizajner svjetla Josip Bakula s kojima prvi put radim – ističe mlada redateljica.

Sunce i mir

Dodaje kako ju je Šibenik osvojio već na prvi pogled.

- Prvi put sam otkrila zimsku stranu naše obale koja mi se puno više sviđa od ljetne. Odgovara mi more, sunce, mir, tišina i njihova česta parola: ma samo polako, bez priše! Ovdje imam puno više vremena za sebe, za razliku od hektičnog načina života u Zagrebu. Ovdje kad se probudim. jutro mi puno dulje traje i uopće ne koristim auto jer je sve blizu. I moram istaknuti svoje domaćine, stvarno su nas lijepo ugostili. Osjećam se kao kod kuće.

Prije probe obavezno se prošećem po starom gradu i uz more, a nakon probe, kad završim sve sastanke, obavezna su druženja s glumačkom i autorskom ekipom. Svi smo i privatno jako dobri. Naravno, što se budemo približavali premijeri intenzivnije ćemo raditi i provoditi i dan i noć u kazalištu, pa do tada koristim svaki trenutak za guštanje uz more – kazala je Arija Rizvić vjerujući kako će šibenska publika dobro prihvatiti njezin Ženski orkestar te da će predstava imati dug život na daskama ovdašnjeg teatra kao i mnoga gostovanja diljem Hrvatske.

image
Nikša Stipaničev/Cropix

Sve moje ljubavi

- Volim izazove i volim se ponekad maknuti iz svoje zone komfora. Od četvrte godine sam pohađala baletnu školu, školu solo pjevanja te glumačke radionice, tako da je sve što sam do sad radila proizašlo iz svih tih mojih ljubavi. Također smatram da su danas svi mediji prožeti međusobno i fluidni su: od kazališne, filmske, tv umjetnosti... - smatra svestrana Arija Rizvić koja je nakon završene akademije, režiju usavršavala i na masterclassu Thomasa Ostermeiera, jednog od najvećih svjetskih kazališnih redatelja na čiji je poziv stažirala na kazališnoj Akademiji Max Reinhardt u Beču. Pohađala je i radionicu njemačkog redatelja Falka Richtera u koju je "upala" u konkurenciji između tisuću kandidata iz cijelog svijeta.

Sudjelovala i na MDF-u

Predstava Ženski orkestar prva je suradnja Arije Rizvić sa šibenskim kazalištem, ali ne i prvo predstavljanje šibenskoj publici. Njezina edukativna predstava "Čudesno vodstvo Julija Klovića" gostovala je na Međunarodnom dječjem festivalu 2019. godine.

Iza Rizvić su, među ostalim, i predstave: "Povratak" za koju je dobila nagradu publike na Marulićevim danima, glazbeno-scenski projekt s orkestrom, zborom i glumcima "San ljetne noći", "Nakon Katarine", predstava realizirana u sklopu velike izložbe u Zagrebu Katarina Velika – carica svih Rusa, "Staklena menažerija", "Da sam ptica", predstava nadahnuta izbjegličkom pričom njenih roditelja koji su tijekom rata iz Banje Luke otišli u Hrvatsku. Kao glumica nastupila je, među ostalim, i u predstavi "Faustov Mefisto", gdje je igrala čak tri ženske uloge. Televizijska publika pamti je i kao pobjednicu HRT-ova showa Zvijezde pjevaju u kojem je sudjelovala s pjevačem Markom Kutlićem.

image
Nikša Stipaničev/Cropix
14. studeni 2024 04:12