Najpopularnije prijevozno sredstvo u Šibeniku, barem posljednjih desetak dana je – autobus. Zvuči nestvarno, čak i dok pišemo ove retke, ali je doista tako. Naime, od prvog dana rujna, na cestama Krešimirovog grada, u promet je krenulo 11 novih, niskopodnih autobusa, obojenih u šibensku, narančastu boju. Bio je to znak, da su Šibenčani nakon dugog niza godina, da ne kažemo desetljeća, napokon dočekali rekonstrukciju javnog gradskog prijevoza, donedavne rak rane Grada, koji vidno iz godine u godinu raste.
Uz nove autobuse, tu su i nove autobusne linije koji prometuju prema prijedlozima konzultanata, a koji su, usputno rečeno izradili i stručnu studiju novog gradskog prijevoza. Prema novom ustroju, grad i šire gradsko područje podijeljeno je na tri zone. U prvoj se tako nalaze Šibenik i Brodarica, drugu zonu čini prvi prsten prigradskih naselja odnosno Dubrava, Zaton, Raslina, Tromilja, Žaborić, Grebaštica i Vrpolje, dok se u trećoj zoni nalaze udaljenija prigradska naselja kao što su Perković, Vrsno, Goriš, Brnjica i Konjevrate.
Nisu samo autobusi i nove linije novost. Kao točka na i novog javnog gradskog prijevoza, na ukupno 17 autobusnih postaja, postavljeni su i info ekrani, totemi. Za njih je zaslužan Šibenčanin, Ante Filipović Grčić, a isti prikazuju vrijeme dolaska autobusa, čime je cjelokupna slika novog javnog gradskog prijevoza, možemo konstatirati – zaokružena.
U teoriji, novi šibenski javni gradski prijevoz zvuči doista sjajno, a kakva je situacija u praksi provjerili smo iz prve ruke.
Na test naše novinarske ekipe, prvo je stavljen spomenuti info ekran. Naime, pokazivao je da će autobus koji prometuje na liniji Njivice – Mandalina, kojeg smo i mi čekali, doći za dvije minute. Naša, da ne kažemo, balkanska skeptičnost, očekivala je kašnjenje od barem pet minuta. Bome, ugodno smo se iznenadili. Autobus je stigao na vrijeme, u sekundu točan, a Grčićev totem, uspješno je položio prvi ispit.
- Info ekrani pokazali su se za sada dobri, samo, šteta što ih nema u drugim dijelovima grada, mislim da su postavljeni samo u centru – kazuje nam jedna gospođa, dok se istovremeno, narančasti "MAN" polako spuštao od Doma zdravlja prema šibenskoj Poljani.
- Zadovoljan sam s autobusima, kako i ne bi, novi su, samo da što dulje i ostanu u ovako dobrom stanju – kazuje nam vozač Marko, kojeg smo zatekli za volanom.
Stižemo ubrzo do šibenske pijace, gdje je svakodnevno poveća cirkulacija ljudi, ali i automobila koji se nepropisno zaustavljaju na autobusno stajalište. Problem je to, još uvijek aktualan, za koji Grad nije pronašao rješenje.
- Istina, stvaraju nam probleme automobili koji se zaustavljaju na autobusnim stajalištima. Pomaknu se, doduše, kada primijete autobus, ali da je nezgodno za nas vozače, je – iskreno će naš vozač, otkrivši nam pritom i kada si najveće gužve u autobusima.
- Ujutro, od 7 do 8.30, kad djeca idu u školu, i popodne, od 12.30 do 16. To je period kada su sve linije uglavnom popunjene – kazuje Marko.
U autobusu upoznajemo i Mariju, inače, učenicu srednje Medicinske škole u Šibeniku. Autobus joj, tvrdi nam, i nije omiljeno prijevozno sredstvo, ali ovim novima, ipak će dati priliku.
- Ne vozim se baš često autobusom, živim na Crnici, tako da sam relativno i blizu samog centra grada. Radila sam ovo ljeto pa sam napravila mjesečni pokaz, ali sada, kada je krenula škola, mislim da mi neće trebati – dodaje Marija.
Inače, prema najavama prvog čovjeka Grada, Željka Burića, javni prijevoz u Šibeniku, trebao je biti besplatan. Ipak, po svemu sudeći, do toga neće doći.
- Bilo je nerealno za očekivati da se karte neće naplaćivati, ali dobro, nećemo sad cjepidlačiti, dobro je i ovako – kazuje nam umirovljenik Ante, dok izlazi na svojoj stanici u Mandalini.
Na okretištu u Mandalini, upoznajemo još jednog umirovljenika, Mirka, nekoć zaposlenika šibenskog Autotransporta koji se prisjetio autobusa koji su gradom prometovali prije gotovo šest desetljeća.
- Bili su vam to "Londonci", odnosno, "Double Deckeri", autobusi na kat, koji su nerijetko, bili ispunjeni do posljednjeg mjesta. Sjećam se da su od težine ljudi, jedva prelazili preko pruge u Mandalini. Ovo što danas Šibenik ima je sjajno, MAN autobusi su – zakon, bolje ne postoji – prepričava nam crtice iz povijesti šjor Mirko, kojeg smo ubrzo i pozdravili.
Iz novog šibenskog "čuda" izašli smo na istom mjestu gdje smo se i ukrcali. Dojam koji su novi autobusi ostavili na nas je izuzetno pozitivan, linije funkcioniraju, vozači zadovoljni, putnici također. Ovisno o potrebi, s vremenom bi se vozni park trebao dodatno povećati novim autobusima, čime bi se ova renesansa šibenskog javnog prijevoza i nastavila.
Vozača ne manjka
- Mislim da će novi autobusi, zapravo kompletna ova rekonstrukcija javnog gradskog prijevoza u potpunosti promijeniti život ljudi u Gradu. Što se tiče kadra, trenutno imamo 24 vozača. Vjerujem da će u budućnosti biti i novih, dodatnih autobusa a time će se otvoriti i prostor za zapošljavanje novih vozača - kazao nam je direktor Gradskog parkinga Šibenik, Goran Bulat