Nautički turizam u Hrvatskoj vrlo je popularan zahvaljujući razvedenoj obali, čistom moru i otocima koje privlače goste diljem svijeta. Najposjećenija regija nautičara u Hrvatskoj je Srednja Dalmacija s više od tisuću vezova u nautičkim lukama i lučicama, sigurnim od vjetrova i opskrbljenim svime što im treba.
Goste privlače prirodne ljepote, čisto more, povoljna klimatska obilježja, sigurnost Hrvatske, bogata tradicija pomorstva i sve veća prepoznatljivost hrvatskog turizma. S druge strane, turiste mogu odbiti velike gužve, vrućine i visoke cijene koje su osobito izražene u nautičkom turizmu i na lokacijama (otocima) koje posjećuju s brodovima.
U istraživanju "Tomas Nautika Jahtinga" koje je objavljeno u lipnju ove godine objavljeni su podaci o stavovima i potrošnji nautičara u Hrvatskoj u 2022. godini.
Istraživali su sociodemografski profil putnika na domaćim brodskim krstarenjima, a utvrđeno je da je čak 91 posto putnika iz zemalja Beneluxa, nakon čega slijede Britanci i putnici iz Skandinavije - po 85 posto. Također je utvrđeno da su putnici najčešće obrazovani ljudi srednjih godina koji dolaze iz kućanstva s mjesečnim prihodima većim od 3500 eura.
Primijećeno je da su cijene brodova u samom srcu sezone snižene i do 60 posto, a velik broj plovila u charterima dostupan je za ‘last minute‘ rezervaciju. Je li to znak kako je sve manje ovih gostiju koji se odlučuju za tjedni najam jedrilice?
Provjerili smo kakva je situacija u jednom splitskom charteru koji ima baze brodova smještene diljem Dalmacije - u Splitu, Dubrovniku, Trogiru i Puli.
- Svaka sezona ima nove izazove. U ovoj sezoni ‘last minute‘ popusti nisu veći od 45 posto. Nema gostiju iz AD-a, Australije i Rusije koji su uglavnom popunjavali luksuznija plovila. Prethodnih godina smo svi bili skromniji zbog utjecaja korone te smo bili omiljena destinacija bliskih EU zemalja. Ove godine su poželjeli obići Italiju i Grčku. Uvođenje eura također je odigralo svoju ulogu - rekla je osnivačica ove splitske firme.
U ovom trenutku ostvareno je 82 posto targeta, kaže ona, no booking traje do sredine listopada. Kaže kako je već počeo i booking za 2024. godinu.
Inflacija i podizanje cijena goriva te poskupljenje cijena vezova utječe na nautički turizam, no rekla nam je kako to nije ništa novo.
- Gosti su se uvijek žalili na cijenu vezova koja ih neugodno iznenadi.
Što se tiče njihovih cijena, tvrdi da ih nisu mijenjali u odnosu na prošlu godinu.
- Cijene nismo dizali već dvije godine, osim za nova plovila koja su znatno poskupjela pa je i njihova cijena ove godine kalkulirana po prodajnoj - pojasnila je.
Provjerili smo kakva je situacija s popunjenošću ACI marine Split, na adresi Uvala Baluni 8. Godine 2013. osvojila je treće mjesto u kategoriji “najbolje srednje marine” na Jadranu, a istraživanje tvrtke "Engel & Völkers Yachting" smjestilo ju je među top 10 najpoželjnijih marina za megajahte u Europi.
Adriana Mišković, voditeljica korporativnih komunikacija svih ACI Marina u Hrvatskoj, rekla je kako zasad nemaju razloga misliti da je ova sezona lošija od prethodne.
- U ovom trenu ne možemo govoriti o konkretnim brojkama za lipanj, kao ni za srpanj, budući da je riječ o cjenovno osjetljivim informacijama koje nismo slobodni komentirati prethodno javnoj objavi financijskih izvješća. No, ono što sa sigurnošću možemo reći je da zasad nemamo razloga misliti da je ova sezona lošija od prethodne.
Promjene koje su se dogodile u Lijepoj Našoj utjecale su na turizam, no Adriana smatra kako nisu utjecale negativno.
- Dapače, vjerujemo kako će ulazak Hrvatske u eurozonu i šengenski prostor dati vjetar u leđa dobrim rezultatima te dodatno integrirati Hrvatsku kao turističku destinaciju u tržište Europske unije, a pozitivne perspektive hrvatskog turizma osigurat će i drugim sektorima dodatni prostor za rast.
Kapaciteta za prihvat brodova ne nedostaje. U ovoj splitskoj marinu ima 318 vezova u moru i 30 mjesta za suhi vez na kopnu, a popunjenost je dobra i ove godine.
- ACI marina Split jedna je od frekventnijih hrvatskih marina u kojoj se uvijek traži vez više. Marina je i u ovom trenu popunjena i ne vidimo u tom smislu neka veća odstupanja od prijašnjih godina - kazala nam je Mišković.
Što se tiče cijena usluga koje nude, kaže kako su cijene podignuli zbog ostalih troškova koji su značajno porasli.
- Iako je u ACI marine tijekom posljednjih nekoliko godina investirano u infrastrukturu i podizanje kvalitete usluga, cijene usluga u našim marinama u istom periodu, do prošle su godine bile fiksne.
Posebno ističemo da su cijene ostale nepromijenjene tijekom trajanja pandemije koronavirusa čime smo maksimalno izišli u susret, kako našim gostima, tako i charter kompanijama i ostalim partnerima.
Iako su naši troškovi značajno porasli, primjerice cijene električne energije višestruko su porasle u posljednjih nekoliko godina, cijene usluga u našim marinama ove smo godine povećali za samo 10-12 posto u prosjeku kao odgovor upravo na inflatorne pritiske i povećanje cijene energenata, roba i usluga - istaknula je Adriana Mišković.