Zbog čega u „najribarskijem mjestu u Hrvatskoj” već više od godinu dana ne radi dizalica za brodice kaljskih profesionalnih i rekreativnih ribara i mještana već svi oni na „izvlačenje brodica” odlaze u Kukljicu, Sutomišćicu, Sukošan ili Zadar?
Komunalno poduzeće „Hripa” početkom 2016. je postavilo dizalicu u ribarskoj luci Vela Lamjana, njena je nabavka i montaža koštala pola milijuna kuna, u čemu je sudjelovala i ribarska zadruga „Omega 3”, a u Općini Kali su bili zadovoljni jer su na taj način mještani imali potrebnu uslugu, a općinski proračun određeni prihod, piše Zadarski.hr.
Ali, nakon provedenog nadzora, 28. listopada 2016. godine, Lučka kapetanija nalaže Lučkoj upravi Zadar zabranu rada „stupne konzolne dizalice” zbog njene tehničke neispravnosti. Unatoč tome, dizalica je godinama nakon toga – radila!
- Da, radila je najnormalnije sve do 6. mjeseca 2021. godine, točnije do drugog kruga prošlih lokalnih izbora. Tada je „Hripa” obaviještena kako više ne smije koristiti svoju dizalicu. Iz luke su potjerani svi brodovi koji nisu povezani s nekim ribarskim obrtom ili firmom – ili se maknite ili plaćajte astronomsku cijenu od 8 kuna po dužnom metru dnevno. Pod izlikom da je to ribarska luka i da Lučka uprava može snositi sankcije ako se tamo zateknu brodovi koji nisu pod firmom ili obrtom, kaže načelnik Bruno Mišlov dodajući da do danas nije dobio pismenu zabranu i njeno objašnjenje.
Osim toga, Mišlov je uvjeren da iza svega stoji – jasan politički motiv!
- Većina mještana je sigurna da bi dizalica nastavila raditi da je HDZ ostao na vlasti, a vjerojatno ne bi bilo ni tjeranja brodica cijenama od 8 kuna po metru dužnom. Ovo je kazna Kaljanima što su se usudili izabrati drugačije i sada nas tuku gdje nas najviše boli. Mještani su s potpunim pravom ogorčeni jer im je onemogućena usluga i našem komunalnom poduzeću djelatnost, imovina poduzeća stoji i propada, a gubimo prihod na koji smo dosad računali. Žao mi je što sam bio fin i strpljivo vjerovao da ćemo u godinu dana iznaći rješenje, a kucali smo zaista na sva vrata, i što sam pazio da ne budem „preglasan“ kako ribari ne bi izgubili nekakve buduće sadržaje, a time pristao na dvostruke standarde i ucjenjivanje mojih mještana. Uostalom, u nekoliko navrata se i na sjednicama Općinskog vijeća moglo čuti da se „Kaljani moraju suočiti s posljedicama svojih izbora”, rezolutan je Mišlov.
Dizalica je montirana u mandatu SDP-ovog načelnika Duška Vidova, a nezavisni Bruno Mišlov je lani pobijedio HDZ-ovog kandidata Marka Kolegu.
Načelnik tvrdi da mu je u Lučkoj upravi rečeno da „Hripa” više ne može dobiti koncesiju jer je ribarska luka u Veloj Lamjani uređena EU sredstvima i da ne žele dovesti u pitanje sljedeću fazu izgradnje luke.
Na primjedbu Kaljana da je njihova dizalica montirana izvan područja uređenog EU sredstvima, odgovoreno im je da je za EU sredstva kandidirano cijelo lučko područje, pa i onaj dio na kojem je dizalica.
Novi ravnatelj Lučke uprave Zadar Željko Knežević nam je dostavio svoj odgovor na pritužbe iz Kali.
- Lučka kapetanija Zadar zabranila je korištenje te dizalice 28. istopada 2016. godine. Uključivanjem Lučke uprave Zadar u projekt uređenja Vele Lamjane, definitivno je isključena opcija dizanja brodica, a pogotovo pranja, brušenja ili bojanja istih, stoji u Kneževićevom odgovoru.
Ravnatelj LU podsjeća na sve što je u Veloj Lamjani napravljeno kroz projekt vrijedan 37 milijuna kuna, a potom dodaje i ovo:
- Za vrijeme provođenja projekta u ribarskoj luci Vela Lamjana Kali također se, na zahtjev ribara, produbilo dno u dijelu luke pored starog gata s obzirom da se radi o izuzetno sigurnom vezu koji trenutno koriste ribarski brodovi, a što je i osnovna namjena ovog lučkog područja. Drugim riječima, nije se radila komunalna lučica nego ribarska luka. Napominjem još jednom da se radi o ribarskoj luci koja je financirana od strane EU tako da bilo kakve radnje koje nemaju veze s ribarskim lukama, što djelatnost podizanja malih brodova domicilnog stanovništva definitivno nije, mogu rezultirati velikim penalima od strane EU, kaže Knežević.
Na kraju, ravnatelj LU nagovještava moguće rješenje, ali u neodređenoj budućnosti.
- Na predmetnom dijelu luke još uvijek je smještena dizalica u vlasništvu Općine Kali te bi svakako Općina kao njen vlasnik trebala voditi brigu i tražiti rješenje za komunalne probleme mještana kao i pronaći nekakvu alternativu, premjestiti je na drugo mjesto te ishoditi sve potrebne certifikate za njen legalan i siguran rad s obzirom da se dizalica trenutno ne nalazi u operabilnom stanju, a niti na mjestu na kojemu je moguće vršiti pranje, brušenje i bojanje nadvodnih i podvodnih dijelova brodica bez štetnog utjecaja na okoliš. Postoji ideja o postavljanju dizalice unutar luke Vela Lamjana i to na drugoj, suprotnoj obali, no to će vjerojatno biti u sklopu nekog ugovora o koncesiji, zaključuje Željko Knežević.
Što se koncesija tiče, Lučka uprava je s komunalnom tvrtkom „Hripa” sklopila dva dvogodišnja koncesijska ugovora od kojih je prvi potpisan 11. svibnja 2015. godine, a drugi 29. svibnja 2017. godine. Iz toga je vidljivo da je drugi ugovor potpisan čak sedam mjeseci nakon što je Kapetanija Lučkoj upravi naložila zabranu rada „stupne konzolne dizalice”!
Osim toga, zabrana rada je s konca 2016. godine, a u stvarnosti - dizalica je bila u pogonu sve do lipnja 2021. godine, što znači da je radila dvije godine bez koncesije i skoro pet godina pod zabranom!
U međuvremenu, godinu dana načelničkog mandata odradio je SDP-ovac Duško Vidov, a HDZ-ov Marko Kolega cijeli mandat. A pitanje je hoće li u mandatu nezavisnog Bruna Mišlova biti pronađeno obostrano zadovoljavajuće rješenje.