Nije dugo trebalo da nakon intervjua generalne menadžerice ZIPO-a Rebeke V. Pevec, predstavnice koncesionara međunarodne putničke luke u Gaženici, krene bombardiranje sa svih strana. Ipak smo u predizbornom vremenu i svaki krivi korak, svaka pukotina u koju bi se mogao zabiti klin nepovjerenja prema vladajućima, opozicija ne prašta, piše Zadarski.hr.
Prvi je, rekli bi tradicionalno kad je Gaženica na tapetu, reagirao županijski vijećnik Akcije mladih, Marko Pupić Bakrač, koji je odmah opleo po zadarskom županu Božidaru Longinu i ravnatelju Lučke uprave Zadar (LUZ) Robertu Škifiću.
„Predstavnica koncesionara tvrtke ZIPO Rebeka V. Pevec u svom je javnom istupu demistificirala stanje oko koncesije putničkog dijela luke Gaženica. Kome nije bilo jasno sada je valjda jasno da sve što su Longin i Škifić govorili po tom pitanju, od prve do zadnje riječi je laž” konstatirao je Pupić Bakrač dodajući kako „ZIPO nema nikakvu ugovorenu obvezu, čak niti dogovorenu da uspostavi homeport, Zadar ne posjeduje infrastrukturu za takvo što”. Tome je dodao da „za luku u koju je RH s pristupnim cestama utrošila preko 2,1 milijarde kuna zarada od koncesije neće biti 15-20 milijuna kuna godišnje (...) nije čak ni oko 2 milijuna kuna (...) već manje, u najuspješnijoj turističkoj sezoni 2019. godine cca 1,8 milijuna”, te zaključio da „RH plaća koncesionaru najam prostora u luci Gaženica za carinu i policiju” iz čega „ispada da je financijski učinak koncesioniranja oko nule ako ne i ispod”.
Vrijeme je dakle izbora, a tema Gaženica je politički dovoljno atraktivna za žestoke međustranačke obračune u kojima se nerijetko poteže teška artiljerija, ne poštuju osnovni fakti, a često i ne razumije ono o čemu se govori. Da je tome tako, baš na primjeru Gaženice, svjedočili smo u više navrata. Zadnji put u travnju 2018. kada je uoči potpisivanje ugovora s koncesionarom dio oporbe prevođene Modesom i Akcijom mladih, napao Longina i Škifića da će ugovorom na 20 godina državi napraviti štetu od 100 milijuna eura.
Kao ključni dokument na kojem su temelji svoj napad bila je potpuno kriva studija francuskih konzultanata za Bašićev terminal u Gaženici od kojeg se davno prije odustalo! Takav autogol, međutim, nije zaustavio opoziciju u novim napadima bez puno brige o činjenicama pa je javni prostor na temu Gaženice postao zasićen brojnim fake news i iskrivljenim informacijama.
Za neke od njih, ruku na srce, kriva je i sama Rebeka V. Pevec koja je, kako doznajemo, nakon medijskog istupa dobila nekoliko zanimljivih poziva koji su je podsjetili ne neke osnovne elemente iz koncesijskog ugovora.
Krenimo redom. U ugovoru između ZIPO-a i LUZ-a, objavljenog na službenim stranicama LUZ-a, jasno stoji da se koncesionar obvezuje u roku od tri godine osigurati Zadru matičnu luku (homeport) za kruzere. Ako to ne postigne, ugovor od strane LUZ-a može biti raskinut.
- Na natječaju za koncesionara upravo je stavka homeport bila jako visoko vrednovana, kao i porast broja putnika. Sam se koncesionar obvezao da će od homeporta imati 77 tisuća putnika godišnje, bez ikakvog turnaround porta, odnosno ukrcajne luke, o čemu se sad govori – tvrdi Robert Škifić, ravnatelj LUZ-a koji zadnjih dana na sve strane mora „ispravljati krive drine”.
- Druga stvar koja je potpuno netočna, a širi se kao istina, jest kako država plaća koncesionaru smještaj državnih službi u prostoru novog terminala. Carina, Granična policija, Lučka kapetanija i Lučka uprava Zadar potpuno besplatno koriste nove prostore u sklopu terminala. Plaćaju samo režije. Jedinu naknadu za korištenje prostora plaća Pomorska policija koja se nedavno preselila s Poluotoka. Ona je na Poluotoku imala dvostruko manji prostor kojeg je mjesečno plaćala Gradu Zadru 6000 kuna. Sada za taj isti iznos ima dvostruko veći prostor, od preko 170 kvadratnih metara – naglašava Škifić.
Treća stvar koja se također kotrlja kao poluinformacija tiče se uvjeta koncesijskog ugovora koji bi zbog pandemije, odnosno više sile, trebao biti prolongiran. Ugovor sa ZIPO-m je potpisan krajem 2018. na 20 godina, uz fiksnu godišnju naknadu i varijabilni dio koji iznosi 12 posto bruto od putničkog prometa i šest posto od gospodarskog prometa.
- U ugovoru postoji klauzula o višoj sili, a pandemija je upravo to, jer je pogodila cijeli svijet, ne samo nas. Započinjemo pregovore sa ZIPO-m, ali ne mislim da će se osnovni uvjeti ugovora mijenjati – kaže Škifić i pojašnjava:
- Rok koncesije od 20 godina teško da će se mijenjati, kao i druge obveze koncesionara. Najprije će trebati utvrditi razdoblje na koje se odnosi viša sila, odnosno od kada do kada je trajala, ili će trajati pandemija. Za to razdoblje će sigurno doći do određenih korekcija u ugovoru, ali osnovni parametri neće se mijenjati. Pritom ćemo svakako konzultirati pravne službu Ministarstva prometa i nadležne zakone – ističe Škifić podsjećajući da su i jedna Barcelona i Venecija u pandemiji ostale bez putnika, baš kao i Zadar.
Kada bi Zadar mogao dobiti prve putnike s kruzera?
- Gaženica ima sve uvjete da zadovolji najstrože protokole i propise za sigurnost putnika, članova posade i domaćeg stanovništva. Mi smo spremni, ali kompanije još ispituju teren, gledaju kako mogu sa što manje rizika organizirati putovanja. Vidite i sami da se situaciji s pandemijom mijenja iz dana u dan. Nitko ne može prognozirati što će biti za mjesec, dva. Svi smo već nervozni nakon prošle godine, ali potrebno nam je strpljenje – zaključuje ravnatelj LUZ-a Robert Škifić.
Kako bilo, neke stvari koje je gospođa Pevec iznijela ipak nesumnjivo stoje, bez obzira koliko ih je nekima bolno čuti. A to je da Zadar definitivno nije dovoljno prepoznat kao destinacija u kruzing industriji, da u promociji zadarske luke ZIPO baš i nema veliku podršku lokalnih turističkih zajednica te da Zadru za homeport treba barem 2000 kreveta hotelskog smještaja više kategorije.