‘Jučer sam se iskrcao s broda tijekom tjedna krstarenja Jadranom. Osobno sam katkad radio i po 20 sati dnevno, a na brodu su katastrofalni higijenski uvjeti: dokaz je kako je često na brodu samo jedna rola papira. Ja ih u kući imam više! Posljedica loših higijenskih uvjeta su česte viroze među putnicima, posada je nerijetko alkoholizirana, što dovodi u pitanje sigurnost plovidbe te sigurnost putnika i broda uopće. Dio bijelog osoblja nema sanitarne knjižice, a dio posade radi “na crno” bez matrikula i breveta, među kojima i neprijavljeni strani državljanin. Vlasnik je iz Dubrovnika i odbio me prijaviti, a usluge putnicima naplaćuje u kešu i bez izdavanja fiskalnog računa, nego sve bilježi u notes.‘
Temeljiti DIRH
Rekao nam je to u telefonskom razgovoru zadarski pomorac Danijel Vojvodić te ustvrdio da mu je u dubrovačkom Sindikatu pomoraca rečeno kako nije jedini koji se žalio te naglasio da mu vlasnik prijeti tužbom:- Nek’ slobodno tuži! Sve sam prijavio policiji, Inspektoratu, Ministarstvu pomorstva - ističe taj elektrotehničar sa skoro 20 godina iskustva u pomorstvu.
Tragom pritužbi, doznali smo da su Inspekcije Državnog inspektorata (turistička, sanitarna i inspekcija rada u području radnih odnosa) u suradnji sa djelatnicima Lučke kapetanije Dubrovnik obavili inspekcijski nadzor spomenute jahte te je Turistička inspekcija nadzorom utvrdila kako na plovilu nije istaknut naziv i vrsta plovila, ali ni oznaka kategorije plovnog objekta, kako to propisuje Zakon o pružanju usluga u turizmu.
Stoga je pravnoj osobi na licu mjesta naplaćena kazna od 265,45 eura te 199,08 eura odgovornoj osobi - izvijestili su nas iz DIRH-a i dodali kako je i Sanitarna inspekcija, u okviru koordiniranog nadzora utvrdila neusklađenosti oko osiguravanja sanitarno–tehničkih i higijenskih uvjeta te na licu mjesta naplatila pet mandatnih kazni od ukupno 1.620 eura. Predmet u djelokrugu Inspekcije u području radnih odnosa još je u postupku.
Inspekcijske nadzore izletničkih brodova provode i Pomorska policija te lučke kapetanije. Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH potvrđuju nam da se inspekcijski pregledi putničkih brodova obavljaju najmanje jednom godišnje, te da je raspon kazni od 663,65 do 6.636,58 € za pomorski prekršaj zapovjedniku plovila ili članu posade koji ga zamjenjuje ako na brodu nema propisanog broja članova posade s valjanim svjedodžbama o osposobljenosti. Isto vrijedi i ako se na brod rasporedi za obavljanje poslova osobu bez odgovarajuće svjedodžbe.
Zapovjednik broda ili njegov zamjenik kaznit će se s 398,19 do 6.636,58 € ako prije isplovljenja ne provjeri jesu li svi članovi posade na brodu i jesu li poduzete sve sigurnosne mjere. Kazne od 265,46 do 2.654,63 € izreći će član posade koji plovilom upravlja pod utjecajem alkohola i opojnih droga koje mijenjaju stanje svijesti. Inače, Dubrovnik je luka upisa za 83 putnička broda na kojima ove godine nisu utvrđeni nedostaci na plovilima za dnevne izlete ili višednevna krstarenja koji bi tražili izricanje zabrane plovidbe. Dosad nije bilo primjedbi putnika, ali su lani i ove godine zabilježene po jedna primjedba članova posade zbog neprijavljivanja posade.
Razočarani kapetan
Vlasnika i zapovjednika guleta ‘Adriatic Holidays’, pomorca iz Plata Anta Mazalina zatekli smo u plovidbi između Splita i Gruža. Odmah je znao otkud optužbe dolaze i iznio svoju stranu priče:
-Ovih dana se Inspekcija uvjerila da imamo sanitarne knjižice i brevete. Prijavio nas je vrlo zločesti čovjek koji govori laži, a ovog ljeta je promijenio pet brodova. Trebao sam ga odmah prijaviti! Sve je odugovlačio i u međuvremenu u restoranu snimao filmiće. Pa znate kako je na brodu: nakon obroka se sa stolova nosi na radnu površinu u kužinu i tamo sređuje. Svi imamo neočekivanih problema s opremom, pa je i meni “riknula” makinja za suđe jer je dio izgorio.
Vojvodić i ja smo se mijenjali dok nije došao serviser i popravio te smo jedan dan on, a drugi dan ja, prali posuđe da pomognemo kuharu i konobaru. Nakon svega morat ću s njim razgovarati preko odvjetnika - ogorčen je Mazalin. Završio je on srednju i Višu pomorsku školu, navegavao 14 godina i bio prvi časnik palube. Već je sedam godina zapovjednik svoje jahte, guleta koji je kupio preko HBOR-a i:
- Pošteno radim i uredno otplaćujem kredit. Točno je, uvijek je borba s posadom, pa i kad mislite da je netko normalan a zapravo te ucjenjuje. Zaprijetio mi je da će me prijaviti na niz adresa, na što sam mu rekao da posjeti psihijatra! Kad bi mu netko pogledao radnju knjižicu, vidio bi da je promijenio 50 radnih mjesta i nigdje se nije snašao, samo radi te filmiće i očito se bavi ucjenama, što će vrijeme i policija dokazati. Optužbe koje iznosi i koje širi poslao sam i kolegama te Udruzi brodara i o tome se priča- kaže Mazalin i rezignirano nastavlja:
Nož u leđa
- Moja jahta je jedan od najljepših guleta i mislio sam da sam imao sreću što sam naletio na Vojvodića, ali sam dobio nož u leđa! Primio sam ga raširenih ruku i htio zaposliti dogodine, a sad moram angažirati odvjetnika da mi pomogne sve riješiti! Stojim iza svog čistog obraza, a vidjet ćemo njega. S 48 godina je još mornar, a ja sam s 24 već završio Višu pomorsku i postao drugi časnik palube. Natovario mi je dosta problema i tvrdim da puno toga laže! Oko optužbi ću reći kako iza večere bude trenutaka kad nije čisto i uredno, ali se na kraju pospremi. Njega bi ostavili da pospremi i pere suđe, a on je slikavao! Prije dvije godine je tražio da ga zaposlim ali sam mu rekao da trebam nekog mlađeg od godišta 1975. jer šepa i bole ga leđa, dva puta dnevno mora prileći. Na brodu se ne može raditi kad želiš jer imamo manovre i goste. Pa pogledajte na Tripadvisoru za naš luxury gulet: gosti su super zadovoljni i nikad nismo imali problema s higijenom ili radnicima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....