StoryEditorOCM

da ti pamet staneVjerovnici poslali popis tražbina splitskom škveru, iznos je ogroman! Čak je i Debeljak prijavio da mu je Brodosplit dužan 417 milijuna

Piše Damir Tolj
29. lipnja 2022. - 08:33

Mile ti majke, ko na kolu sreće, svaki put drugi broj: na splitski Trgovački sud stigao je popis tražbina u slučaju "Brodosplitova" predstečaja, kojim vjerovnici traže 5,5 milijardi kuna od potonulog škvera u vlasništvu Tomislava Debeljaka.

I tu nije kraj, Financijska agencija dostavila je sudu popis od ukupno 409 tražbina u propisanom roku, ali je izvjesno da će lista biti još nadopunjavana jer su neki vjerovnici vjerojatno dokumente slali poštom. Pa dok dođu...

A među vjerovnicima ima svega: od običnih radnika, preko dobavljača, institucija, države, banaka, javnih i privatnih tvrtki, raznih organizacija, pa do gomile Debeljakovih povezanih tvrtki unutar i izvan škverskog sustava.

Čak i sam Debeljak osobno, kao fizička osoba, prijavio je da mu Debeljakov škver duguje 417 milijuna kuna. Niti pola milijarde! Na ime jamstva za nepodmireni "Brodosplitov" kredit.

Milijarda državi

Teško se probijati kroz šumu dokumenata, a sve je podložno dodatnim promjenama u kompliciranom i dugom postupku, ali neke naglaske ipak ćemo dati. Evo, od ukupno 5,5 milijardi kuna teških tražbina, naša zajednička država, blagonaklona Republika Hrvatska, prijavila je da joj škver duguje više od milijardu kuna. Ukratko ćemo vam reći o čemu se radi.

Ministarstvo financija potražuje gotovo 327 milijuna kuna. Od toga se 244 milijuna odnose na državno jamstvo koje nam je naplatila VTB banka u Njemačkoj (detaljnije u okviru), a 82 milijuna kuna odnosi se na Debeljakov dug prema Carinskoj upravi u Splitu. Za PDV, carinu i druge sitnice.

A pazite ovo: Ministarstvo gospodarstva – koje su u međuvremenu napustili Darko Horvat, pritisnut nekim sitnijim istragicama, inače veliki prijatelj brodograđevnih tajkuna, ali i Tomislav Ćorić, koji se skromno skrasio u Hrvatskoj narodnoj banci, a prije je rado dolazio u škver – prijavilo je tražbine teške 733 milijuna kuna. Gotovo 100 milijuna eura.

Sve povezano sa sudskim parnicama i starim državnim doprinosima sanaciji škvera uoči privatizacije, čime je država bila posušila teške dubioze i dala Debeljaku da u džep spremi "Brodosplit" bez ikakva tereta.

Procijenite sami hoćemo li spasiti ijedan od tih sto milijuna eura...

image

Brodarska tvrtka 'Star Clippers', s kojom je Debeljak bio ugovorio gradnju putničkog jedrenjaka s pet jarbola - danas u škverskoj floti pod imenom 'Golden Horizon' - prijavila je tražbinu od 56 milijuna kuna

Duje Klarić/Cropix

More tražbina prijavile su i sve moguće banke. Na primjer, državna razvojna banka HBOR traži 360 milijuna kuna. Na ime kredita danog škveru u vrijeme korone i na ime kredita za gradnju ophodnih brodova za HRM. Koji godinama kasne i tko zna kada će biti gotovi. Od pet ugovorenih, isporučen je tek jedan. Skromni jedinac "Omiš".

Kada bismo tražbinama državnih ministarstava dodali i ovu HBOR-ovu, moglo bi se reći da RH traži 1,5 milijardi kuna u škverskoj komušini. Vjerojatno će biti i više, tko bi još zbrajao javne tvrtke, lokalne i državne, pa agencije, institucije i slično.

Jedan od golemih vjerovnika je često spominjana "VTB Bank (Europe) SE". Izvorni vlasnici su joj Rusi, ali banka je registrirana u Njemačkoj i njezino poslovanje ne podliježe ruskim uputama, još od uvođenja međunarodnih sankcija Moskvi zbog agresije na Ukrajinu. E, ta banka prijavila je tražbine teške 440 milijuna kuna. Akonto kredita od 50 milijuna eura (i kamata) koji je došao na naplatu koncem ožujka ove godine, a Debeljak ga nema od čega vratiti.

Zahtjevi banaka

Podsjetimo, isti taj Debeljak, nekako baš u to vrijeme, početkom travnja, obznanio je kako je upravo on prva žrtva sankcija nametnutih Rusiji. Kao da oni njemu išta duguju, a ne on njima! Raskrinkali smo to odavno, možda ste i čitali.

Ima još bankarskih kuća kojima škver duguje, tek će se pokazati koliko. Ilustracije radi, "Addiko" je prijavio 116 milijuna kuna...

Jesen će biti kišovita, početkom rujna je ispitno sudsko ročište, baš oko tražbina: konačnog priznavanja, osporavanja i utvrđivanja, ali sve se teoretski može razvući i do iduće godine. A onda ćemo valjda dočekati i Debeljakov plan restrukturiranja. Joj, što li će smisliti?!

Dotle, okupajte se koji put, ljeto je tek počelo: žegava je na koncu, slijede žerava i zvizdanj. Po kalendaru Izeta Fazlinovića.

Debeljak traži od Debeljaka najmanje 1,1 milijardu kuna

Posebna priča su Debeljakova povezana društva. Rekli smo već, on je sam prijavio 417 milijuna kuna tražbina, a više desetaka milijuna prijavile su razne škverske firme. Povrh toga, Debeljakova tvrtka s Maršalovih Otoka "BS Star Shipping" prijavila je devet milijuna kuna tražbina. Na tu egzotičnu fikus-kompaniju registrirana je škverska luksuzna jahta "Katina".

Debeljakova druga pacifička kompanija "Dream One Shipping" prijavila je također devet milijuna kuna tražbina. Sve u vezi s nedosanjanim riječnim kruzerom za ruske naručitelje, koji i danas pluta u škveru, dužobalni kruzer nazvan "Picasso".

Na Maršalovim Otocima ima još par Debeljaka. Jedan – putem tvrtke "Polaris Expeditions" – traži od splitskog Debeljaka 337 milijuna kuna, a drugi – putem kompanije "Polaris Exploration" – još 57 milijuna kuna. Akonto onog polarnog kruzera "Janssonius" (nov. 485) koji nije završen.

Pa onda Debeljakova DIV grupa – još u prijedlogu za predstečaj naveli su potraživanja prema škveru od 180 milijuna kuna. Škverska "Tvornica dizelskih motora" također ima tražbine: od vlastita gazde traže 35 milijuna kuna.

Sve zajedno: Debeljak traži od Debeljaka najmanje 1,1 milijardu kuna, kroz povezana društva.

Kvaka je u tome što tako raste njegov udio u ukupnim tražbinama, pa se može pogađati s drugim vjerovnicima i pokušavati nametnuti svoja pravila: na primjer, da se većina dugova otpiše, kao da ih nema, a ostali prolongiraju na sto godina, a njemu da ostane škver.

Strani brodari traže 108 milijuna kuna

Brodarska tvrtka "Star Clippers", s kojom je Debeljak bio ugovorio gradnju putničkog jedrenjaka s pet jarbola – danas u škverskoj floti pod imenom "Golden Horizon" – prijavila je tražbinu od 56 milijuna kuna. Prethodno su Debeljaku već naplatili sedam milijuna eura (više od 50 milijuna kuna). I taj razvrgnuti posao ispratila je država svojim jamstvom.

Tražbine je prijavila i tvrtka "Vinson Expeditions" – 52 milijuna kuna. U pitanju je arbitražni postupak oko polarnog kruzera "Ultramarine" (nov. 487). Možda ćete se sjetiti, lanjskog proljeća, nezadovoljni vlasnik je s nedovršenim brodom pobjegao glavom bez obzira iz splitskog u crnogorski i tršćanski škver. A Debeljak se pravio blesav, govoreći da je sve u redu i da pišemo budalaštine.

Marićevo pismeno priznanje

Ipak se na koncu sve dozna: evo što je Zdravko Marić, potpredsjednik Vlade i ministar financija, napisao u popratnom pismu, objašnjavajući prirodu tražbina njegova resora prema "Brodosplitu" u predstečajnom postupku. Budući da smo odgovor pronašli sami, Ministarstvo financija ne treba nam ga više slati posebno, iako smo im pitanja o toj temi – pozivajući se na pravo na pristup informacijama – postavili odavno. Nisu ni trznuli...

"Dana 27. travnja 2022. godine Ministarstvo financija zaprimilo je od VTB Bank (Europe) SE poziv na plaćanje po izdanom jamstvu F-008-20 u iznosu od 32.272.563,45 eura od 25. travnja 2022. godine, budući da zajmoprimac Polaris Expeditions nije izmirio dospjele obveze.

Slijedom navedenoga, Ministarstvo financija je temeljem izdanog i protestiranog jamstva F-008-20 dana 11. svibnja 2022. godine izmirilo obveze umjesto dužnika Polaris Expeditions prema VTB Bank (Europe) SE u ukupnom iznosu od 32.272.563,45 eura, što u protuvrijednosti kuna na dan plaćanja iznosi 242.997.557,40 kuna."

Ukratko, Tomislav Debeljak, vlasnik "Brodosplita", sklopio je s Tomislavom Debeljakom, vlasnikom tvrtke "Polaris Expeditions" na Maršalovim Otocima, ugovor o gradnji polarnog kruzera (nov. 485) "Janssonius", koji će poslije ići u dugotrajni najam jedne nizozemske kompanije, uz obvezu kasnijeg otkupa broda. Za posao sklopljen između dvaju Debeljaka garantirala je država s 32 milijuna eura, a "VTB Bank (Europe) SE" iz Frankfurta u Njemačkoj dala je kredit.

Pogađate, brod nije dovršen, eno ga i danas u škveru. Ugovor o gradnji raskinut je 16. svibnja 2022. godine, a štetu su platili građani. Kao što je ministar Marić na koncu i priznao. Ali zato imamo založno pravo na tom neizgrađenom brodu i prijavljene tražbine u predstečaju na splitskom Trgovačkom sudu. Pa ako ikada išta iscijedimo iz tog nedovršenog brodograđevnog čelika prepričavat ćemo uz logorsku vatru dok svizac zamata čokoladu.

04. studeni 2024 21:53