Lučica "Zenta" pretrpjela je svašta, a njezina je sudbina poznata: godine 2014. istekla je koncesija za sportsku lučicu, a zbog brojnih nepravilnosti nije produžena. To nije spriječilo pojedince da na svoju ruku gospodare Zentom bez ulaganja, što je dovelo do raznih zavrzlama i sudskih prepiranja.
Dok su se oni tako svađali i raspravljali, vrijeme je prolazilo i onda odjednom kao da je sama lučica odlučila reći dosta: urušio se mul u istočnom dijelu, što je dovelo do oštećenja brodova. To je bio znak da je došlo vrijeme da se zasuču rukavi.
Stanje je bilo iznimno loše, pa je započela sanacija lučice. Brodovi su se 2022. godine vratili u more nakon što su više od godine dana proveli na suhom vezu zbog sanacije štete.
Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije postala je koncesionarom ove lučice, odlučna u namjeri da ovaj dio grada pretvori u ugodno mjesto za vlasnike brodova, ali i sve posjetitelje.
- Lučica Zenta nije sportska lučica već imamo komunalne vezove. Radi se o lučici otvorenoj za javni promet lokalnog značaja, što u prijevodu znači da je mogu koristiti svi. Tko god je zainteresiran - rekao nam je Marin Giljanović, voditelj luke Zenta.
Poručio je da trenutno, nažalost, mjesta nema i neće ga biti u dogledno vrijeme, unatoč činjenici da je riječ o najvećoj lučici u županiji koja ima više od 600 vezova, a nakon što se izgradi vanjski lukobran moći primiti oko 800 plovila.
- Jedan dio luke je komunalni, za lokalne brodove, a rado ćemo primiti i brodove sa stranim zastavama koji se bave gospodarskim djelatnostima - kaže.
Sretni vlasnici
Cijena komunalnog veza je 100 kuna po dužnom metru godišnje za brodove do 10 metara dužine, a 200 za one preko 10 metara.
Korisnicima luke omogućili su i parkiranje vozila.
- Vlasnik plovila može kupiti karticu za ulaz u lučko područje, koju plaća 50 eura godišnje. Time smo spriječili vanjske korisnike da koriste ovaj parking na koji može stati oko 80 vozila.
Dio je već preuređen, a za onaj najdelikatniji dio istočnog lukobrana koji je pretrpio i najveću štetu još se čeka zeleno svjetlo.
- Mi bismo to čim prije preuredili, ali treba proći određene procedure. Radi se o velikim ulaganjima i o investiciji koja je veća nego što je bila ova dosadašnja. Treba napraviti rekonstrukciju lukobrana koji je probijen na dva, tri mjesta.
On je izgrađen osamdesetih godina, koristeći neodgovarajući materijal. Trebao je biti od kamenog agregata, ne bi smjela biti zemlja, no unutra ima svega. Urušio se zbog neadekvatne gradnje i vremenskih prilika - objasnio je Giljanović.
Rekonstrukcija bi se trebala napraviti do 2025. godine, no teško je to reći sa sigurnošću.
- Na vanjskom lukobranu dobit ćemo još 70 vezova sa strujom i vodom. To će biti i lijepa šetnica, a osigurat će se prostor za 60 do 70 suhih vezova.
Nadzornik lučice nam kaže kako zaposlenici vole brodove jer "imaju dušu" i da paze na njih kao da su njihovi vlastiti.
- Svaki brod u ovoj lučici ima dušu i uvik pripazimo da je sve pod kontrolom. Ako je neka nevera, onda dežuramo i provjeravamo jesu li dobro vezani. Svi mi volimo brodove, a radit u ovoj novoizgrađenoj lučici poseban je gušt - veli.
Luka Zenta napokon je "došla na svoje", a korisnici i posjetitelji mogu uživati u šetnji uz more, razgledavajući brodove. No tu još uvijek priča nije gotova, a sudeći prema izjavama voditelja i djelatnika, ovu dugo zanemarivanu luku čeka svijetla budućnost.