Rekonstrukciju i proširenje Sjeverne luke u Vranjičkom bazenu Vlada je proglasila strateškim investicijskim projektom. Vrijednost ukupnih troškova projekta iznosi 333,9 milijuna kuna s PDV-om, a investitor je Lučka uprava Split.
Zahvat obuhvaća proširenje luke s izgradnjom nove infrastrukture u morskom dijelu obuhvata, čime će se dobiti sedam vezova i šest trajektnih rampi za trajekte smještene na predjelima Pijat i Stinice.
U dokumentu Vlade RH stoji kako će se unaprjeđenje infrastrukture postići proširenjem luke Split u Vranjičko-solinskom bazenu za ro-ro brodove i alternativnim opcijama korištenja gatova. Rekonstrukcija bi išla od današnje Sjeverne luke prema zapadu, sve do "Plovputova" pogona na Stinicama.
Mediji su i ovog ljeta kad nam je živnuo turizam pisali o nepodnošljivim gužvama u splitskoj trajektnoj luci zbog kojih se čekalo i do 45 minuta na izlaz iz grada. Dok drugi gradovi imaju zaobilaznice, u Splitu kamioni i turisti moraju voziti posred grada.
Prošle godine smo pisali da se u studiji utjecaja na okoliš koju je izradio Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije, u projektu za Sjevernu luku, spominju 92 parkirališna mjesta za osobna vozila i 14 za taksije.
- U prvom redu će kamioni dolaziti u Sjevernu luku, ali budući da "Jadrolinija" i druge kompanije prodaju karte i online, pružat će se mogućnost onima koji to žele da se ukrcaju s automobilima u Sjevernoj luci - kazao nam je tada zamjenik ravnatelja Lučke uprave Joško Berket Bakota.
Iz Lučke uprave su za "Slobodnu" tom prilikom poručili da će cjelokupan putnički promet ostati u Gradskoj luci.
Upitali smo Vicu Mihanovića, ravnatelja Lučke uprave Split, postoji li mogućnost da se uz ro-ro promet i osobni automobili, koji budu dolazili s otoka i nastavljali vožnju izvan Splita, u namjeri da zaobiđu gradske gužve, iskrcavaju na gatove u Sjevernoj luci.
- Mi gradimo luke da bi služile ljudima, vidjet ćemo kakve će okolnosti biti kad luka bude realizirana. Teško je sada prejudicirati. Ako se kvalitetno riješi cestovni ulaz i izlaz iz trajektne luke, onda neće biti potrebe za takvim rješenjima koje spominjete. Najvažnije je da svi subjekti koji su uključeni u prometne projekte rade na njihovoj realizaciji i pogotovo na povlačenju EU sredstava - napominje Mihanović.
Trajekti neće zagađivati okoliš
Upitali smo u kojem roku se projekt proširenja Sjeverne luke namjerava prijaviti za financiranja iz fondova i programa Europske unije.
- Pokrenuli smo već postupak za lokacijsku dozvolu, iako nam je bila ključna odluka Vlade da se projekt proglasi strateškim pa da možemo ići prema Ministarstvu graditeljstva. Procjene su projektanata da će trebati sedam ili osam mjeseci do pravomoćne građevinske dozvole. Lovimo 1. svibnja 2022. godine da bismo s pravomoćnom građevinskom dozvolom mogli aplicirati na EU sredstva - kaže Vice Mihanović.
Na prigovore Vranjičana da će im trajekti u Sjevernoj luci stvarati onečišćenje, Mihanović odgovara kako je napravljena studija utjecaja na okoliš koja je pokazala da neće biti značajnog onečišćenja.
- Puno je čistiji promet s ro-ro brodovima nego transport ugljena, željeza ili rasutog tereta. Trajekti su čistiji nego tankeri ili brodovi s rasutim teretom - smatra.
Podsjetimo, prošle godine upitali smo "Jadroliniju" imaju li dovoljno trajekata da njima mogu ploviti do Gradske luke, a da istodobno iz nove Sjeverne luke trajektima odvoze i dovoze kamione i eventualno automobile? Odgovorili su kako će "pratiti razvoj projekta" za koji očekuju da bude gotov do 2025. godine i da će se pokušati prilagoditi novom funkcioniranju luke.