U sjeni izazova koje na gradske prometnice donosi turistička sezona, a o čemu se puno govori i piše; ostao je promet na moru. Stanje u Gradskoj luci je u najmanju ruku uzbudljivo, dok će ga oprezniji poznavatelji opisati i opasnim.
Na tragu ćakule i sami smo se uvjerili da je pogled sa Zapadne obale, a pogotovo petkom, uoči tjedne smjene gostiju, kada pusti čarteraši navale na tamošnju pumpu, uz sveprisutne taksi-brodice, barkarijole i trajekte koji neumorno navaljuju s otoka na kopno i obrnuto; ravan dobrom akcijskom filmu. Pa, iako, očekivano, nismo zatekli krvave okršaje - napetosti i jurnjave, uz neizbježnu dozu bezakonja (a valja dodati - i golotinje) nije nedostajalo.
U širem okružuju tamošnje benzinske pumpe, pred kojom je nedavno potonuo brod nakon što se u mul zaletio punom brzinom, valjalo se najmanje desetak brodica čekajući i preko ure da bi napunile rezervoare gorivom. No naoko hektična situacija od koje se i promatračima moglo zavrtjeti u glavi, uglavnom je bila pod kontrolom skipera.
Tek je jedna brodica, naletjevši “bez pitanja” prema bočnoj strani mula pred kušnju stavila njihovo strpljenje, pa je, potaknut povicima sa susjednih krma, njen kormilar objasnio kako je stao samo da iskrca putnike, te potom i sam pronašao mjesto “u redu” za gorivo.
U špici sezone - ludilo
U onih sat vremena koliko smo se tamo zadržali svjedočili smo i prekrcaju putnika iz čartera na ovom prometnom i očito višenamjenskom mulu. Pet mladih strankinja same su uplovile u luku i predale brod vlasniku koji im je rukama signalizirao gdje će se vezati, da bi se ove zatim iskrcale na pumpu s bagajama, a on brzinski poredio brodicu pa dao petama vjetra.
A da nered nije isključivo vezan za ovaj dio obale dokazali su nepromišljeni moreplovci za kormilom nekoliko taksi-brodica koje su kroz lukobrane projurile u punoj brzini, a jedna je tako nastavila prodirati i dublje u luku.
Prizor su začinile i dvije jedrilice koje su kroz cilu tu gužvu do veza u ACI marini odlučile stići dignutih jedara pa u maniri slaloma zaobilaze brodice na čekanju.
I sad na to dodajte red “gin tonica” koji se ispijao na krmama i red preplanule puti koja se presijavala na provama; i kulisa za incident vrijedan velikog platna je spremna. Što su očito primijetili i turisti na ovoj atraktivnoj šetnici, koji bi sa zanimanjem zastajkivali da bolje promotre i nerijetko fotografiraju šušur.
- Nije to ništa - kazao nam je konobar u tamošnjem kafiću odgovarajući na pitanje je li uvijek ovako mirno, ističući da smo zakasnili.
- Trebali ste vidjeti na što je to sličilo u špici sezone! Ovo je sad već debelo popustilo. Do prije tjedan, dva petak ne bi prošao bez galame i kakvog ozbiljnijeg incidenta. Situacija je znala biti baš zagužvana. Ako danas ovdje čeka 10-ak brodica, do nedavno bi ih bilo barem 20. Pa pokušajte zamisliti kako je to izgledalo - nasmijao se.
Tko je nadležan?
Da je Luka pod izuzetnim prometnim opterećenjem, kojemu u prilog ne ide “raspuštenost” Zapadne obale, unatoč ranijim najavama još uvijek bez koncesionara, kazao nam je Domagoj Maroević, ravnatelj Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije koja uskoro očekuje preuzeti tu obavezu.
- Ako uzmemo u obzir da samo ACI ima 380 vezova, plus 150 JK Mornar i 100 od JK Labud, te da na Matejušci imamo 50-ak vezova, pa ako tome pribrojimo 50-ak, 60-ak Kriljana te 25 plovila na Zapadnoj obali i konačno nautičare; dobivamo jednu zbilja ozbiljnu brojku i ogroman pritisak.
Vrlo je teško regulirati kada imate šest različitih subjekata, od kojih svaki ima svoj dio obale. Toliko je sve skupa predimenzionirano da je samo pitanje dana kada će se dogoditi tragedija. Mladi ljudi bez iskustva upravljaju brodovima, a tuda prolaze i djeca jedriličari koji su posebno osjetljiva skupina.
Zarada ne smije biti sveti gral, moramo na neki način svi skupa urediti ovo pitanje. Bilo bi idealno da svaki dan pri ulasku u Luku imamo brod Lučke kapetanije i pomorske policije, to bi bila dobra mogućnost regulacije - ističe Maroević.
Kratko o obujmu i intenzitetu nadzora nad pomorskim prometom u luci s obzirom na njegov pojačani intenzitet u jeku sezone, kazao nam je lučki kapetan Željko Kuštera, iz Uprave sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Split, odgovorne za kontrolu sigurnosti u Luci.
- Lučka kapetanija Split provodi pojačani nadzor pomorskog prometa u svrhu osiguranja visoke razine sigurnosti plovidbe, kontinuiranom nazočnošću na moru korištenjem službenih plovila, kao i inspekcijskim pregledima brodova u luci.
Svim raspoloživim tehničkim sredstvima, u suradnji s drugim tijelima državne uprave, obavlja se kontinuirani nadzor uplova i isplova pomorskih objekata osobito u razdoblju povećanja pomorskog prometa za vrijeme trajanja intenzivne nautičke sezone – stoji u njegovu odgovoru.
Zajedno smo jači
Navodi i kako je od 1. lipnja do 31. kolovoza ove godine u gradsku luku Split bilo 7735 uplova/isplova brodova, što čini 86 uplova/isplova brodova dnevno, isključujući brodice koje vrše prijevoz putnika, zatim one koje idu na benzinsku postaju, te brodice koje uplovljavaju u ACI marinu, a koje, dodao je, bilježe kamere Lučke uprave Split.
Pa iako Lučka uprava uz spomenute kamere raspolaže i preostalom potrebnom infrastrukturom za kontinuirani i sveobuhvatni nadzor na prometom u luci, za tu odgovornost, kako doznajemo od ravnatelja Vice Mihanovića, nije zadužena.
- Smatram da je nedopustivo da Zapadnom obalom i dalje nitko ne upravlja. Ne samo što gubimo prihode, već upravo i zbog pitanja sigurnosti. Ljudi koji tu dolaze ne mogu se načuditi da na ovoj lokaciji ne mogu dobiti struju i vodu, punu uslugu. A što se, pak tiče šireg stanja u luci, mogu tek kazati da mi našim dijelom koji se odnosi na obalu od malog muleta kod zgrade Kapetanije do zelene lanterne na istočnoj strani ulaza u Luku, upravljamo odgovorno, sukladno Pravilniku o redu u luci - ističe Mihanović.
Potaknuti upravo povećanim prometom u Luci, u Lučkoj su upravi, kako doznajemo nedavno naručili izradu Studije sigurnosti plovidbe, sidrenja i boravka u luci i lučkom području pod upravljanjem Lučke uprave Split, čiji je dovršetak planiran prije početka iduće turističke sezone.
Od nje se, između ostalog, očekuje da će definirati smjernice za ulaz u luku, zatim pristajanje, privez i odvez te boravak brodova na vezu, te uključiti definiranje graničnih uvjeta uplova za različite tipove brodova. Osim toga napravit će se i dodatne analize s obzirom na intenziviranje prometa u luci, kao i analize martivnih i meteoroloških okolnosti.
- Smatram da ćemo, s obzirom na intenziviranje prometa u luci koji iz godine u godinu raste, uskoro morati objediniti kontrolu ukupnog pomorskog prometa na jednom mjestu.
Mi se u tom smislu stavljamo na raspolaganje jer već imamo potrebnu operativu i službe koje rade 24/7, a s obzirom da već imamo građevinsku dozvolu uskoro počinjemo i s izgradnjom novog pomorskog prometnog terminala u koji možemo smjestiti sve službe potrebne za kontrolu prometa u luci - navodi ravnatelj Lučke uprave, otvarajući prostor za unaprjeđenje postojeće situacije.