StoryEditorOCM

na rubu egzistencijeHrvatski pomorci su prije pandemije donosili milijardu € godišnje. Poslodavci sad traže potvrdu o cijepljenju, ali našim vlastima to ništa ne znači

Piše Anđelka Kelava
25. ožujka 2021. - 14:44
Uplovljavanje kruzera Carnival Breeze u luku Gruž s hrvatskim pomorcima na povratku prema svojim domovimaBožo Radić/Cropix

Dogodilo se ono čega su se naši pomorci i pribojavali. Cijepljenje protiv covida-19 uvjet je za ukrcaj na brod kod većine svjetskih kompanija.

Potvrđuje to i jedan mladi dubrovački pomorac kojega je ovih dana kompanija za koju je ranije navegavao, pozvala da joj dostavi potvrdu ako se cijepio, piše Dubrovački vjesnik.

Zabrinut, dubrovački pomorac je kontaktirao Hrvatski zavod za javno zdravstvo i upitao kad bi mogao doći na red za cijepljenje, no dobio je odgovor kako pomorci nažalost nisu rizična skupina koja je sada predviđena za cijepljenje.

Nužna je hitna reakcija

Kakva je situacija na našem području, jesu li im se obraćali pomorci te koliko kompanija kao uvjet za ukrcaj traži cijepljenje, pitali smo koordinatora Inspektorata i voditelja ureda Sindikata pomoraca Hrvatske u Dubrovniku Romana Perića:

- Mnoge kompanije razmišljaju o tome, ali je preuranjeno kazati da u ovom trenutku mnogi eksplicitno uvjetuju ukrcaj cijepljenjem. Imali smo nekoliko poziva naših pomoraca koji su potvrdili gornje navode. Više je nego jasno da je u tijeku neumoljivo kršenje ljudskih prava na svjetskoj razini i protekcionizam u vidu "Covid putovnica", ali kukanje na tu temu neće pomoći hrvatskim pomorcima. Njima treba hitna reakcija i dovoljan broj doza cjepiva za sve kojima je to uvjet ukrcaja. U pravilu od pomoraca tražimo pisani oblik takvih zahtjeva od kompanije. U jednu ruku nam to služi za ˝obračun˝ s kompanijom jer smatramo da je nekorektno, ali i preuranjeno, uvjetovati ukrcaj cjepivom kojega nedostaje. Osim toga, i dalje traje cijepljenje zdravstveno ugroženih i starijih osoba - ističe Perić i dodaje kako im takav pisani argument služi kao pritisak na ministarstva i stožer Civilne zaštite kako bi pomorce što prije pogurali na vrh liste prioritetnih cijepljenja.

- Smatram da raspolažemo nepobitnim činjenicama za takvo što, a čak i jedan izgubljeni posao bio bi previše. Da ne spominjem olakšane smjene posade, brža putovanja, i eventualna izuzeća od karantena i PCR testova – ističe Perić.

image
Mail iz kojeg je vidljiva jasna nedvosmislena odluka kompanije Viking Cruises da na kruzere ne ukrcava isključivo hrvatske pomorce i brodare koji su cijepljeni
Mail kompanije Viking Cruices

Sindikat pomoraca Hrvatske uputio je više dopisa Ministarstvu zdravstva s upitom o cijepljenju pomoraca koji bi se, zbog prirode posla, trebali naći na prioritetnoj listi za cijepljenje.

Kako kaže Perić, službeni odgovor nisu dobili, ali prenosi izjavu ravnatelja Nastavnog zavoda za javno zdravstvo koja je javno objavljena u Novom listu. U njoj se prvi put spominju pomorci u smislu prioriteta kod cijepljenja.

Naime, dr.med. Vladimir Mićović je izjavio da je cilj tijekom ožujka i travnja cijepiti starije osobe i kronične bolesnike kako bi već u svibnju mogli krenuti s cijepljenjem osoba iz treće faze. Tu će prednost, prema Mićoviću, imati određena prioritetna zanimanja poput interventnih službi, nastavnika, pomoraca i ugostitelja.

Perić ističe kako apsolutno podržavaju takav plan cijepljenja, no prisutna je prilična doza skepticizma oko poštivanja zadanih rokova i termina, sve zbog tragično loše organizacije nabave cjepiva i Hrvatske i EU, ali i problema s AstraZenecom.

Značaj nije prepoznat

Na pitanje rješavaju li i kako brodaske kompanije kao poslodavci ovaj problem, Perić odgovara:

- Postoji apsolutni konsenzus kod svih partnera u pomorskom sektoru u Hrvatskoj oko ovog pitanja. Dakle, i Crosma (posrednici pri zapošljavanju pomoraca) i Mare Nostrum (udruga brodara op.a.) podržavaju prioritetno i dobrovoljno cijepljenje pomoraca. Interes kompanija za ovu problematiku je ogroman. Pogotovo cruising kompanije koje će vjerojatno uvjetovati i cijepljenje svojih gostiju. Izrazito je važno da ustraju do početka cijepljenja pomoraca i imaju razumijevanja za svoje pomorce. Bile su neke intencije brodarskih kompanija da sami kupe cjepivo i organiziraju cijepljenje svojih radnika, no nisam siguran da je to u ovom trenutku moguće. U perspektivi će vjerojatno biti. Možda brodarske kompanije imaju još neke dodatne strategije i načine rješavanja ovih problema, ali bih Vas svakako uputio da pitate njih – dodaje sindikalist.

image
Romano Perić, voditelj Ureda sindikata pomoraca Dubrovnik
Tonči Plazibat/cropix

Inače, ne postoji evidencija koliko naših pomoraca čeka ukracaj. U Hrvatskoj je trenutačno 16 tisuća pomoraca, a u Dubrovniku 3 i pol tisuće. Duljine njihovih ugovora o radu odnosno rostera se značajno razlikuju, a ovise o specifičnosti plovidbe i vrsti broda. Okvirno se može reći da je trećina ukupnog kadra sad doma ili napeto čeka na ukrcaj.

Prema podacima EMSA-e u godini prije početka epidemije po broju časnika šesta smo zemlja u Europskoj uniji. Pomorci čine čak 1,5 posto ukupnog broja zaposlenih u Hrvatskoj i godišnje u zemlju donesu više od milijardu eura, što samo za sebe potvrđuje njihov značaj.

Nema preusmjeravanja!


Na naše pitanje može li sindikat posredovati kod Zavoda za javno zdravstvo da, primjerice u slučaju da ostane viška cjepiva prilikom masovnih cijepljenja u Dubrovniku, preostale doze budu preusmjerene zainteresiranim pomorcima, Perić odgovara:

- Ne! Moram istaknuti da naš posao nije uplitanje u organizaciju i preusmjeravanje cjepiva. Takva inicijativa može biti kontraproduktivna i senzibilna za ostatak javnosti i protumačena kao ˝cijepljenje preko reda˝. Naše je da upozoravamo, iznosimo argumente i lobiramo kod vladajućih u ime najboljih interesa naših pomoraca - tvrdi Perić.

Singapurski poučak


Prema podacima Sindikata pomoraca Hrvatske kompanija Viking cruises je potvrdila da na kruzere (riječne i oceanske) ukrcava isključivo hrvatske pomorce i brodarce koji su cijepljeni, a u jachting sektoru već ima necijepljenog pomorca s kojim vlasnik nije potpisao Ugovor o radu isključivo zbog toga.

Sindikat pomoraca Hrvatske je više puta upozoravao da će naši pomorci u međunarodnoj plovidbi gubiti poslove na svjetskom tržištu i da je neophodno uspostaviti sustav cijepljenja u kojem bi se u početku cijepili barem oni pomorci kojima je to uvjet ukrcaja. Katastrofalna organizacija nabave cjepiva (i Hrvatske i EU) te nerazumijevanje ozbiljnosti stanja mogu prouzročiti tragične posljedice za 16 tisuća hrvatskih pomoraca i brodara.

Za primjer, Singapur je cijepio kompletni pomorski i lučki sektor u samo nekoliko dana. Filipinski i rumunjski pomorci se cijepe prioritetno kako ne bi ostali bez posla, već naprotiv, preuzeli poslove ostalih (pa i hrvatskih) pomoraca.

Trostruka samoizolacija


Kako se ukrcati na brod, ako niste cijepljeni, može biti jako komplicirano. Potvrđuje to i primjer jednog dubrovačkog pomorca. Naime, do ukrcaja na brod morao je tri puta proći samoizolaciju. Trebalo mu je više od mjesec dana dok nije došao na brod.

22. studeni 2024 22:12