Ili su akciju izveli ubačeni ruski specijalci, ili je legendarni mađioničar David Copperfield u Betini na Murteru napravio jednu od svojih velikih iluzija!
Pod tajanstvenim okolnostima usred noći, barem prema pisanju “Večernjeg lista”, nestala je iz škvera 35-metarska jahta “Irina VU”, da bi je na istome mjestu zamijenio identičan luksuzni brod, da fingira “iščezli” Sunseeker 115 i zavarava javnost i institucije da je i dalje sve kako je bilo.
No prije nego što pokušamo rasvijetliti iluziju, treba reći zašto je uopće važna jahta kojoj se navodno izgubio svaki trag, poput kaića nestalog u oluji.
Taj luksuzni brod pod posebnim je povećalom politike, državnih institucija i javnosti zato jer pripada Kazahstancu, oligarhu Alisheru Usmanovu i supruzi mu Irini Viner Usmanovoj, intimusima ruskog predsjednika Putina, čija su im vrata stalno otvorena. Par je na listi sankcioniranih ruskih tajkuna čija je imovina zamrznuta odlukama EU-a, SAD-a i Velike Britanije još na početku ruske agresije na Ukrajinu prošlog proljeća.
Uredni papiri
Usmanov je (pre)bogati kralj ruskih rudnika željeza, čeličana i telekomunikacija, a Irina, koju je Putin odlikovao Ordenom heroja rada, dugogodišnja je izbornica državne vrste u ritmičkoj gimnastici.
”Irina VU” nije jedina imovina Usmanovih u Hrvatskoj: imaju kompleks zemljišta i nekretnina kod Orebića, gdje se vlasnički pojavljuje i oligarhova sestra Gulbakhor Ismailova, također pod udarom sankcija. Nisu oni jedini ruski bogatuni koji su otkrili čari hrvatske obale, niti su jedini čija je imovina zamagljena u portfeljima off-shore tvrtki s Cipra ili Kajmanskih otoka.
Jahtu “Irina VU” sankcije su sustigle dok je bila na remontu u Betini i tako je ostala na suhome doku.
Koliko je poznato, na stalnom vezu je bila u Splitu, no taj je luksuzni brod ipak pravi kaić prema pet puta duljoj jahti Usmanovih. A tu je na Baltiku zaplijenila njemačka država, čime je prešla u državno vlasništvo, dok je “Irina VU” kod nas bila jedino blokirana ili zadržana te je cijelo vrijeme imala posadu na čelu s kapetanom.
– Spektakularni nestanak superjahte?! Prvo što čujem! – nasmijao se Boris Ninić Moro, direktor Marine Betina, kojeg smo prvog kontaktirali i zamolili da komentira informaciju.
No on je već nekoliko dana u inozemstvu pa je ljubazno obećao da će se javiti nakon što se informira kod svojih u Betini, isključivo u ulozi “oficira za vezu”. Naime, Ninić se unaprijed ogradio budući da “Irina VU” nije smještena u njegovoj marini, nego u susjednom škveru. Tvrtka je ista, no djelatnosti su odvojene.
Ninić je nazvao za pola sata, s kratkom informacijom da je “Irina VU” isplovila sasvim regularno, s urednim nalogom, kapetanom i posadom. Nije se upuštao u ocjenu koji to nalog po pravnoj snazi može biti iznad odluke Vlade RH da blokira imovinu jednog oligarha, niti zna gdje je jahta otplovila, no ponovio je da su ga u škveru informirali da je sve regularno, barem što se njih tiče.
Digla cimu i - otišla
Suprotno objavljenoj informaciji da se događaj zbio “ovih dana”, Ninić je istaknuo da je “Irina VU”, pazi sad, isplovila još prije dva mjeseca. Bez ikakvog spektakla, digla cimu – i otišla. Odmah smo Brodogradilištu Betina poslali mail s molbom da se očituju o informaciji puštenoj u medijski prostor, no odgovor nije stigao do završetka teksta.
– Nezgodan dan. Jest da nam je radna subota, ali glavnog direktora Ante Bekavca nema od jučer i bilo bi najbolje da ga kontaktirate u ponedjeljak – dočekao nas je u betinskome škveru Joško Radić, tehnički direktor brodogradilišta.
Kratko je kazao da “škver nije policajac” ili, drugim riječima, nije na škveranima da ikoga zaustavljaju, nego su to trebale uraditi zadužene institucije. Policija, kapetanija, obalna straža – svi oni koji su u nekoliko navrata dolazili u nadzor “Irine VU” dok je bila na doku.
A krajnjim senzacionalizmom, štoviše, njegovim “dnom dna”, nazvao je konstataciju u tekstu da je u betinski škver dopremljen isti takav Sunseekerov brod da bi fingirao “iščezlu” jahtu i vizualno zavarao kako je “Irina VU” i dalje na svome mjestu.
–Svašta! Ova jahta zove se “Katarina” i mijenjamo joj agregate. Sve da se nešto i želi fingirati, nije im ista dokumentacija – završio je Radić.
Opća nebriga
No pravi tuš uslijedio je nakon kratkog razgovora s osobom iz lokalne razine sustava Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, koja raspolaže s točnim informacijama o “Irini VU” i poznaje postupak prema plovilima pod sankcijama.
– Kada je brod iz suhog doka premješten u more, na operativni vez škvera, uprava je trebala pozvati nadležne službe da oko broda razapnu plastičnu traku o zabrani isplovljavanja, a nisu to učinili. Međutim, po meni to i nije pravo pitanje. Treba ga postaviti resornome ministarstvu, jer je ničim neometena, “Irina VU” napustila Hrvatsku na pomorskom prijelazu Dubrovnik, a da je nisu zaustavili ni policija, ni carina.
Budući da jahta ima ugrađen sustav satelitskog praćenja, pouzdano znam da je već odavno u Turskoj – tvrdi naš izvor.
Na pitanje smatra li da je u pitanju korupcija, odgovorio je niječno, s tonom razočaranja u glasu:
– Ne vjerujem. Prije će biti da se to dogodilo zato što kod nas nikoga nije briga ni za što!
Odgovor iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture stigao je nakon nekoliko sati i okrugao je, pa na kantune. Nimalo se ne osvrće na to da su jedina iluzija u svemu ovome – naše državne službe.
”O slučaju isplovljavanja plovila koje se nalazilo pod izrečenim mjerama u marini u Betini, obaviještene su nadležne službe pod kojima je i daljnje postupanje u smislu provođenja aktivnosti prema odgovornim osobama, kao i sprječavanje daljnjeg korištenja navedenog plovila.”
Lako je za primijetiti da u odgovoru nema ni slova o suštini pitanja, niti se navodi tko su odgovorne osobe i u kojim službama sjede? Ili će možda “Irinu VU” hrvatska ruka stići i u Turskoj, doduše uz malu iluzionističku pomoć Davida Copperfielda. Ako ne onda – soli na rep!