Sve više kompanija isporuke roba između Irske i Velike Britanije preusmjerava preko Sjeverne Irske da bi izbjegle birokraciju i kašnjenja nakon brexita, tvrde u dublinskoj luci.
Uvođenje provjera za neke robe otkako je Britanija 31. prosinca 2020. napustila trgovinsko područje Europske unije izazvalo je nagli pad isporuka između dviju susjednih zemalja i povećani promet na brodskim linijama iz Irske u kontinentalnu Europu.
No, dio se tereta sada preusmjerava kroz Sjevernu Irsku, koja je u Ujedinjenom Kraljevstvu, izjavio je direktor luke Dublin Eamonn O'Reilly.
Luka u Dublinu, najveća u Irskoj, u prvom je tromjesečju izvijestila o padu obujma trgovine između Irske i Britanije za 29 posto u prvom tromjesečju. Nasuprot tome, količina robe koja ulazi i izlazi iz luka u Francuskoj, Belgiji i Nizozemskoj u prvom je tromjesečja povećana 26 posto, a između luke Dublin i europskih luka za 18 posto.
"Preusmjeravanje velikog broja isporuka preko sjevernoirskih luka zabrinjava. Kao da se vraćamo u prošlost. Davne 1990. godine, prije uspostave jedinstvenog europskog tržišta, više od trećina isporuka išla je preko sjevernoirskih luka, a ne dublinske luke", kaže O'Reilly.
Lučki operateri će tek kasnije ove godine precizno znati koliko su im zbog novog graničnog režima smanjeni poslovni rezultati i hoće li ta dislokacija prometa biti trajna.
Desetljećima su irski trgovci robu u ostatak Europe isporučivali preko Britanije, koristeći kratki morski prijelaz do luka u Walesu, a zatim u Francusku. U dublinskoj luci vjeruju da će takozvani „britanski most“ u sljedećim mjesecima ponovno biti uspostavljen kao brza i isplativa opcija, smatra O'Reilly.