Trebao je to biti još jedan u nizu povijesnih poslova splitskog brodogradilišta pod vlasničkom palicom Tomislava Debeljaka. Unatoč brojnim najavama u posljednjih godinu dana, najveća luksuzna jahta na svijetu ipak neće biti građena ni u "Brodosplitu", ni u norveškom "Kleven Verftu", škveru koji je također bio u vlasništvu osnivača DIV Grupe, a prije godinu dana završio je u stečaju.
Nažalost, posao odlazi u Njemačku: "Meyer Werft", jedno od najvećih i najmodernijih svjetskih brodogradilišta, nekidan je objavilo da je malteška kompanija "Ocean Residences Development" izabrala baš njih da joj izgrade rezidencijsku jahtu "Njord" - nazvanu po mitološkom skandinavskom bogu mora, vjetra i uspjeha - dugu 290 i široku 33 metra, na kojoj bi svatko, uz dovoljno novca, mogao kupiti jedan od 118 apartmana. Brod bi trebao imati gotovo 85.000 brutotona i plinski pogon. Doduše, Nijemci kažu da još treba uglaviti financijsku stranu dogovora.
'Izuzetna čast'
"Drago mi je što mogu potvrditi potpisivanje sporazuma između naše tvrtke i tvrtke 'DIV Shipbuilding', koja je imenovana službenim brodogradilištem za poslove izgradnje ikonske rezidencijalne jahte 'Njord' sa 118 rezidencija, koje će stvoriti jednu od najcjenjenijih filantropskih zajednica na svijetu. Ova prekretnica predstavlja sljedeće uzbudljivo poglavlje u razvoju broda jer projekt prelazi s idejnog rješenja na konstrukciju.
'DIV Shipbuilding' svjetski je graditelj jahti i brodova s reputacijom za izgradnju visoko sofisticiranih superjahti, putničkih brodova i drugih vrlo specifičnih namjenskih plovila. Kao ponosni Norvežanin iz nacije s povijesnom tradicijom brodogradnje i dubokim korijenima u putničkoj brodskoj industriji, drago mi je što će u svemu sudjelovati i nekoliko norveških tvrtki."
Kazao je to - prije godinu dana - Kristian Stensby, američki poduzetnik norveških korijena, predsjednik kompanije "Ocean Residences Development", a objavili brojni hrvatski i svjetski specijalizirani mediji. Sve ilustrirano i potvrđeno zajedničkom Stensbyjevom i Debeljakovom fotografijom.
"Mojoj tvrtki izuzetna je čast sudjelovati u izgradnji ove prekrasne privatne jahte koju je inicirao 'Ocean Residences Development'. Svi zaposlenici grupe 'DIV Shipbuilding', kako brodogradilište 'Brodosplit', tako i 'Kleven Verft', ponosni su na ovo partnerstvo i mogućnost rada na generacijskom projektu. Sa zadovoljstvom potvrđujem da u ovim promjenjivim vremenima imamo punu potporu hrvatske i norveške vlade, koje dijele naš entuzijazam u vezi s ovim važnim projektom od kojeg se očekuje da generira tisuće radnih mjesta za kvalificirane osobe u nadolazećim godinama, od zavarivača do inženjera i mnogih drugih zanimanja."
Tim je riječima Amerikancu lani prisnažio Debeljak. Sve je djelovalo bajkovito, ali sigurno: naručitelj, izvođač, vlada jedna, vlada druga… A vlasnik splitskog brodogradilišta i proljetos je, poslije porinuća jednog od malih polarnih kruzera, najavljivao gradnju superjahte koja bi "Brodosplitu" mogla donijeti 800 milijuna eura. Povremeno se govorilo i da je čitav posao vrijedan cijelu milijardu.
Potpisan ugovor
No, prije nekoliko dana objavljene su sljedeće rečenice, a prenijeli su ih ugledni svjetski mediji:
"Sretni smo što imamo priliku partnerski surađivati s tvrtkom 'Meyer Werft', koja se bavi brodogradnjom već 226 godina - sedam naraštaja - i koja je svjetski lider u gradnji inovativnih i složenih putničkih brodova sa zvjezdanom reputacijom za iznimnu kvalitetu, preciznost i pravovremenu isporuku. Izgradili su dosad pedesetak luksuznih brodova."
Izgovorio ih je isti onaj Kristian Stensby, ali sada njemačkim, ne splitskim metalcima.
"Ocean Residences Development sa zadovoljstvom objavljuje potpisivanje brodograđevnog ugovora s 'Meyer Werft' brodogradilištem o gradnji rezidencijske jahte 'Njord'. Ciljani rok isporuke je 2025. godina", oglasila se Stensbyjeva tvrtka.
Razočaravajuće za Splićane, rekli bismo.
A Debeljak i njegovi glasnogovornici isticali su donedavno kako će "DIV Shipbuilding i 'Ocean Residences Development' djelovati kao tim koji će započeti izgradnju najveće luksuzne super-jahte na svijetu. Najviši stupanj robotske proizvodnje čelika i modularne brodogradnje koordinirat će inženjeri svjetske klase, arhitekti i rukovoditelji projekata, s kojima će na izgradnji i opremanju ikonske jahte m/y 'Njord' surađivati oko 2600 zaposlenika u Splitu i u norveškom Ulsteinviku".
"Brodosplit" je trebao biti "odgovoran za veći dio čelične konstrukcije trupa, kao i za značajan dio tehničkih instalacija. Trup će se nakon toga odvući u brodogradilište 'Kleven Verft' u Norveškoj kako bi se dovršile tehničke instalacije i izvela oprema interijera, da bi bio spreman za isporuku 2024. godine".
Rezanje limova
Zamišljeno je, kako tumače iz malteške tvrtke "Ocean Residences", da ljudi širom svijeta kupuju apartmane na brodu i da putuju morima i oceanima, zajedno s istraživačima, oceanografima i drugim stručnjacima koji se bave ekološkim pitanjima. Na suvremenom "zelenom" brodu trebalo bi biti mjesta za oko tisuću ljudi, od kojih bi posadu činilo njih tristotinjak.
Sličnih projekata rezidencijskih brodova već je bilo. Jedan od poznatijih je "The World" (Svijet). Zanimljivo, kompanija "Storylines", čiji je suosnivač Australac Alister Punton, proljetos je objavila da su izabrali upravo "Brodosplit" kao brodogradilište u kojemu će naručiti gradnju rezidencijskog broda za kružna putovanja pod imenom "Narrative", o čemu je "Slobodna" pisala proljetos.
Začuđujuće, Debeljakovi ljudi tada nisu rekli ni riječi o golemom projektu, pa nije poznato što je uopće s njim, iako je Australac bio najavio rezanje limova već iduće godine.