Oni vam danas slave svoj dan, Svjetski dan pomoraca koji se još od 1978. godine obilježava upravo 25. lipnja.
I vjerujte nam, većina će ih i na svoj "praznik" biti na moru, kao i godinama koje su iza njih kada su odlučili raditi taj posao za kojeg se uvijek kaže – kruh sa sedam kora! No, na današnji dan barem će se na tren odati počast svima onima koji svakoga dana, odvojeni od svojih najmilijih, rade taj zahtjevni "morski" posao.
A kako je to živjeti i raditi svoj posao 24 sata dnevno, upitali smo posadu trajekta "Petar Hektorović", plovila u floti "Jadrolinije", našeg najvećeg nacionalnog putničkog brodara.
– Ovaj posao ili voliš ili ne. Nema između! Atento si stalno – dočekao nas je zapovjednik broda, kapetan Ante Granić, koji u životnom kalendaru broji 62 godine, od čega ih je pola, punih 31 "barba".
Prvi na mostu, a s "Jadrolinijinim" pečatom u radnoj knjiožici od 1985. godine, znači 36 ljeta. Nakon 15 godina zapovijedanja "Markom Polom", minule četiri godine zapovijeda "Hektorovićem" čije maritimne sposobnosti je itekako dobro upoznao još daleke 2000. godine.
– Tada smo nas dva kapetana, Grgo Dujmović i ja, uz ostalu posadu obavili transfer "Hektorovića" iz Danske. Plovilo se više od deset dana, a kako je brod odličan, ima vrhunske uvjete ne samo za putnike već i za posadu, bez problema je prošlo to "upoznavanje" s još jednim trajektom u floti. A od 15. svibnja 2017. sam preuzeo kormilo, ritam smjene je 15 dana doma, 15 dana na moru, posada broji 22 člana, od toga su troje u firmi koja je zadužena za ugostiteljsku djelatnost na brodu – brojčane podatke koji znače cijeli jedan život, iznosi nam Granić, inače Baškovođanin, koji je ljubav prema moru naslijedio od pokojnog oca.
No, nažalost ili na sreću, njegovih troje djece nije krenulo njegovim stopama. Svo troje je u drugim poslovima i sa zagrebačkom adresom. Nisu niti ostali na moru. Što se brodskog ritma tiče, njega diktiraju – partence!
– Buđenje u pet ujutro, u 5.30 već na isplovljavanje iz Visa za Split. Časnik pripremi most za isplov iz luke, ja obavljam i uplovljavanje i isplovljavanje, a ostalo prepuštam časnicima palube. No, uvijek sam tu, nadgledam sve. Moj posao vam je uvijek vezan za probleme. Taj sam koji sve takve stvari rješava. Dok je mirno, netko drugi je odgovoran, a kada počne problem - tu sam. Znači barba je tu kada je nešto urgentno i kada je nešto opasno – doznajemo od našeg sugovornika, koji niže dalje:
– Do 2. srpnja imamo dvije dnevne plovidbe na ruti Split-Vis, trajanje dva sata i 20 minuta, 31 nautička milja, i radni dan mi traje do 21 sat. Kada su tri ljetne vožnje, dan završava u 23.30 sati.
I moram pohvaliti našu Upravu koja je napravila vrhunski pogodak sa mogućnosti rezervacije mjesta za vozilo na trajektu. Provodi se taj buking od 2019. godine, olakšana je situacija i za putnike, ali i za nas posadu, jer sada svi znaju kojim trajektom mogu prevesti svoj automobil, bez dugotrajnog čekanja u koloni na suncu.
Doznajemo kako je najveća gužva u garaži trajekta u 9 sati kada iz Splita kreću za Vis opskrbna vozila, kamioni prekrcani robom za opstanak života na otoku. A za "život" na brodu, i u "makinji" i na mostu, zadužen je upravitelj stroja i njegova ekipa od šest ljudi.
Kapo Mate Ledina (64), zadnjih 16 godina je na "Jadroliniji", brine se da sve bude "podmazano" na trajektu.
– Moja dužnost je održavanje stroja, zaduženi smo za svaki kvar na brodu, servisiranje svih makinja. Nisam vam ja baš za izjave, čekaju meni doli u utrobi broda moji motori i buka – "izvukao" se kapom od medijske pompe.
Barba i kapo nas zatim vode do salona. Središnjeg prostora za putnike, kojim caruju – kafić i restoran. Gdje Ivana Milanović (39) kao šefica ugostiteljskog dijela na trajektu, kojeg obavlja partnerski obrt "Brod", uz još dvoje konobara, dočekuje i uslužuje putnike na ovom putovanju od 140 minuta sati.
– Posao na brodu radim već puno desetljeće i isti je kao na kopnu što se ugostiteljskog dijela tiče. No, mi smo ovdje na "Petru Hektoroviću" putnicima i pomoć svake vrste. Jel' im treba pripomoći oko prtljage, upaliti televizor u salonu, omogućiti punjenje mobitela... za sve nas pitaju i traže pomoć, prvi smo im kontakt kada uđu na trajekt – saznajemo od šefice Ivane, koja nam otkriva kako je lanjska, covid godina prošla dobro, na sve su pazili, provodili dezinfekciju prostora, upozoravali putnike za nošenje maski, a bilo je i posla, poglavito tijekom dva ljetna mjeseca, pa je njihov konstantni angažman tijekom desetodnevne smjene na brodu – neizostavan.
Treba sve pripremiti prije dolaska putnika, biti na usluzi tijekom plovidbe i sve opet očistiti nakon pristanka u portu. Za novi vijađ...
(PROMO SD)