StoryEditorOCM

Analiza Lloyd‘s ListaBroj nesreća sa smrtnim ishodom u pomorskom prometu je u porastu, a slučajevi se ne prijavljuju

Piše M. I.
13. lipnja 2023. - 10:56

Lloyd‘s List, koristeći podatke Lloyd‘s List Intelligence o pomorskim nesrećama diljem svijeta, sastavio je godišnje izvješće o ukupnom broju smrtnih slučajeva, uključujući potvrđene smrti te podatke o nestalim osobama. Nažalost, broj nesreća sa smrtnim ishodom u pomorskom prometu je u porastu, prenosi pomorac.hr.

U razdoblju od 2013. do 2017. zabilježeno je u prosjeku 35 nesreća sa smrtnim ishodom, dok je u razdoblju od 2018. do 2022. ta brojka iznosila 51.

Učestalost nesreća sa smrtnim ishodom raste i za trgovačka i za ostala plovila. Oko 137 nesreća zabilježeno je između 2018. i 2022. na trgovačkim brodovima, primjerice brodovima za rasuti teret i tankerima, što je porast od 28% u odnosu na razdoblje od 2013. do 2017. godine.

Ostale vrste brodova, u koje se u ovom istraživanju, između ostalih, ubrajaju i ribarski i putnički brodovi, bilježe još veći porast, i to od 71% u usporedbi s prijašnjim razdobljem. U ovoj skupini od 2018. do 2022. zabilježeno je ukupno 117 nesreća.

Samo u 2021. godini zabilježeno je 65 nesreća sa smrtnim ishodom, a slučajevi zaraze koronavirusom pridonijeli su višoj brojci, navodi Lloyd‘s List.

Svake godine, stotine smrtnih slučajeva dogodi se na moru ili tijekom pomorskih operacija. Od ukupno 215 smrtnih slučajeva zabilježenih u 2022., 96 se dogodilo na trgovačkim brodovima.

Međutim, to nije konačan broj. Teško je doći do potpunih podataka koji se odnose na smrtne slučajeve zbog nedostatka transparentnosti i standardizacije u prikupljanju tih informacija, kao i zbog problema izvještavanja o nesrećama.

"Dok druge industrije mogu provesti statističku analizu nesreća sa smrtnim ishodom, u pomorskoj industriji to nije slučaj. Primjerice, zrakoplovna industrija ima izvrsna izvješća, prema kojima je napravila velike korake u poboljšanju sigurnosti, ali u pomorskom prometu vidimo pogoršanje", rekao je Grahaeme Henderson, bivši čelnik Shell Shippinga, a sada predsjednik Together in Safety Coalition.

Kako bi riješili ovaj problem i poboljšali radne uvjete za pomorce, izmijenjena je Konvencija o radu pomoraca (MLC), u okviru Međunarodne organizacije rada. Tako će se, prema izmjenama konvencije, nesreće u kojima smrtno stradaju pomorci bilježiti, a podaci će se objavljivati na godišnjoj bazi.

Izmjena bi trebala stupiti na snagu u prosincu 2024. godine. Međutim, i dalje nije jasno kako će ILO riješiti problem prijavljivanja nesreća. 

"Glavni razlog za neprijavljivanje nesreća je usredotočenost vlasti na incident, s potencijalnim posljedicama kao što su gubitak profita zbog odgoda te produljenje vremena putovanja. Nesreće su mrlje na ugledu koje mogu utjecati na najam broda u budućnosti, rast premija osiguranja, mogu potpuno uništiti reputaciju te negativno utjecati na moral zaposlenika", rekao je Henderson.

Zbog toga, većina javnih baza podataka koje prikupljaju podatke o smrtnim slučajevima nepotpuno je zbog nedovoljnog prijavljivanja. Primjerice, države zastave obvezne su dostaviti podatke o smrtnim slučajevima IMO-u. Ti se podaci zatim objavljuju u GSIS bazi podataka. Premda je izvještavanje obvezno za države članice, udio prijavljenih nesreća i dalje je nizak u odnosu na stvarne brojke.

Problem nedovoljnog prijavljivanja i nepostojanja standardiziranog okvira za prikupljanje podataka postoji i u slučajevima samoubojstava na moru. Lloyd‘s List piše da se mnoga samoubojstva ne prijavljuju, a ponekad ako su zabilježena, namjerno su pogrešno kategorizirana.

Podaci Lloyd‘s List Intelligence potvrđuju da je pomorska industrija opasna, ali i da je ključno da podaci o smrtnim slučajevima postanu dostupni kako bi se mogle poduzeti učinkovite mjere.

 

22. studeni 2024 03:39