- Ovo je za nas stvarno linija života, pogotovo za Gornje Čelo, radi školaraca koji idu u grad u školu, zbog kojih je ova linija i uvedena, ali i svega ostalog, posla, spenze... - kaže nam Kalamotez, inače redoviti putnik broda ‘Europa‘ koji Koločep s Dubrovnikom povezuje svakodnevno kroz cijelu godinu.
Javni brodski prijevoz, kojeg subvencionira Grad Dubrovnik, od gruške luke do koločepskog Gornjeg Čela, odvija se zimi dva puta dnevno, u sezoni četiri. Hvalevrijedno, jer ovo je jedini prijevoznik koji pristaje u Gornjem Čelu pa otočani koji žive na toj bandi otoka ne moraju ‘trčat preko cijelog otoka do Donjeg Čela i hvatat‘ Jadroliniju, što je nekih pola sata pješice, nego koristimo ovu liniju za transport i putnika i robe‘.
- Usklađeni su s linijom Jadrolinije tako da se ne preklapaju pa je to dodatna vrijednost i za ljude s druge strane otoka. Ukupno je otok povezan s kopnom sa osam linija dnevno, što je fantastično. To je kao da imamo autobus a ne brod – kaže ovaj kako sebe naziva polu-otočanin, koji na otok ‘pobjegne‘ kad god obveze dopuste.
Ko privatni taksi
- Ko naš privatni taksi, tako nekako doživljavamo ‘Europu‘, baš ono domaće, za našu čeljad. Uvijek je nakrcana spenzom, ljudi stvarno maksimalno koriste ovaj brod. Imamo viber grupu, svi smo uključeni, i tako znamo je li ‘Europa‘ plovi ili ne, gdje je ukrcaj u Gružu... Dobro je informaciju imat‘ na vrijeme jer će za nevremena prije stat‘ ovaj brod, manji je, pa onda moramo ići na liniju na drugu stranu otoka.
Hvali posadu ‘vrhunska je za komunikaciju, momci su super, uvijek pomognu otočanima koliko mogu‘. Dotakao se i bezvremenske ‘Postire‘ za koju se nada kako će se vratiti na rutu po Elafitima, pa dodao kako je ‘Europa‘ mala verzija ‘Postire‘.
- Ovaj brod bi trebao biti promoviran kao što je gradska autobusna linija. Time što imamo liniju na koju možemo računati, možemo tamo živjeti – kaže Xenia Detoni koja se s Pantovčaka preselila na Gornje Čelo pa su joj otočke boljke dobro poznate.
- Mislim da grad dok su ‘debele godine‘ može sebi priuštiti povećanje broja operacija, kao što je recimo povećan broj linija ‘jedinice‘, i da se ovo počne shvaćati kao gradski prijevoz, a trebao bi jer mi smo službeno i formacijski dio Dubrovnika.
Slabom točkom naziva pristanište u Gornjem Čelu ‘trebalo bi ga prilagoditi da se ovi ljudi ne moraju svaki dan razmišljati hoće li moći pristati ili ne‘.
- Zato Jadrolinija i pristaje u Donjem Čelu, a to iz moje perspektive znači pregaziti cijeli otok, tri kilometra. Ako želiš da se otok koristi kao dio grada i da otok živi, da nije samo za vikende, tada bi infrastruktura morala to pratiti. Tehnički, Gornje Čelo je puno bliže gradu od Mokošice, a bez prigradskih naselja grad se nema gdje širiti – poručuje Xenia.
Na ruti za Elafite sreli smo i Joza Šoletića, rođenog Kalamoteza. Linija za Gornje Čelo je dobra, jer ‘s one u Donjem Čelu imam sat hoda do svoje kuće‘. Ova mu ‘uštedi‘ 40-ak minuta vremena.
- Ne valja nam naša vala, malo lošije vrijeme i ne može pristat‘. Ako je malo više šćige, mora, ide riva pod vodu. To je ljetna vala – kaže Jozo i nastavlja:
- Fali stanovništva. Trebalo bi na otocima nešto učinit da se mladi mogu zaposlit‘. Veze znače, ali treba bit iskren, povezanost nije loša.
Pero Šoletić ukazuje na problem mjesta ukrcaja putnika u ‘Europu‘ u Gružu, koji nije stalan.
- Nekad se krca preko drugih brodova. Imaju koncesiju za vožnju, ima i mjesto gdje se ukrcava ali žalosno je što jedan put može, drugi ne može. Nikad nije na istom mjestu – tvrdi Pero, a putnica se nadovezuje:
- Ima mjesto ali se vežu gliseri koji voze transfere u vrijeme kad ‘Europa‘ treba pristati. To bi trebalo riješiti, jer ovo je redovna linija i trebala bi imati prednost.
Problem škoja
Linije bi, kažu, trebalo prilagoditi i onima koji rade od sedam ujutro, ali ‘to je problem na svakom škoju, ne samo ovom‘. Cijena karte je korektna, ‘ko kugla sladoleda u gradu‘.
Linija Dubrovnik – Koločep (Gornje Čelo) je uspostavljena 2013. godine, a sugrađanin Kristijan Bazdan sa svojom ‘Europom‘ u taj posao je ušao 2018. godine, ‘s entuzijazmom i potrebom da razvijemo obalni promet prema otocima koji, prema mišljenju otočana, nije bio dostatan‘.
- Od početka ljeta vozimo dva puta dnevno, od srpnja se uvode četiri linije na Koločep. Predložio sam gradonačelniku Frankoviću da liniju proširimo i na Lopud. Složio se s time, budući da Jadrolinija ima ograničeni kapacitet, pogotovo što su počeli s online bookingom pa jednim dijelom blokiraju naše ljude koji će doći i ostat na rivi. Mi smo tu da pokrijemo taj ljetni period, jer naši putnici su najvećim dijelom domaća čeljad.
‘Europa‘ će od srpnja dva puta dnevno voziti i do Lopuda. Liniju do Koločepa subvencionira Grad Dubrovnik, jer bez financijske potpore, brodaru kojem ugovor za obavljanje prijevoza traje do 2026. godine, liniju ne bi bilo moguće održavati.
- Naknadu bi trebalo povećati jer troškovi su narasli, inflacija nas je svih pojela. Nadam se da ćemo uz potporu Grada nastaviti daljnju suradnju, da će se naći sluha za to jer ovo je na dobro otočana a na kraju krajeva svoje djelatnike držim zaposlene cijelu godinu na račun te linije, godinama su tu – kaže Bazdan ističući korektnu suradnju s gradonačelnikom Frankovićem i nadležnim upravnim odjelom.
Spominje bivšeg pročelnika Marka Miljanića ‘koji je to sve pokrenuo, uvukao nas u tu priču s obzirom da smo jedini brod koji ima zimske uvjete i može ploviti cijelu godinu‘. Spominje i zapovjednika Vedrana Ruskovića zahvaljujući kojem se i prihvatio ovog posla. Nastoje dogovoriti s gradskom Turističkom zajednicom da se ova gradska linija promovira i na njihovim stranicama.
Tu pa tamo
- Ukrcaj i iskrcaj putnika u Gružu velik je problem. S obzirom da smo subvencionirana gradska linija, trebali bi imat‘ stalni vez kao što ga ima Jadrolinija. Skrenuo sam pozornost gradonačelniku da bi trebali naći rješenje sa Županijskom lučkom upravom da se odreknu 20 metara rive kako bi linija mogla komotno funkcionirati. Zimi nije problem, daju nam vez i na jednom mjestu ukrcavamo, ljeti je problem pa je jedan dan ukrcaj na mjestu ‘Karake‘, drugi na mjestu ‘Postire‘...
Dubrovčani se voze jeftinije nego s Jadrolinijom, kaže Bazdan, a cjenovno su povoljniji jer Jadrolinija ima istu cijenu za sve putnike.
- To mora biti drugačije. Dubrovčani imaju povratnu kartu do Lopuda deset eura, a do Koločepa je za Dubrovčane u jednom smjeru 2,66 eura što je stvarno više nego povoljno. Strani gosti u našem prijevozu plaćaju sedam eura po osobi što je opet jeftinije nego bilo koji brodski prijevoz koji vozi na otoke – pojašnjava vlasnik ‘Europe‘.