Kompanija Triton Submarines iz Floride od 2006. proizvodi kvalitetne podmornice namijenjene bogatim klijentima. No, isto ih tako mogu rabiti državni istraživački instituti ili druge organizacije koje iz brojnih razloga zanimaju podvodni izleti. Amerikancima posao dobro ide i njihov predsjednik Patrick Lahey očito je bio u pravu kada je prije 12 godina predvidio da će privatne podmornice postati manje-više standardni dio opreme na jahtama superbogatih.
Uostalom, slično je bilo s helikopterima - prije 15 godina imali su ih rijetki za brži transfer do vlastite jahte, a sada ih posjeduju gotovo svi tajkuni i filmski glumci.
Amerikanci su krajem 2018. uz mnogo pompe predstavili svoj najnoviji model Triton 36000/2 Hadal Exploration System.
Paprena cijena
Podmornicu su s pravom najavili kao top-model s obzirom da je predviđena za višestruke zarone do najdubljih točaka u svjetskim oceanima. To konkretno znači da se dvije osobe u njoj spuštaju u Marijansku brazdu na zapadnoj strani Tihog oceana, oko 400 km jugoistočno od otoka Guama, gdje se najdublja točka nazvana Challenger Deep nalazi na 10.994 m (36.000 stopa).
Toliko, naime, iznosi službena dubina prema mjerenjima koje je 2010. proveo US Center for Coastal & Ocean Mapping, uz mogućnost pogreške od plus/minus 40 m. Pomisao o posjedovanju privatne podmornice koja ide na najdublju točku na planeti ili do olupine Titanika, jamačno zvuči primamljivo za milijunaše željne unikatnih igračaka s kojima se mogu pohvaliti, a nije ih lako kupiti.
No, cijena je paprena pa će kupac za Tritona 36000/2 morati platiti čak 48 milijuna dolara. Doduše, cijena za prvog po redu uključuje i matični brod DSSV Pressure Drop istisnine 2000 tona i dužine 68 m.
Na ovom nekadašnjem ratnom brodu US Navy i istraživačkom plovilu agencije NOAA ima mjesta za 50 osoba. Osim Kongsberg-Simrad multi-beam sonara za topografsko mapiranje morskog dna, brod je opremljen i kranom za spuštanje i podizanje podmornice, klimatiziranim hangarom, suhim i mokrim laboratorijima, specijalnim hladnjacima za čuvanje uzoraka...
Tri robota u paketu
I to nije sve - zvuči poznata rečenica iz prodajnih TV kanala - u paketu vrijednom 48 milijuna dolara nalaze se i tri podvodna robota sa L3 sustavom akustičnih modema kako bi se olakšala podvodna navigacija podmornice tijekom zarona, kao i njezina komunikacija s matičnim brodom. Uz to, oni mogu uzimati biološke i geološke uzorke s dna, kao i 10 litara mora.
Lahey ih rado naziva izviđačima jer uz pomoć ugrađenih senzora prikupljaju i brojne druge važne podatke od početka zarona do povratka na površinu.
Kada netko kupuje podmornicu za tako puno novca i s njome želi ići u mračne dubine oceana, glavno je pitanje – koliko je ona sigurna? Znaju to dobro iz kompanije Triton pa navode cijeli niz tehničkih podataka koji su jamstvo sigurnosti. Dakle, Triton 36000/2 ima trup od 90-mm titanijuma izrađen posebnim procesom i tehnikama kako bi odolio silnom tlaku od 1089 atmosfera na dnu Marijanske brazde, što je otprilike 1,17 tona po cm².
Električni pogon
Štoviše, američka je podmornica uspješno prošla testove u Krylov državnom istraživačkom centru u St. Petersburgu i izdržala veći tlak od 1382 ATM (20.305 psi). Nadalje, 11,7 tona teški Triton 36000/2 ima električni 24-voltni pogon od 64 kWh povezan s vrhunskim Li-Fe-P baterijama kako bi zaroni trajali oko 16 sati.
One su zadužene za održavanje normalnog tlaka i ugodne temperature za dvije osobe unutar kapsule promjera 1,5 m, ali isto tako daju snagu za rad 10 električnih potisnika, 4 široko-kutne kamere i 10 LED reflektora s 20.000 lumena.
U slučaju bilo kakvih problema na dnu ili nemogućnosti samostalnog izrona, u podmornici su rezervni spremnici zraka uz čiju pomoć ljudi u njoj mogu disati oko 96 sati. U krajnjoj nuždi, posada može odbaciti baterije, balast, potisnike i drugu opremu kako bi Triton 36000/2 sam izronio.
Usput, kažimo da dvije osobe u njoj sjede u luksuznim i ergonomičnim kožnim sjedalima, a kompanija iz Floride posebno ističe da je njihova podmornica kao jedina na svijetu spremna na višestruke zarone na velike dubine unutar perioda od 16 sati, pri čemu valja voditi računa kako spuštanje traje 2,5 sati.
Finalni testovi
U idućih nekoliko mjeseci stručnjaci i inženjeri tvrtke Triton Submarinesa će u sklopu složenih testiranja obaviti više od 50 zarona s modelom 36000/2 Hadal Exploration System na 5 dubokih lokacija diljem planeta, što uključuje - izlet do ostataka Titanika, Portorikansku brazdu, Meteor Deep u Južnom oceanu, Molloy Deep kod Grenlanda i Challenger Deep u Marijanskoj brazdi. Ako sve prođe prema planu i očekivanju, podmornica će biti ponuđena na prodaju uoči ljeta 2019. Cijena je, kao što rekosmo, prava sitnica – 48 milijuna dolara.