Bilo je to u Murteru zaista – spektakularno!
Osamdeset i četiri broda našla su se na regati tradicijskih brodova na latinsko idro, i sva sreća da ih je na more ispratilo tek desetak čvorova burice pa je na startu – bar izdaljega gledajući – sve prošlo bez puno uzruja!
Zaista, nikad više brodova, a samim tim ni idrača, ni na ovoj ni na ijednoj drugoj regati na latinsko idro ikad i igdje kod nas – a namnožilo ih se na potezu od prve kalendarske u Ugriniću do zadnje kalendarske u Murteru koliko voliš.
Vrijedi ovo početi s brojkama, statistikom!
Jedrilo je oko Murtera čak 48 gajeta, plus diije gajete bez motora, 11 leuta, 7 kaića, plus 5 kaića bez motora i čak 9 kvarnerskih barki koje su u Murteru, i počasno i radno, dobile svoju kategoriju.
Evo i odakle su sve doplovili u Murter!
Sa svih strana
Čak 24 broda iz samog Murtera, 14 iz Betine, 5 iz Jezera, 3 iz Tisna, 2 iz Mošćeničke Drage, 9 iz Lovrana (!), 2 iz Raba, 1 iz Bakra, 1 iz Kukljice (a i taj je jedan sve pobijedio!...), po 2 iz Ugrinića i Prvića, 4 iz Vrboske, 3 s Hvara, 3 iz Zadra, po jedan iz Sukošana, Jelse, Splita, Rovinja, Pašmana, Zlarina i Vodica i 2 s Krapnja.
To ovaj svijet još nije vidio! A oni koji su sve započeli upravo u Murteru (bilo je ovo, na majicama piše, dvadeset i šesto “Idro”) mogu zaista biti i sretni i zadovoljni... dočim ih je onaj među nekoliko najzaslužnijih, Željko Jerat, malo grintavo, malo zadovoljno, gledao negdje iz vedrine plavoga neba nad Murterom...
Sudac regate bio je Ante Turčinov Klepac, jedno od njene djece, i jedan od onih koji su i predsjedniku “Idra” Jakovu Lovriću i cijeloj udruzi jamac da ovo – bogme neće stati.
Nije ga smela ni startna raketa kojoj je istekao rok trajanja jer je bar “sprej” za trubu bio pun:
– Tili smo brode podiliti u dvi grupe jer ih je 84 na startu, ali kako nema velikog vitra, ostavili smo tako. Najzanimljivije je ovo do Punte Gradine. Sad dalje do Stipanca i Arta mala sve će biti banda – banda – pa krma.
Puntu Gradine prvo je prošla gajeta “Baba Majo” s Tomislavom Bašićem, pa “Ilka” s Dujom Fržopom, a sveudilj se među njima vrzmala jedna mala kvarnerska lađa s oglavnim idrom i flokom, brza ko strelica! – “Kade si”, opatijske oznake OP 973. iz Lovrana, s Frankom Sirotnjakom na timunu. U vrh je izbio i leut “Mladen” s upisanim kormilarom Mladenom Mudronjom – bio bi na ponos pradidu Mladenu! A “Jaruh” s Grgom na Timunu i Anom u posadi, na ponos Željku i radost svih nas koji smo još tu, gdje njega više (naizgled...) nema.
Vječni favoriti
Nekako će se tih nekoliko i još nekoliko vječitih favorita – desetak brodova – izmjenjivati na čelu regate. Pojavom “Babe Majo” iz Kukljice s posadom Tomislava Tičića malo su se pomrsili računi dosadašnjim stalnim pobjednicima, no shvatimo to kao dašak svježine u regatnom polju “Latinskog idra”.
Ove je godine ruta duga skoro osam milja i skoro duplo duža od lanjske. Sve uvjete i planove regate kroji jedna jedina – vremenska prognoza. I stanje mora.
Iz regatnog broda “Lavsa”, čiji je davni projektant Pelaja s ove regate neopravdano izostao, gledamo okrete oko znaka usamljene opasnosti Arte male i komentiramo pojavu najnovijeg obnovljenog broda “Jaka”, gajete koja je 6-7 godina falila u regatama.
Bok uz bok, do kraja
Hitamo na cilj dočekati prve.
Par metara prije ulaska bogme je “Ilka” dobro stisla “Babu Majo” – ali se ova nije dala!
Nakon točno dva sata jedrenja u cilj je ušla prva “Baba Majo”, pa lovranska barka “Kade si” pa “Ilka” – sve jedna drugoj do boka!
Potom je nastupila prava “redaljka” vječitih favorita: “Cvita”, “Sitorica”, “Mara”, pa kvarnerski “San Francisko”, “Mladen”, “Bepina”, “Jaruh”...
Pauza u redoslijedu – a bogme pauza i u vitru...
U toj je pauzi negdje ostala i “Kurnatarica” s Dragutinom Juragom Škurim na timunu i županom Markom Jelićem u posadi.
– “Kurnatarica” sad ima idro od žutice koja propušta vitar, a i rasteglo se i već ide oko mankula – pa je sporija – govori mi sudac Klepac.
Ako se usvoje nova pravila, a hoće, to je ono što čeka sve regataše na latinsko idro... Kad izađu iz regate, mogu se oblačiti u kevlare i diljati duge lantine...
Leut “Bažokić” Ive Šikića Bažokića i cijenjena posada veterana u cilj ulazi – naravno – s pjesmom. I u trlišu. Jedina i jedinstvena.
Kad je u cilj ulazila “Baba Ivanica” TI 777, Ivica Meić Sidić na timunu, vjetar je već skoro pao.
Dočepao se cilja i kaić bez motora “Mali plavi brod” Nikole Burtine... pa sve tako do kaića “Marija” MU 186 i Jadrana Jerata i – kraj.
Ostala 34 broda isto bi rado bila regularno ušla u cilj, ali više nisu imali – s čim.
Osim s motorom.
Dok si lupio dlanom o dlan, svi su, ovako ili onako, završili na murterskom Centru – ili u moru oko njega.
Jedan kamion s dizalicom podigao je jednu po jednu kvarnersku barku na trajler i još se gradele nisu dobro ni zadimile, oni su već bili uredno poslagani na autoparkingu, odakle će krenuti put Kvarnera. Zadivljujući sportski duh, prijateljstvo i solidarnost nad kojim desetljećima bdije Robert Mohović.
Dok pišem ovaj tekst i gledam startnu, a i rezultatske liste, samo mislim koliko poznatih lica, koliko idrača, koliko pod tim idrom stečenih prijatelja... nisam uopće uspjela sresti, a lijepo piše da su u Murteru! Nikad tako!
Bilo je čudo toga svita i čudo brodova, i čudo dobre volje i dobre vibre i dobrog vrimena, i dobre spize i dobre glazbe i pisme... Ko u neka najbolja vremena.
Naposljetku – a nikako na kraju priče – Nagrada Željko Jerat ove je godine dodijeljena velikom zaslužniku u svijetu tradicijskih brodova i plovidbe prof. dr. Velimiru Salamonu. U ime obitelji Željka Jerata dodijelila ju je kći Ana, a u ime dr. Salamona preuzeo dr. Joško Božanić.
Predsjednik “Idra” Jakov Lovrić govori mi da žali što ovako javno ne može zahvaliti svih sponzorima i donatorima – a šta’š kad ne može!
Rezultati po kategorijama
Gajete s motorom:
1. Baba Majo, PR 258362, Tomislav Bašić
2. Ilka, MU 887, Duje Fržop
3. Sirotica, MU 484, Damir Ćorkalo
Gajete bez motora:
1. Peinka, RB 6, Petar Španjol
Leuti:
1. Mladen, MU 686, Mladen Mudronja
2. Jaruh, MU 10024, Grgo Jerat
3. Grbinac, MU 835, Dominik Popović
Kaići:
1. Marija, MU 186, Jadran Jerat
2. Bruka, MU 175, Šime Lovrić
Kaići bez motora:
1. Frane-Molky-Noel, OP 336, Anton Grego
2. Mali plavi brod, Nikola Burtina
3. Golubica, MU 289, Roko Rameša
Kvarnerske barke:
1. Kade si?, OP 873, Franko Sirotnjak
2. San Francisko, OP 182, Mario Basan
3. Julijana, OP 4136, Feručo Brubnjak