Na oko 40 metara dubine danas je pronađena Inina plinska platforma Ivana D. koja je prije nekoliko dana u jeku olujnog nevremena nestala s pučine mora. U četvrtak ju je položenu na dnu mora pronašao robot nakon što je vrijeme inspektoru sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, predstavniku Ine, Koordinacije za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, te energetskom inspektoru za naftno rudarstvo Državnog inspektorata omogućilo da isplove iz Pule u smjeru nestale platforme, piše Jutarnji.hr.
- Oko 7.40 minuta u četvrtak ujutro brod Junak s robotskom ronilicom i predstavnicima kapetanije, ministarstva te Ine isplovio je prema poziciji i ondje su odmah uočili da je platforma na morskom dnu. Nije uočene nikakvo zagađenje mora jer su se odmah aktivirali svi zaštitni ventili, kazala nam je pulska lučka kapetanica Dolores Brenko Škerjanc.
Nadležno ministarstvo samo je u svom priopćenju navelo da će temeljem ovih saznanja i nalaza na mjestu događaja, nadležne službe postupiti će u skladu sa zakonskim ovlastima.
A predstavnik Ine Tvrtko Perković, operativni direktor proizvodnje i istraživanja nafte i plina, nakon što se posada iskrcala s Junaka u Puli kazao je da će šteta za Inu biti oko 15 milijuna dolara te da je pitanje što će dalje biti s tom bušotinom, odnosno hoće li se ona nastaviti eksploatirati ili će biti zatvorena. Jedno je sigurno, platforma će s ove pozicije biti odtegljena.
- Ustanovili smo što se dogodilo s platformom. Uslijed naprezanja 4 nosača, koju drže platformu pričvršćenu za pilote koji su utemeljeni na dnu mora, su pukli i platforma je izgubila stabilnost. Savinula se. Dakle, njen srednji dio nije puknuo, nego se savinuo, a u njemu se nalaze cijevi koje izlaze iz bušotine te se tako savinuta polegla na dno. Svi sigurnosni sustavi uključeni su na vrijeme, tako da su svi ventili bili zatvoreni i nije došlo do ni do kakvog istjecanja niti zagađenja, kazao je.
Dodao je da održavanje ove platforme, koja je postavljena 2001., nije razlog ovog incidenta. Naime, u listopadu ove godine obavljen je posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad. Pregled podvodnog dijela Ivane D napravljen je 2018. godine, uz prisutnost inspektora Hrvatskog registra brodova. Također, objekt je od strane Inine posade zadnji put pregledan 1. prosinca 2020., o čemu postoji zapis u dnevnom izvještaju.
- Ova platforma ima drugačije riješeno učvršćivanje na dnu bušotine u odnosu na druge na Sjevernom Jadranu. Slijedi istraga koja će detaljno utvrditi što je stvarni uzrok ovog događaja, a pored toga trebamo čim prije pristupiti analizi na koji način sanirati lokaciju. Prema propisima mi smo dužni platformu odtegliti i završno pristupiti bušotini te ju dodatno osigurati. Bilo na način da ćemo je ponovno provesti proizvodnji ili ćemo ju trajno napustiti i zacementirati sukladno propisima, kazao je Perković.
Govoreći o šteti koja se kreće oko 15-tak milijuna dolara, kazao je da ima i vezanih šteta proizvodnje.
- Vrijednost izgradnje platforme je bila oko 12 milijuna dolara, a danas bi jedna takva platforma bila skuplja za 20-tak posto, kazao je Perković dodajući kako je čudno da se to dogodilo i da se to nije smjelo dogoditi.
- Platforma je uredno održavana i sve su inspekcije na njoj napravljene. De facto je njen podmorski dio 2018. godine detaljno pregledan i nisu utvrđene nikakva oštećenja. Tako da to nije uzrok, ali nešto jest. Ovo je velik udarac za ugled firme, ali i za nekoga tko je u pozadini uzrok ovog događaja, a to je netko tko je platformu dizajnirao, izradio i postavio. A platformu je dizajnirala i izgradila talijanska tvrtka Rosetti, izgrađena je u Viktoru Lencu, a postavila ju je talijanska tvrtka Saipem. Izvođači radova su garantirali performanse koje je platforma trebala imati i koja je po svoj dokumentaciji imala, zaključio je Perković.
Inače, zbog jakog vjetra i velikih valova na sjevernom Jadranu tijekom vikenda, u poslijepodnevnim satima u subotu 5. prosinca došlo je do gubitka procesne komunikacije i navigacijskog sustava, a potom i vizualnog kontakta s nenastanjenim eksploatacijskim odobalnim objektom Ivana D.
Kao što je ranije navedeno događaj nije utjecao na okoliš. Nije zamijećeno propuštanje plina, a plinovod koji je otpremao plin s bušotina je u dobrom stanju, stabilan i pod tlakom. Uslijed događaja na Ivani D automatski aktivirao sustav za isključivanje u nuždi (eng. ESD – Emergency Shut Down) te su zatvaranjem dubinskih sigurnosnih ventila plinske bušotine dovedene u sigurno stanje.
U Ini napominju da sigurnost opskrbe nije ugrožena te da se proizvodnja na svim ostalim odobalnim eksploatacijskim objektima odvija po planu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....