Slovensko malo brodogradilište Oceantec na sajmu u Biogradu svijetu je predstavilo svoju novu brodicu duljine nešto ispod 6 metara. To ime u jedriličarskim krugovima poznato je po proizvodnji hi-tech jedrilica duljine do 40 stopa.
Iako se vanjskim dizajnom doima kao plovilo budućnosti, Optimus 575 klasičnog je koncepta plovila s centralnom konzolom, ali u odnosu na slična plovila u tržišnom okruženju organiziran je i građen s jedriličarskom profinjenošću – posvećenost ergonomiji, maksimalnoj iskorištenosti prostora i detaljima, uz visoki stupanj završne obrade.
Sigurno je za to zaslužna i suradnja s jednim od najinovativnijih navalnih arhitekata mlade generacije – francuzom Samuelom Manuardom, našoj javnosti poznatog po jedrilicama Seascape.
Iako je dizajn jedan od ključnih čimbenika pri odabiru plovila, za krajnju ocjenu ipak je odlučujuća njegova funkcionalnost. Kokpit je organiziran sa stazom oko upravljačke konzole za nesmetano kretanje od krmenog do pramčanog dijela po cijelom plovilu.
Centralno mjesto zauzima velika centralna konzola s vjetrobranom pogodnim za sve oblike sportsko-turističke navigacije. Prostor unutar kokpita je podijeljen na tri područja koja funkcionalno nadograđuju jedan drugog za udoban i siguran smještaj šesteročlanoj posadi.
Iako nema posebno istaknuti špirun, prostran podest sa spremištem za konop na samom pramcu olakšava silazak na obalu, a za silazak s pramca u kokpit zadužena je velika pramčana klupa s dodatnim spremnikom. Posebnim umetkom se pramčana klupa i ona ispred konzole povezuju u jedan prostor za veće sunčalište.
Dobro usklađeno
Sigurnost koju putnici osjećaju na plovilu dodatno je naglašena visokim bočnim stranicama i ogradom od inoksa. Lak pristup iz pramčanog dijela u krmeni kokpit omogućen je prolazima oko konzole koja dominira centralnim dijelom. Konzola svojom veličinom i površinom omogućuje dosta prostora i zaštitu posade za njom.
Upravljačka ploča s kolom kormila je promišljeno pomaknuta od ostatka konzole što omogućuje skiperu prirodniji i udobniji položaj prilikom vožnje, a dobio se i prostor za odlaganje stvari sa strane. Na konzolu i upravljačku ploču se skladno nadovezuje vjetrobranom čiji okvir ujedno služi i kao rukohvat. S obzirom na to da postoji postolje nije jasno zašto vjetrobran nije širi jer bi onda štitio i suputnika.
Ipak, ergonomično i funkcionalno osmišljeno upravljačko mjesto pruža besprijekoran pogled na plovni put, a opremljena s dvije fotelje pruža maksimalnu udobnost skiperu i suvozaču. Ispod konzole su jedno otvoreno i zatvoreno spremište, a u podu je prostrano spremište gdje je smješten i spremnik goriva. Spomenimo još da samopražnjenje kokpita omogućavaju dva drenažna otvora na krmi.
Velika čvrstoća
Posebno nas je dojmio raspored cjelina na krmenom dijelu. Pod klupom s naslonjačem je veliko spremište, a motorni prostor je dizajniran tako da olakša pristup motoru, ali i krmenim platformama tik do morske površine, gdje su postavljene i sklopive ljestve. Veliki adut Optimusa je korištenje suvremenih tehnologija stakloplastične gradnje za veliku čvrstoću iminimalnu težinu.
Plovidba na Optimusu pohvalno je suha, jer oblik trupa iznad vodene linije odbacuje more i kapljice daleko od broda. Sam trup nije predodređen za postizanje maksimalnih brzina već u efikasnosti kretanja kroz more i tlocrtno više sliči trupu jedrilice nego glisera. Standardno je napravljen u sendviču gdje se pluto koristi kao jezgra, ali postoji i jezerska inačica klase D koja za jezgru koristi pjenasti materijal airex za 100 kilograma manju težinu trupa.
Na otvorenom moru trup je vrlo stabilan. Valove plovila u prolazu siječe bez problema, a u srazu s većim valov malo se podigne i slijeće nježno na sljedeći, što je u glisera takvih dimenzija češće izuzetak negoli pravilo. Svaki nagli okret otkriva sportsku nastrojenost glisera, osigurava precizne i sigurne zaokrete te se Optimus iskazao kao lako upravljiv brod.
Do izražaja je došlo dobra promišljenost upravljačkog mjesta gdje su sve komande bile na dohvat ruke, a instrumenti i plovni put na oku skipera. Jedino je neobično što je ručica gasa na sredini konzole, pa bi ovaj brod bio idealan za ljevake.
Krstarenje na 20 čvorova
Testirani model je bio opremljen četverotaktnom Yamahom GETL od 70 konjskih snaga koja koristi najnovije tehnologije za optimizaciju procesa sagorijevanja i precizno reagira na svaki pomak ručica gasa za superiorno upravljanje. Štedljiva Yamaha je uz pomoć efikasnog trupa do glisiranja stigla za manje od 10 sekundi, a do maksimalne brzine od 26 čvorova pri 5500 o/min trebalo nam je manje od 20 sekundi.
Najugodnije smo se osjećali na 4500 okretaja pri brzini od oko 20 čvorova iako smo režim glisiranja mogli održavati i pri brzinama oko desetak čvorova. Budući da je predviđen smještaj putnika na pramcu i na krmi, vrijedi naglasiti da smo uzdužni nagib bez problema korigirali trimom motora.
Zahvaljujući svom dizajnu koji naglašava sportski stil uz neke futurističke detalje, promatramo li ga iz te perspektive, čini se da će Optimus i za više godina izgledati svježe i u trendu.