StoryEditorOCM

NJEMAČKI TORPEDOUrednik Otvorenog mora testirao je električni skuter za vuču Cayago Seabob F5S i zaključio: ‘Ploviti i roniti s njime u rukama izniman je užitak‘

Piše Željko Simunić
29. kolovoza 2015. - 12:52

Njemačka tvrtka Cayago AG iz Stuttgarta već godinama proizvodi Seabob, električne high-tech uređaje s kojima se kupači mogu brzo kretati po morskoj površini, ali i u dubinama. Nijemci svoj Seabob nazivaju morskim sanjkama, premda isto tako možemo reći da je riječ o skuteru za vuču čije su performanse uistinu impresivne.

Istini za volju, kada je predstavnik Cayaga za područje Dalmacije Teo Marinović redakciji Otvorenog mora ponudio test modela F5S, bili smo pomalo skeptični u pogledu njegovih mogućnosti, no nakon testnih vožnji na splitskoj plaži Kaštelet i u Lokvi Rogoznici, F5S nas je debelo demantirao.

Jednostavan transport

Cayago F5S je uređaj koji u startu plijeni pažnju aerodinamičnim dizajnom, nužnim za avanture po moru i u dubinama. Dug je 115 i širok 50 centimetara, što znači da se lako stavlja u prtljažnik automobila ili drži na palubi broda. Teži otprilike 35 kilograma, pa ga jedna malo jača osoba može sama transportirati iz vozila do plaže, no ipak je sigurnije kada ga uz pomoć dvije ručke nose dvije osobe.

image
Dimenzije omugućuju transport u prtljažniku automobila
Cropix

Pri njegovoj izradi Nijemci su u vlastitoj tvornici Bad Salzuflenu rabili najkvalitetnije materijale, poput hard-integral plastike (kućište), karbona, keramičkih slojeva i metala otpornih na sol, znajući da kvaliteta i pouzdanost prije ili poslije donose tržišni uspjeh. Uostalom, Seabob je u startu bio zamišljen kao luksuzna vodena igračka (Luxury Seatoy) koju će rado kupovati bogati i zahtjevni vlasnici velikih jahti.

No, odaziv kupaca postao je toliko velik da se proizvodnja sa 600 primjeraka povećala na 4000 komada godišnje, a njihove vodene sanjke počeli su kupovati i ljudi malo dubljeg džepa koji nemaju plovila, nego ga drže kod kuće i transportiraju do mora.

Patentirani pogon

Glavni forte Seaboba je njegov patentirani E-Jet Power System. Preciznije govoreći, riječ je o pogonu High-Torque-Synchron s trofaznim Sinus-Power Managementom kojim upravlja mikroprocesor. Ovaj jet pogon radi na principu usisavanja mora uz pomoć brzo rotirajućeg impelera. Voda se zatim pod visokim pritiskom izbacuje kroz jet kanal, što pogoni skuter. Ključ uspjeha ovog uređaja leži u tome što za pogon ne rabi previše struje, a to omogućuje vožnju od otprilike sat vremena.

image
Kod zarona se vrh skutera samo usmjeri prema dolje
Cropix

Doduše, istina jest da ima ugrađene high-energy litijum-manganske akumulatore kapaciteta 1,8 kWh (48 V, 23 Ah), ali nas iskustvo uči kako nema te baterije koja bi dugo izdržala vožnju ako se za pogon troši previše energije. A da kombinacija E-Jet Power pogona i litijum-manganskih akumulatora uistinu čuda radi, uvjerili smo se u to tijekom testa koji je trajao i nešto duže od 60 minuta.

Budući da mu je pogon električni, F5S nimalo ne zagađuje okoliš, a kako pluta na površini i ima vrlo jednostavno upravljanje, mogu ga rabiti i djeca s navršenih 14 godina. Skuter ima dvije drške na kojima se vozač drži ispruženim rukama, a brzina se regulira uz pomoć tipki po tiptronic principu. Desnim palcem se pritiskanjem zelene tipke (+) ubacuje u neku od šest raspoloživih brzina, dok se pritiskom palca lijeve ruke brzine vraćaju unatrag.

Sigurnosni okidač

Inženjeri Cayaga veliku su pažnju posvetili sigurnosti vožnje, kako bi se korisnici mogli bez opasnosti za sebe i druge kretati između kupača, ali i naglo stati u mjestu. Upravo zbog toga na desnoj ručki, kao na pištolju ili pušci, postoji okidač (trigger).

Kada se, dakle, pritiskom zelene tipke ubaci u prvu brzinu, skuter ne reagira, nego poslušno čeka da korisnik stisne okidač i tek tada vožnja gotovo bešumno kreće istog trenutka, što upućuje na odličan odziv. Trigger je vrlo važan i kod upravljanja jer se njime skuter i zaustavlja. Naime, čim ga vozač prestane stiskati, Seabob trenutno staje, neovisno o tome je li u prvoj ili šestoj brzini.

Na taj način je ostvarena maksimalna sigurnost – juriti se može u bilo kojoj brzini, ali otpuštanjem okidača vodene sanjke staju gotovo u mjestu. Treba, međutim, znati kako Seabob pamti brzine i ponovnim stiskanjem triggera opet kreće u istoj brzini u kojoj je i prekinut. No, svi oni koji kod ponovnog pokretanja žele ponovno krenuti, ali manjom brzinom, samo trebaju stiskati crvenu tipku i vratiti jačinu pogona na željenu razinu.

Impresivna snaga

Što se brzine kretanja tiče, to je posebna priča... S obzirom da imam 93 kg, F5S me u prvoj brzini (15 posto kapaciteta) vukao sporo, što je poželjno kada ste u moru s puno kupača. Ubacivanjem u drugu je živnuo na 30 posto kapaciteta, a to je i dalje ugodan osjećaj, no već je u trećoj (45 posto) iskazao snagu.

Prebacivanje u četvrtu brzinu (60 posto) rezultiralo je vrlo brzim kretanjem po površini, dok je peta brzina (75 posto snage) po malo većim valovima već počela stvarati ugođaj usporediv s onim kada vas po površini mora vuče motorni čamac.

Daleko od obale i kupača probao sam, naravno, i šestu brzinu (100 posto snage) i ostao iznenađen silom vuče. Pročitao sam prije vožnje u brošuri kako F5S stvara potisak od 680 Newtona, ali nikako nisam očekivao takvu erupciju snage. Skuter je poput torpeda probijao valove i morao sam ga vrlo čvrsto držati kako ga ne bih ispustio.

Možda se varam, ali sam imao dojam da bi od Kašteleta do Čiova stigao za samo desetak minuta. Uostalom, nominirana snaga mu je 4 kW, a tvornička testiranja su pokazala maksimalnu brzinu od 20 km/h na površini.

Korisna maska

U ovoj situaciji shvatio sam svu važnost uloge okidača – čak i da sam jureće sanjke ispustio zbog napora, F5S bi stao na mjestu jer desna ruka više ne bi stezala trigger. Kao dugogodišnji vozač jačeg motocikla, maksimalnu ocjenu također mogu dati za upravljivost. Plovnost u vodi mu je približno 10 kilograma i lako ga se fizičkom silom usmjerava u svim pravcima.

image
Skuter zaokreće laganim usmjeravanjem
Cropix

Puni okret se pravi u radijusu od jednog, odnosno jednog i pol metra, ali u cijeloj priči treba povesti računa o dva detalja.

Tijekom vožnje svakako treba nositi naočale za plivanje ili masku za ronjenje, jer je u šestoj brzini prskanje vode uistinu jako, posebno ako ima valova. Drugi je detalj pomalo bizaran – kupaće gaćice moraju se dobro vezati jer ćete ostati bez njih... Naime, mlaz vode iz skutera vozaču ide prema donjem dijelu trbuha i na većim je brzinama vrlo jak!

I zaron sa Seabobom lako se odrađuje. Dovoljno ga je ubaciti u drugu brzinu, te koristeći težinu vlastita tijela i snagu ruku, uroniti ispod površine i tada počinje još bolja zabava.

Zaroni i uživaj

U takvim je situacijama nošenje ronilačke maske posebno preporučljivo jer se može uživati u morskom krajoliku. Ispod mora Cayagova igračka ipak nešto slabije vuče, pa je najveća brzina 15 km/h. No, i to je više nego dovoljno za potpuni užitak.

Sigurnost je zajamčena i u ovoj sferi – kada vozač iz bilo kojeg razloga ispusti skuter iz ruku, on staje i sam izranja na površinu.
S obzirom na tvorničke postavke softwarea u ugrađenom računalu, Seabob se automatski isključuje na dubini od 2,5 metara.

image
Odličan je za podvodno razgledavanje
Cropix

No, vlasnik može unošenjem personaliziranog PIN broja (kao na mobitelu), promijeniti postavke, pa na uređaj postaviti utege (dodatna oprema) i krenuti još dublje. Maksimalno do 40 metara, što je važan podatak za scuba ronioce koji će s njime lakše doći do željene dubine. Izmjenom softwarea moguća je još jedna funkcija – Seabob će, baš poput taksija, čekati, odnosno lebdjeti na zadanoj dubini dok se ronilac ne vrati kako bi s njim brže stigao na površinu.

Veliki kontrolni TFT kolor ekran također je bitan dio njemačke jurilice. Na njemu se očitavaju najvažniji parametri, kao što su stupanj brzine (od 1 do 6), uporaba snage (od 0 do 100 posto), preostala razina energije u akumulatorima i raspoloživo vrijeme za vožnju, dubina, temperatura mora... Podaci s ekrana lako se očitavaju gotovo u svim režimima vožnje. Jedino ne odmah nakon zarona, kada ga mjehurići zraka kratko vrijeme prekriju, te tijekom jurnjave po valovima u najvećoj brzini.

Grupni transport

Cayagov skuter moramo pohvaliti i za jednu neočekivanu kategoriju. Naime, kada se naša ekipa odmakla daleko od obale i zbog umora poželjela vratiti, poslužio je odlično za grupni transport – lijevom rukom uhvatio sam desnu ručku i stisnuo okidač, drugi član ekipe držao se za lijevu ručku, dok je fotoreporter Božo, natovaren opremom za podvodno snimanje, uhvatio moju nogu. I tako smo, odmarajući se, brzo došli do plaže. Proizvođač, inače, navodi da ispod mora može povući 20-ak ronilaca koji jedan drugoga drže za noge.

Sve u svemu, F5S se na našim testovima pokazao vrlo zabavnim uređajem vrhunskih svojstava. Sigurnost i upravljivost su besprijekorni, a snaga u najvišem stupnju pogona doista impresivna, što sve zajedno pruža veliki užitak onome tko njime upravlja. To je i glavni razlog njegove rastuće popularnosti među kupačima, budući da se odnedavno počeo iznajmljivati na nekoliko plaža u Dalmaciji.

Jedina mana koju možemo spomenuti ne tiče se ni tehnike ni performansi, nego novčanika – testirani model, shodno svojim vrhunskim tehnološkim adutima, stoji 10.780 eura, što nije mala cifra. Kažimo na kraju da se uporabom standardnog punjača baterije napune za osam sati, dok se kupnjom posebnog brzog punjača, koji košta 1685 eura, vrijeme punjenja skraćuje na 90 minuta.

TEHNIČKI PODACI

Seabob F5S potpuno je vodonepropustan, ali ga je na kraju dana preporučljivo oprati slatkom vodom. Dimenzije su mu 1152x507x372 mm, teži 35 kg, snaga elektromotora iznosi 4 kW, maksimalni potisak jet-pogona je 680 N, a brzina 20 km/h na površini i 15 km/h u dubini.

Ima šest brzina, litijum-mangan baterije (1,8 kWh, 48V, 38Ah) dovoljne za 60 minuta vožnje, te standardni punjač koji ih obnavlja na 220 V mreži za osam sati.

U dodatnu opremu modela F5S spadaju: brzi punjač baterija (1685 eura), torba (285 eura), držač za pod ili zid (235 eura), par utega za dublje zarone (378 eura), kolica za lakši transport (468 eura) i sigurnosni pojas (192 eura).

image
Zaslon i komande skutera
Cropix

CIJENE I PRODAJA

Seabob skutere za vuču po moru i dubinama proizvodi njemačka tvrtka Cayago iz Stuttgarta. Ovlašteni idistributer za Hrvatsku je tvrtka Sea-More-Sports , dok će ih u Splitu nuditi Boltano.

Kupcima će biti dostupni u 12 boja. Cijena jačeg modela F5S iznosi 10.780 eura, dok malo slabiji F5 košta 7845 eura (ima četiri brzine, potisak od 480 N, može ploviti 50 minuta i dosegnuti na površini 15 km/h, a pod morem 11 km/h).

01. studeni 2024 10:33