StoryEditorOCM

Leteća ljepoticaTestirali smo Salpu Laver 23 XL: plovidba je u svakom segmentu bila vrlo ugodno iznenađenje, i pri najvećim brzinama osjećaj za timunom je odličan

Piše Damir Višić
16. travnja 2018. - 15:16

U potrazi za svojim prvim plovilom budući vlasnici najčešće traže motornu brodicu s kabinom, dužine između sedam i osam metara, pa nije ni čudno da je ponuda takvih plovila najveća.

Već prema afinitetima, traže ugrađene ili izvanbrodske motore, veće ili manje snage, a da takva brodica bude jednako pogodna za odlazak na kupanje, kraće ili duže izlete pa i za povremen odlazak u ribolov, po mogućnosti i do udaljenijih pošta.

Ležaj za sunčanje

Salpa Laver 23 proizvodi se u dvije varijante, varijanti X za izvanbrodske motore snage do 250 i varijanti XL za ugrađene motore snage do 300 konjskih snaga. Nama je za ovaj test ponuđena ova prva s motorom maksimalne nazivne snage, Hondom 250.

image
Honda 250 daje dovoljno potiska za 42 čvora
Božidar Vukičević/Cropix

Krmene platforme izvučene su gotovo do stražnjeg ruba motora i dosta podignute od mora, pa je ukrcaj preko krme dosta jednostavan i siguran. Niska vratašca s lijeve strane otvaraju ulaz u kokpit koji je u nešto nižem nivou od platforme.

Već se na prvi pogled vidi kako ima sve što i veći brod, samo u manjim gabaritima. Ponekad ovakva rješenja znaju biti kompromitirajuća, ali ovdje je sve to nekako dobro izbalansirano i ima dovoljno komfora, istina, za manji broj ljudi.

Prolazi uz kabinu prema pramcu čine se relativno uskima, ali su dovoljno široki za stopalo, a čvrsta palubna ograda pristojne je visine i pruža potpunu sigurnost. Ispred vjetrobranskog stakla, uz rubove kabine ugrađeni su i niski čvrsti rukohvati, a krov kabine s postavljenim tapeciranim jastucima organiziran je kao ležaj za sunčanje.

Nije velike dužine, ali koristeći nagnuto vjetrobransko staklo kao naslon, za dvije osobe je dovoljno komotno.

Priručna kuhinja

Portela u vrhu pramca natkriva niski vertikalni sidreni vinč, a ispred nje je kanal u kojem je nosač sa sidrom, sve zajedno ispod nivoa palube, te natkriveno širokim gazištem tako da je i ukrcaj preko pramca dosta komotan i siguran. Kaštanjole pramčana priveza pomaknute su uz samu razmu.

Iznad kokpita je rollbar s kojeg se prema naprijed i prema nazad mogu razvući tende. Kokpit je podijeljen u dva dijela. Naprijed, desno od ulaza u kabinu je prostor za kormilara s dosta komotnim sjedalom, dovoljno širokim i za dvoje.

image
Upravljački pult
Božidar Vukičević/Cropix

Lijevo od ulaza je manji ležaj s uzdignutim naslonom, zgodan za odmaranje u hladu, a ispod njega priručna kuhinja, kuhalo s jednim plamenikom i manji sudoper.

image
U kokpitu je i priručna kuhinja
Božidar Vukičević/Cropix

U stražnjem dijelu kokpita s desne strane je polukružna sjedeća garnitura s manjim montažnim stolom, a s lijeve prolaz uz koji je ugrađen hladnjak i fleksibilna cijev ručnog tuša s još jednim uskim sudoperom.

Premda sve djeluje malo, oko stola je dovoljno prostora za četiri do pet odraslih osoba. Naravno, svi slobodni prostori su iskorišteni za gavune, a ovaj pod krmenim sjedalom je toliko velik da je na XL modelu korišten za strojarnicu.

image
Praktični gavuni su posvuda
Božidar Vukičević/Cropix

Klizna vrata

Jastuci iza naslona krmena sjedala nisu dovoljno veliki za ležaj, ali je vrlo udobno sjedalo orijentirano prema krmi. Jedan je jastuk na poklopcu koji natkriva zdenac motora, a koji se prilikom podizanja motora podigne. Ulaz u kabinu otvara klizna stijenka koja se uvuče ispod komandne ploče tako da nimalo ne smeta.

Desno je dovoljno velika toaletna kabina s tušem, naprijed V sjedalo s montažnim stolom koji se može spustiti i tako od cijelog pramca formirati veliku postelju, a nazad, ispod kokpita, komotna dupla postelja.

image
Veliki pramčani ležaj...
Božidar Vukičević/Cropix
image
...trenutak prije bio je salon
Božidar Vukičević/Cropix

Cijeli interijer izveden je u kontraštampi, a ormarići od drva svijetlih boja. Dobro dnevno osvjetljenje i mogućnost brzog prozračivanja osiguravaju fineštrini na bokovima.

Širina brodice je 2,54 metra, što zadovoljava kriterije jednostavna kopnena prijevoza u gotovo svim zemljama Europske unije.
Kod osmišljavanja koncepcije pazilo se da sve bude relativno komotno, pa je brodica s obzirom na svoju dužinu relativno visoka. Za vrijeme testa bilo je malo vala i na vezu se dosta valja.

Ujednačeno ubrzavanje

Odvezujući privezne konope dalo se zamijetiti kao su krmene kaštanjole postavljene gotovo okomito, što uvijek i nije praktično. Drugi je problem bio s mjestom za odlaganje bokobrana. Za njih su predviđena ležišta na krmenom zrcalu, što je vrlo praktično, međutim, promjer tih ležišta nije dovoljan za bokobrane potrebne brodicama s ovako visokim bokovima.

Položaj kormilara je odličan, komotan i visoko podignut, tako da ima odličan pregled oko cijele palube. Sjedalo ima fiksan naslon, ali se može pomicati, a sjedište se može preklopiti tako da se brodicom može upravljati i iz polusjedećeg položaja.
Dok smo isplovljavali već se na malom gasu moglo uočiti kako se brodica umirila i više se uopće ne valja.

Podizanjem gasa brzina raste proporcionalno i s 3500 okretaja postiže 14,5 čvorova. Daljnjim dizanjem gasa brzina raste značajnije, sve do maksimalnih 42 čvora.

image
Maksimalna 42 čvora postigne za pola minute
Božidar Vukičević/Cropix

Ubrzanje je dosta ujednačeno. Optimalnih 25 čvorova dosegne već u osmoj sekundi, 40 čvorova u osamnaestoj, a maksimalnu brzinu za približno pola minute.

Stabilna i sigurna

Ipak i pri najvećim brzinama osjećaj za timunom je odličan. Drži čvrsto, stabilno i potpuno sigurno. Startajući u punom okretu blago se nagne i opiše kružnicu promjera manjeg od deset metara. Naglim punim okretom u suprotnom smjeru oštri okret prihvati odmah i samo se lagano prebaci na drugi bok.

Slično se ponaša i kod okreta pri većim brzinama, lagano se nagne, krma lagano i kontrolirano proklizava, a brodica čvrsto i sigurno drži zadani smjer.

Probijajući val ne zaranja puno i nema značajnijih poniranja ili udaraca, a linije trupa su takve da kapljice rastvorena vala baca daleko u stranu. Nakon predrasuda uslijed onog valjanja na vezu, plovidba je u svakom segmentu bila vrlo ugodno iznenađenje.

OSOBNA KARTA

Dužina................................................. 7,62 m
Dužina trupa........................................ 7,33 m
Širina................................................... 2,54 m
Težina................................................. 1750 kg
Broj osoba..................................................... 8
Broj ležajeva.................................................. 4
Nosivost.............................................. 1.080 kg
Motor max............................................. 260 KS
Tank goriva................................................ 195 l
Tank vode.................................................... 70 l
Kategorija....................................................... C
Proizvođač....................................... Nautica Salpa
Distributer........................................​ Arch International
Cijena.............................................. 39.750 eura

​KONAČNA OCJENA

PLUS
– iskorištenost prostora
– jednostavno održavanje
– manevarske sposobnosti


MINUS
– vergulast na vezu
– krmene kaštanjole
– ležišta za bokobrane

02. studeni 2024 19:18