U potrazi za svojim prvim plovilom budući vlasnici najčešće traže motornu brodicu s kabinom, dužine između sedam i osam metara, pa nije ni čudno da je ponuda takvih plovila najveća.
Već prema afinitetima, traže ugrađene ili izvanbrodske motore, veće ili manje snage, a da takva brodica bude jednako pogodna za odlazak na kupanje, kraće ili duže izlete pa i za povremen odlazak u ribolov, po mogućnosti i do udaljenijih pošta.
Ležaj za sunčanje
Salpa Laver 23 proizvodi se u dvije varijante, varijanti X za izvanbrodske motore snage do 250 i varijanti XL za ugrađene motore snage do 300 konjskih snaga. Nama je za ovaj test ponuđena ova prva s motorom maksimalne nazivne snage, Hondom 250.
Krmene platforme izvučene su gotovo do stražnjeg ruba motora i dosta podignute od mora, pa je ukrcaj preko krme dosta jednostavan i siguran. Niska vratašca s lijeve strane otvaraju ulaz u kokpit koji je u nešto nižem nivou od platforme.
Već se na prvi pogled vidi kako ima sve što i veći brod, samo u manjim gabaritima. Ponekad ovakva rješenja znaju biti kompromitirajuća, ali ovdje je sve to nekako dobro izbalansirano i ima dovoljno komfora, istina, za manji broj ljudi.
Prolazi uz kabinu prema pramcu čine se relativno uskima, ali su dovoljno široki za stopalo, a čvrsta palubna ograda pristojne je visine i pruža potpunu sigurnost. Ispred vjetrobranskog stakla, uz rubove kabine ugrađeni su i niski čvrsti rukohvati, a krov kabine s postavljenim tapeciranim jastucima organiziran je kao ležaj za sunčanje.
Nije velike dužine, ali koristeći nagnuto vjetrobransko staklo kao naslon, za dvije osobe je dovoljno komotno.
Priručna kuhinja
Portela u vrhu pramca natkriva niski vertikalni sidreni vinč, a ispred nje je kanal u kojem je nosač sa sidrom, sve zajedno ispod nivoa palube, te natkriveno širokim gazištem tako da je i ukrcaj preko pramca dosta komotan i siguran. Kaštanjole pramčana priveza pomaknute su uz samu razmu.
Iznad kokpita je rollbar s kojeg se prema naprijed i prema nazad mogu razvući tende. Kokpit je podijeljen u dva dijela. Naprijed, desno od ulaza u kabinu je prostor za kormilara s dosta komotnim sjedalom, dovoljno širokim i za dvoje.
Lijevo od ulaza je manji ležaj s uzdignutim naslonom, zgodan za odmaranje u hladu, a ispod njega priručna kuhinja, kuhalo s jednim plamenikom i manji sudoper.
U stražnjem dijelu kokpita s desne strane je polukružna sjedeća garnitura s manjim montažnim stolom, a s lijeve prolaz uz koji je ugrađen hladnjak i fleksibilna cijev ručnog tuša s još jednim uskim sudoperom.
Premda sve djeluje malo, oko stola je dovoljno prostora za četiri do pet odraslih osoba. Naravno, svi slobodni prostori su iskorišteni za gavune, a ovaj pod krmenim sjedalom je toliko velik da je na XL modelu korišten za strojarnicu.
Klizna vrata
Jastuci iza naslona krmena sjedala nisu dovoljno veliki za ležaj, ali je vrlo udobno sjedalo orijentirano prema krmi. Jedan je jastuk na poklopcu koji natkriva zdenac motora, a koji se prilikom podizanja motora podigne. Ulaz u kabinu otvara klizna stijenka koja se uvuče ispod komandne ploče tako da nimalo ne smeta.
Desno je dovoljno velika toaletna kabina s tušem, naprijed V sjedalo s montažnim stolom koji se može spustiti i tako od cijelog pramca formirati veliku postelju, a nazad, ispod kokpita, komotna dupla postelja.
Cijeli interijer izveden je u kontraštampi, a ormarići od drva svijetlih boja. Dobro dnevno osvjetljenje i mogućnost brzog prozračivanja osiguravaju fineštrini na bokovima.
Širina brodice je 2,54 metra, što zadovoljava kriterije jednostavna kopnena prijevoza u gotovo svim zemljama Europske unije.
Kod osmišljavanja koncepcije pazilo se da sve bude relativno komotno, pa je brodica s obzirom na svoju dužinu relativno visoka. Za vrijeme testa bilo je malo vala i na vezu se dosta valja.
Ujednačeno ubrzavanje
Odvezujući privezne konope dalo se zamijetiti kao su krmene kaštanjole postavljene gotovo okomito, što uvijek i nije praktično. Drugi je problem bio s mjestom za odlaganje bokobrana. Za njih su predviđena ležišta na krmenom zrcalu, što je vrlo praktično, međutim, promjer tih ležišta nije dovoljan za bokobrane potrebne brodicama s ovako visokim bokovima.
Položaj kormilara je odličan, komotan i visoko podignut, tako da ima odličan pregled oko cijele palube. Sjedalo ima fiksan naslon, ali se može pomicati, a sjedište se može preklopiti tako da se brodicom može upravljati i iz polusjedećeg položaja.
Dok smo isplovljavali već se na malom gasu moglo uočiti kako se brodica umirila i više se uopće ne valja.
Podizanjem gasa brzina raste proporcionalno i s 3500 okretaja postiže 14,5 čvorova. Daljnjim dizanjem gasa brzina raste značajnije, sve do maksimalnih 42 čvora.
Ubrzanje je dosta ujednačeno. Optimalnih 25 čvorova dosegne već u osmoj sekundi, 40 čvorova u osamnaestoj, a maksimalnu brzinu za približno pola minute.
Stabilna i sigurna
Ipak i pri najvećim brzinama osjećaj za timunom je odličan. Drži čvrsto, stabilno i potpuno sigurno. Startajući u punom okretu blago se nagne i opiše kružnicu promjera manjeg od deset metara. Naglim punim okretom u suprotnom smjeru oštri okret prihvati odmah i samo se lagano prebaci na drugi bok.
Slično se ponaša i kod okreta pri većim brzinama, lagano se nagne, krma lagano i kontrolirano proklizava, a brodica čvrsto i sigurno drži zadani smjer.
Probijajući val ne zaranja puno i nema značajnijih poniranja ili udaraca, a linije trupa su takve da kapljice rastvorena vala baca daleko u stranu. Nakon predrasuda uslijed onog valjanja na vezu, plovidba je u svakom segmentu bila vrlo ugodno iznenađenje.