Jedrilice Elanove serije Impression pokazale su se kao vrlo uspješni modeli, prvenstveno za charter, ali jednako tako i kao vlasnička plovila. U 2020. godinu ulaze s dva nova modela, točnije dvije poboljšane verzije svojih ranijih jedrilica od 40 i 45 stopa. Na ovome testu isprobali smo ovaj veći, Elan Impression 45.1.
Izmjene na vanjskom dijelu otprilike su jednake. Svjetlosni otvori na stijenkama kabine povećani su i produženi, čime se dodatno povećalo dnevno svjetlo u potpalublju, a nakošeno krmeno zrcalo je podignuto i sada je okomito nad vodenom linijom, što je otvorilo mogućnost za veći, komotniji i udobniji kokpit.
Dvije verzije
Nude se u dvije verzije, s tri ili četiri odvojene kabine, a razlika se odnosi na prednju trećinu interijera, volumen ispred glavne pregrade. U jednoj verziji desno je nešto manja kabina WC-a s umivaonikom, a lijevo kabina s dvije postelje na kat.
Prostor uz duplu postelju u pramčanoj kabini nije velik, ali je još uvijek dovoljno komotan za presvlačenje.
Druga verzija naprijed ima samo jednu kabinu, ali je toaletna kabina, sada smještena s slijeve strane, dosta veća.
Dvije kabine pod krmom ostale su iste kao i na prethodnom modelu, opremljene duplim posteljama, ormarima pristojnog volumena i dovoljno komotne, ali sada s nešto više dnevnog svjetla.
U odnosu na raniji model najveća je promjena u središnjem dijelu interijera, salonu i kuhinji.
Preseljenjem kuhinje pod desni bok ne samo da se dobilo na komforu, već i prohodnost kroz salon ni s čim nije ometana, pa čak i kada su sva sjedala oko stola zauzeta.
Zajednička toaletna kabina s odvojenim prostorom za tuš ostala je desno od ulaza i u istim gabaritima, a na nju se sve do glavne pregrade, umjesto navigacijskog stola i duplog sjedala, naslanja velika i izuzetno funkcionalna kuhinja sa svim elementima.
Desno od ulaza pod lijevim bokom, na mjestu dijela ranije kuhinje, preseljen je navigacijski stol koji više nije onako minimalan već se ovim dimenzijama više doima kao kabinetski stol.
Puno drvo
Prostor drugog, poprečnog dijela kuhinje sada je priključen sjedećoj garnituri oko stola, odnosno ona je za toliko duža, pa se ni stol više ne treba preklapati, nego je sada izveden kao jedna velika ploča razvučena svom svojom dužinom. Spuštanjem stola na nivo sjedala kompletna se garnitura preinači u jednu veliku duplu postelju, dosta dužu od dva metra.
Sve ovo smješteno je uz lijevu polovinu salona, a do kuhinje je ostalo još dovoljno prostora da se moglo ugraditi i dodatno duplo sjedalo s naslonom, a da prolaz prema pramčanim kabinama ostane potpuno slobodan.
Valja naglasiti i kako je drvenarija interijera rađena prema tradicionalnom načinu gradnje. Na većini novih modela interijeri se uglavnom slažu na način koji se sada koristi na kućnom namještaju. Izrezane ploče stijenki namještaja spajaju se direktno jedna na drugu, međutim, ovdje ne.
Glavna konstrukcija namještaja, nosači i rubovi, izrađeni su od punog drva iroka, a samo šupljine stijenki, pregrade i vrata, od vodootporne šperploče sa završnim furnirom također od iroka.
Što se tiče primjedbi, one su ostale iste kao i na ranije testiranom, manjem modelu. Pajole su i ovdje uvidane za nosače s mogućnošću podizanja samo na pozicijama iznad ventila ili nekoga drugoga strateškog mjesta. Premda se ovo susreće na većini plovila namijenjenih charteru, to ne umanjuje činjenicu kako je dostupnost oplati u potencijalno kriznim situacijama ovako dosta otežana.
Prostraniji kokpit
Druga se zamjerka odnosi na portelu strojarnice, odnosno nosač ulaznih skala. Odlično je što se britvele mogu odvojiti i kompletna ploča sa skalama ukloniti, ali bravice kojima je ta ploča priljubljena uz stijenku strojarnice nije najsretnije rješenje. Zatvori li se poklopac nekontrolirano, a krilce bravice ostane podignuto, ono ili drvo za koje se zakači će se oštetiti, možda i slomiti.
Izmjenom krmenoga zrcala najviše se dobilo na prostoru u kokpitu koji je sada duži, širi i komforniji, a prostor kormilara funkcionalniji. Odlično je što se ručica komandi motora spustila niže i više konopi za nju ne zapinju, a volumen ispod sjedala sada se može iskoristiti za vanjsko kuhalo, roštilj, sudoper ili frižider.
Ukupnom dojmu komfora i funkcionalnosti kokpita svakako doprinosi i dosta atipičan stol, kakav je ovdje ugrađen. Naime, izrađen je iz nekoliko dijelova i postavljen na dva međusobno dosta razmaknuta nosača, tako da kada su unutarnja krila sklopljena, direktan prolaz s krme u potpalublje potpuno je slobodan, a gornji dio oba nosača odlični su i sigurni rukohvati.
Kada se unutarnja krila podignu, stol dobije ploču pristojne površine, a kada se podignu i vanjska krila, tada mu je površina približno jednaka stolu u salonu.
Lako manevriranje
Međutim, ovaj stol ima i još jednu funkciju. Vanjska krila mogu se spustiti u razinu sjedala i sve zajedno prekriti jastucima, pa kokpitska sjedala postaju komotni i udobni ležajevi za sunčanje, a možda i za spavanje. Osim toga, u središnjem dijelu oba nosača postavljena je i manja polica za čaše ili limenke, obješena na kardan, tako da bez obzira koliko se jedrilica naginje one uvijek ostaju uspravno.
Istina, za vrijeme testa to nismo mogli iskušati jer je na moru bila gotovo bonaca. Vjetar je bio slab, samo na trenutke dosezao do pet čvorova, a jedreći ne baš oštro uz vjetar, s tek malo popuštenim škotama, brzina je dosezala četiri čvora. Nakon kratkog vremena i to malo vjetra je nestalo i prema luci smo se uputili motorom.
Motori predviđeni za ovaj model su u rasponu od 50 do 70 konjskih snaga, a ovaj koji smo mi imali bio je srednje snage, Volvo Penta D2-60. Na minimumu od 750 okretaja mirno klizi površinom brzinom od 3,3 čvora, a značajniji val ne kopa ni pod većim gasom. Već na 1500 okretaja brzina mu prelazi 5,5 čvorova, s 2000 okretaja doseže i 7.
Na maksimalnih 2900 okretaja postigli smo i 8,8 čvorova. S ovako dubokim listom kormila svaki manevar, po naglu i oštru promjenu smjera, prihvati odmah bez ikakvih trzaja i značajnijih naginjanja.
Testirani model u svojoj je kategoriji nominiran za europsku jahtu 2020. godine, a s prikazanim adutima sigurno će biti vrlo konkurentan.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....