Neposredno nakon iskrcaja s broda kojim je dopremljen, dok je u tijeku još bila montaža nekih dijelova vanjske opreme i dok je još sve bilo omotano zaštitnim spužvama i najlonom, pozvani smo da testiramo najnoviji i do sada najveći model ovog finskog brodograditelja, Targu 46.
Do sada smo imali priliku testirati sve ranije modele koji su došli na Jadran, uglavnom nakon što je na njima već sve ispitano, ponekad i nakon nekoliko godina korištenja, ali nikada ovako rano.
Jednostavna rješenja
Zajednička karakteristika svih dosadašnjih modela, bez obzira na dimenzije, bio je visoki koeficijent iskorištenosti i funkcionalnosti prostora, a sve to postignuto je vrlo konkretnim, kvalitetnim, a opet krajnje jednostavnim rješenjima.
Nadalje, svi dosadašnji modeli u standardnoj izvedbi su kao propulzijski sustav koristili Z-noge, u opcijama se nudila i verzija s IPS ili jet pogonom, ali nikada s klasičnom osovinom. Testirano plovilo prva je Targa s propelerima na klasičnim osovinama, a kako se ne bi poremetilo težište, motori su okrenuti i koristi se V prijenos.
Premda se na prvi pogled to i ne primijeti, svako se plovilo ipak prilagođava potrebama kupca, opet nekim jednostavnim i efikasnim rješenjima. Testirana Targa 46 namijenjena je prijevozu putnika, točnije, dnevnim izletima i do udaljenijih destinacija, a za kategoriju plovidbe C, obalna plovidba, može ukrcati do 22 osobe.
Ovoliki broj ljudi na 15-metarskom motornom brodu pretpostavlja gužvu. Međutim, ovdje ne. Krenimo redom.
Robusni rukohvat
Pramac je izveden kao i na manjim modelima, spuštena paluba s udobnim ukrug postavljenim sjedećim mjestima između kojih se može uglaviti montažni stol. Naravno, prostor ispod sjedala iskorišten je za priručne gavune, a u naslonu prednjeg sjedala ugrađena je široka portela za pristup lančaniku.
Sidreni vinč, rukohvat na pramcu sa sklopivom skalom za silazak na niske rive, električni vinč za pritezanje priveznih konopa i kaštanjole ugrađeni su u visini razme na prednjem dijelu palube, tako da nimalo ne smetaju pramčanim sjedalima, dovoljno komotnim za osam odraslih osoba. Bimini sklopljen na pramcu odlično štiti ovaj dio palube od sunca.
U drugoj varijanti ovoga modela ovih sjedala nema, već je kabina nešto duža, a paluba podignuta, čime se dobije veći prostor u pramčanoj kabini.
Prolazi uz kabinu su komotni, a visina pune ograde boka plovila seže gotovo do razine koljena. Na nju su postavljeni čvrsti stupići ograde, povezani robusnim rukohvatom od punoga tika. Dva montažna gavuna u kutovima krmene palube i jedno fiksno sjedalo s prednje strane dovoljno su komotni za još osam odraslih osoba.
Naravno, i ovdje je volumen sjedala iskorišten za gavune, a ovo prednje sjedalo ujedno je i prva stepenica prema flybridgeu. Tikova ograda u krmenom dijelu je proširena, pa se i ona može koristiti kao sjedalo.
Natkrivena krma
Kod osmišljavanja plovila, pazilo se da svaki detalj bude iskorišten. Naslon dijela prednjeg sjedala na krmi ima metalnu konstrukciju i nešto je odmaknut od staklene stijenke ulaza. Ugradnjom nekoliko vješalica stvorilo se odlično mjesto za cijeđenje mokre opreme.
Nosač pasarele, siza, spušten je na nivo prve stepenice koja s krmene platforme vodi prema kokpitu i pomaknut je u stranu, tako da kada je sklopljena pasarela preuzima funkciju stepenice.
Cijela krmena paluba natkrivena je vrlo pametno osmišljenim hard-topom. S donje strane su nosači ploča za tri sklopiva krmena montažna stola, a s gornje prekrivena tikom i opremljena sjedećom garniturom i jastucima za sunčanje. Vlasnik kaže kako se ovaj dio broda često koristi za sunčanje u toplesu, pa se za naziv ovog dijela broda logično složila kovanica hard-top-less.
Prostor flybridgea nije korišten za ugradnju drugog kompleta komandi, već je cijeli iskorišten za ugradnju udobnih sjedala, dovoljno komotnih za još desetak osoba.
Dvije velike portele na krmenoj palubi otvaraju strojarnicu u kojoj su dva Cumminsova motora od 600 konjskih snaga. Pa opet, sve je vrlo pregledno i svaki dio strojarnice lako dostupan.
U slobodom prostoru, koji se stvorio pomicanjem V-prijenosa naprijed, ugrađene su dvije duboke kvadratne posude za odlaganje priručne opreme većih gabarita.
Tri ulaza
Interijer se ne razlikuje bitnije od prethodnih, nešto manjih modela. Naprijed je pramčana kabina s duplom posteljom, kabinom WC-a s tušem, te još jedna poprečno postavljena postelja, u praksi uglavnom korištena za odlaganje opreme.
Komotna kabina u krmenom dijelu također ima duplu postelju, jednu odvojenu postelju uz desni bok i kabinu WC-a, nešto veću od one u pramcu.
Uz prednje klizne stijenke ulaza u kabinu, Targa 46 ima i ulaz s krme. Uz desnu stijenku kabine posložena je kuhinja s velikom radnom površinom, a lijevo od prolaza kroz salon veliki stol s polukružnom sjedećom garniturom.
Na kraju kuhinje ugrađeno je kormilarevo sjedalo, pod kojim je i manji ledomat, a s lijeve strane još dva sjedala okrenuta prema naprijed.
Isplovljavajući s oba motora na minimumu, 650 okretaja, lagano samo klizimo površinom brzinom nešto većom od 5 čvorova. Dodavanjem gasa brzina raste proporcionalno sve do 1500 okretaja, kada doseže 11 čvorova. Daljnjim kontinuiranim podizanjem okretaja taj skok brzine je nešto veći, a s 2800 okretaja doseže 28 čvorova. S 3000 okretaja postigli smo maksimalnih 29,8 čvorova.
Vrlo uvjerljivo ubrzava. U prvih šest sekundi brzina već prelazi 20 čvorova, a za postizanje maksimalne brzine potrebno je manje od dvadeset sekundi. Naglim skidanjem gasa krmeni val ga dostigne, prelije platformu, ali se ne penje prema krmenoj palubi.
Poslušna u okretu
Manevarske sposobnosti nisu onako oštre kao kod Targi sa Z-nogama. Startajući u punom okretu opiše luk promjera dvadesetak metara, a u okretu pri punoj brzini i promjer luka je znatno veći. Kod oštrih promjena smjera okretanja, bez obzira na brzinu, odmah se blago i mekano nagne na suprotni bok i prihvati zadani smjer.
Tako poslušna na kormilo nije i u plovidbi krmom. Potrebno joj je nešto vremena da prihvatiti zadani smjer, a tada joj velika niska krmena platforma zaroni i taj smjer okretanja bez izbacivanja iz brzine kormilom više nije moguće promijeniti.
Ovo je samo u domeni ispitivanja, jer za ovakve manevre znatno je lakše, brže i efikasnije koristiti različite režime rada dvaju motora.
Osjećaj kako upravljate znatno većim brodom primijetili smo i ranije na dosta manjim modelima, a na ovom brodu to je samo više izraženo.